جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 6 خرداد 1394     
اعتراض پنتاگون به رمز "لبیک یاحسین(ع)"

ایسنا: وزارت دفاع آمریکا از انتخاب اسم رمز "لبیک یا حسین(ع)" برای عملیات آزادسازی استان الانبار عراق انتقاد کرد و مدعی شد که این اقدام باعث افزایش اختلافات قومی-مذهبی می‌شود.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ضمن انتقاد از انتخاب اسم رمز عملیات آزادسازی الانبار عراق گفت: به نظر پنتاگون این مساله هیچ کمکی نمی‌کند؛ ما همواره گفته‌ایم که کلید پیروزی یعنی راندن داعش از عراق، وجود یک عراق یکپارچه است که به دور از دو دستگی‌ها باشد و تمامی مردم و مسئولان آن علیه یک تهدید مشترک با هم متحد باشند.

واشنگتن خواهان احتیاط بغداد در به کارگیری شبه نظامیان شیعه (نیروهای مردمی)‌ برای کمک به نیروهای عراقی در بازپس گیری شهر رمادی شده است؛ شهری که هفته پیش سقوط کرد و سقوط آن بزرگترین شکست برای عراق طی یک سال گذشته محسوب می‌شود.

سخنگوی پنتاگون همچنین اضافه کرد: باید تلاش کرد از تفرقه و اختلاف بیشتر میان مردم عراق جلوگیری کرد و آن‌ها را حول محور تهدید مشترک که داعش است، گرد آورد.

بیشتر ساکنان رمادی سنی مذهب‌اند و پنتاگون مدعی است که این اسم رمز می‌تواند باعث افزایش اختلافات میان سنی‌ها و شیعیان شود.

پیش از این یک مقام گروه ائتلافی نیروهای مردمی عراق (حشد شعبی) اعلام کرده بود که شعار لبیک یا حسین(ع) برای این عملیات انتخاب شده است. حشد شعبی گروهی است که بعد از فراخوان آیت‌الله سیستانی، بلندپایه‌ترین مرجع شیعیان عراق، برای جنگ علیهداعش از ائتلاف بیش از ۶۰ گروه شیعه مذهب تشکیل شد. حشد شعبی در نبرد آزادسازی رمادی در کنار نیروهای نظامی عراق حضور دارد.

ارتش عراق نبرد برای بازپس ‌گیری استان انبار و به‌ویژه رمادی را از روز سه‌شنبه (۵ خرداد) آغاز کرد. با این‌حال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه از ارتش عراق انتقاد کرد که "انگیزه و عزم جدی" برای مبارزه علیه داعش و پس‌گرفتن استان انبار ندارد.

وزیر دفاع آمریکا نیروهای عراقی را متهم می‌کند که در حالی که شمار آنها بسیار چشمگیرتر از نیروهای داعش است و تجهیزات نظامی بهتری نیز در اختیار دارد، ناگهان تصمیم به عقب‌نشینی گرفتند.

این اظهارات اشتون کارتر با واکنش انتقادآمیز حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مواجه شد. العبادی از وزیر دفاع آمریکا به این دلیل که نیروهای نظامی عراق را به کم‌کاری و بی‌انگیزگی متهم می‌کند انتقاد و تاکید کرد که عزم دولت عراق برای مبارزه علیه گروه تروریستی "دولت اسلامی" جدی ‌است. العبادی وعده داده که ارتش عراق "ظرف چند روز آینده" رمادی را از نیروهای داعش پس خواهد گرفت.

استیو وارن در این خصوص گفت: تعداد نیروهای عراقی بسیار بیشتر از تعداد داعشی‌ها بود اما عقب نشینی را انتخاب کردند. روحیه این نیروها پایین آمده ورهبرانشان در سطح عالی نبودند. آن‌ها گمان کردند که حمایتی را که نیاز دارند دریافت نخواهند کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: