جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 خرداد 1394     
«ذهن زیبا» درگذشت /عکس

ایسنا: شب گذشته جان نش ریاضی‌دان برنده نوبل که زندگی پر فراز و نشیب او در دنیای علم و دست‌و‌پنجه نرم کردنش با بیماری شیزوفرنی در فیلم «ذهن زیبا» به تصویر کشیده شد‌، در سن 86 سالگی با زندگی وداع گفت.

 

به گفته پلیس نیوجرسی، جان نش و همسرش در این تصادف از خودرو به بیرون پرتاب شدند و هر دو جان خود را از دست دادند. به نظر می‌رسد این دو کمربند ایمنی‌شان را نبسته بودند.

 

راننده تاکسی و سرنشین یک خودروی دیگر هم مجروح شده‌اند.

 

نش و همسرش از دانشگاه پرینستون در راه رسیدن به خانه بودند که این تصادف رخ داد.

 

 

راسل کرو در «ذهن زیبا»

 

«راسل کرو» بازیگر سرشناسی بود که نقش «جان نش» را در فیلم سال 2001 «ران هوارد» ایفا کرد. «جنیفر کانلی» نقش همسر این ریاضی‌دان برنده نوبل را در فیلم اسکاری «ذهن زیبا» بازی کرد.

 

به گزارش ایندیپندنت‌، «نش» بیشتر برای مطرح کردن «نظریه بازی‌ها» خود در دنیای علم شناخته می‌شود. وی در سال 1995 جایزه نوبل اقتصاد را با دو تن از همکارانش «جان هارسانیی» و «رینهارد سلتن» از آن خود کرد. او همچنین در حوزه تجارت و دیپلماسی نیز فعالیت داشت.

 

جان نش مدت‌ها با اختلال روانی درگیر بود تا این‌که سرانجام بیماری‌اش شیزوفرنی تشخیص داده شد. او در سن 30 سالگی به دلیل رنج بردن از توهمات و پارونویا از موسسه تکنولوژی ماساچوست استعفا کرد.

 

در همین روزها بود که از همسرش آلیسیا جدا شد. شرایط او در اوایل دهه ششم زندگی‌اش بهتر شد و نش به محیط علمی برگشت و عضو هیات علمی دانشگاه پرینستون شد. وی همچنین دوباره در سال 2001 با آلیسیا ازدواج کرد.

 

«آسار لینبک» مدیر سابق کمیته جایزه نوبل اقتصاد که کتاب خاطراتش درباره نش دستمایه ساخت فیلم «ذهن زیبا» شد، در این‌باره گفت: ما کمک کردیم او به روشنایی برگردد، می‌شود گفت ما او را دوباره زنده کردیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: