جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 خرداد 1394     
استفاده از اتوبوس و مترو برای کودکان زیر 7 سال رایگان می شود

به گزارش شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسه مشترك مديران روابط عمومي و مسئولان امور بانوان اين معاونت كه با موضوع تبديل تهران به «شهر دوستدار كودك» برگزار شده بود، گفت: شهر دوستدار كودك يك شعار نيست، بلكه شهري است كه كودكان آن همچون دیگر شهروندان در جريان ترددهاي شهري بايد از آرامش و ايمني کامل برخوردار باشند و سواره‌ها و بزرگ‌تر در آن حريم و حرمت پیاده ها و کوچک ترها را حفظ نموده و نگه دارند.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: بر اساس مصوبه شوراي محترم اسلامي شهر تهران، هر يك از سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران، تكاليف و وظايفي بر عهده دارند كه ‌بايد به صورت كامل به تك تك آن ها عمل كنند و حتي فراتر از اين وظايف و تكاليف نیز خود را موظف و مکلف بدانند.

وي با اعلام اين كه اجراي طرح موسوم به اتوبوس پياده مدرسه (SWB) با هماهنگي انجمن اولياء و مربيان و مشاركت اولياي دانش‌آموزان از اول مهر ماه و هم زمان با آغاز سال جديد تحصيلي بايد اجرایی شود، اظهار كرد: در حال حاضر شهرك‌هاي مينياتوري در قالب پارك‌هاي آموزش ترافيك پياده‌سازي شده‌اند و اِلمان‌هاي مينياتوري از شهرهاي واقعي از پل های عابر پياده تا گذرگاه های عبور پياده و از چراغ‌هاي راهنمايي تا علائم رانندگي و تابلوهای ترافیکی  در آن ها جانمآيي و مكان‌يآبي شده‌ است.

ایجاد اتاق های مادر و کودک در ایستگاه های پر مسافر مترو

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه آيين‌نامه‌هاي كلي و دستورالعمل‌هاي اجرايي در زمينه تأمين آرامش و حفظ ايمني شهروندان از جمله كودكان عزيز، هنگام رفت و آمد در شهر وجود دارد كه اجراي آن‌ها مي‌بايست به صورت جدي مورد نظارت قرار گيرد، اظهار كرد: پياده‌روها براي عبور و مرور شهروندان بايد صاف، هموار، روشن و در عين حال ايمن و زيبا باشند تا عابران پياده از جمله كودكان و مادران همراه كودك به پیاده روی ترغیب و تشویق شده و با آرامش و ايمني کامل از آن‌ها عبور كنند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه بخش نامه ايمن سازي اطراف مدارس و معابر منتهي به مراكز آموزشي از جمله اين دستورالعمل‌ها محسوب مي‌شود، تصريح كرد: اتاق‌هاي مادر و كودك كه در پايانه‌هاي مسافربري فعاليت مي‌كنند و مخصوص شيردهي به نوزادان و نظافت اين عزيزان توسط مادرانشان ساخته شده‌‌‌اند، اقدام ارزشمندي است كه مي‌بايست به ساير مراكز حمل و نقل عمومی پرجمعيت از جمله ايستگاه‌هاي پر مسافر مترو و پايانه‌هاي پر تردد اتوبوسراني نيز تسري پيدا كند.

وي با تأكيد بر اين كه به منظور جابه‌جايي راحت نوزادان توسط والدین آن ها باید نسبت به اسقرار کالسکه در فضای پایانه های مسافربری اقدام شود و اساساً پايانه‌هاي شهری را می بایست به پايانه‌هاي دوستدار كودك تبديل نماييم، اضافه كرد: علاوه بر اين، از استاندارد بودن و ايمني كامل امكانات و تجهيزاتی كه در فضاي بازي پايانه‌ها نصب مي‌كنيم نیز بايد اطمینان داشته باشيم.

نصب صندلی کودک در سکوهای مترو

معاون شهرداري تهران با اشاره به اين كه در موضوع «شهر دوستدار كودك» به دنبال اقدامات پايدار و زيربنايي كه به صورت كمّي قابل اندازه‌گيري باشند هستيم، اظهار كرد: اعتقاد و باور داريم كودكان از آسيب پذيرترين گروه‌هاي شهروندان هستند و بر اين اساس، بايد امكانات شهري را به نوعي آماده و تجهيز نماييم تا اين آسيب‌پذيري به حداقل ميزان ممكن كاهش پيدا كند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه بايد نسبت به نصب صندلي كودك در سكوهاي مترو اقدام و در ايستگاه‌هاي تقاطعي و شلوغ مترو نیز همچون پایانه های مسافربری، اتاق‌هاي مادر و كودك پيش‌بيني شود،‌ تصريح كرد: ايستگاه‌ متروي امام خميني (ره) و ایستگاه متروی صادقيه، نخستين ايستگاه‌هايي هستند كه نسبت به نصب صندلي كودك در سکوی آن‌ها اقدام خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين كه با اين اعتقاد كه رانندگان سرويس مدارس، معلم دوم دانش‌آموزان در مسير رفت و برگشت به مدرسه هستند، امسال 10 هزار راننده سرويس مدرسه مورد آموزش قرار گرفتند، اضافه كرد: از اول مهر، تمامی خودروهاي سرويس مدرسه بايد به دستگاه‌هاي جي‌پي‌اس مجهز شوند تا اولياي دانش‌آموزان از زمان دقيق رسيدن فرزندان خود به مدرسه و نيز حركت آن‌ها از مدرسه مطلع شوند و مسئولان مدارس نيز بتوانند موقعيت سرويس های مدرسه را لحظه به لحظه رصد كنند.

سرویس دانش آموزان مدارس استثنایی صد در صد رایگان است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه معابر مجاور 220 مدرسه، مجهز به چراغ‌هاي راهنمايي برنامه‌پذير شده‌اند، اظهار كرد: براي ايمن‌سازي معابر به ويژه معابر منتهي به مدارس، اقدامات بسياري انجام شده از جمله نسبت به نصب جان‌پناه عابر پياده موسوم به جزيره ايمني اقدام و هوشمندسازي ترافيك در اطراف مدارس نيز به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در قالب طرح استقبال از مهر، نسبت به ترسيم 504 كانال يا همان گذرگاه عابر پياده كه اغلب آن‌ها در مقابل مدارس يا مسيرهاي منتهي به مراکز آموزشی قرار دارند، اقدام شده، تصريح كرد: علاوه بر اين، 487 تابلوي عبور دانش‌آموزان در مجاورت مدارس نصب و يك هزار و 12 مورد مناسب‌سازي نیز در مقابل مراکز آموزشی انجام شده است.

وي با تاكيد بر اين كه بر اساس يكي از مصوبات شوراي محترم اسلامي شهر تهران، نسبت به ارائه تخفيف 50 درصدي به دانش‌آموزان شهر تهران اقدام شده و بر مبناي مصوبه شهر دوستدار كودك، ‌استفاده از اتوبوس و مترو براي تمامي كودكان كمتر از 7 سال در تهران رايگان خواهد شد، اضافه كرد: البته در حال حاضر نيز دانش‌آموزان مدارس استثنايي شهر تهران مورد حمايت كامل مديريت شهري قرار دارند و سرويس رفت و آمد این عزیزان در مسیر خانه تا مدرسه، صد در صد رايگان است.

پارک های آموزش ترافیک در تابستان تعطیل نیستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه پارك‌هاي آموزش ترافيك در سه ماهه تابستان به هيچ عنوان نبايد تعطيل شده و بايد پذيراي دانش‌آموزان و والدين آن‌ها باشند، اظهار كرد: در حال حاضر 13 پارك آموزش ترافيك در تهران مشغول به كار مي‌باشند و 5 پارك ديگر نيز در دست طراحي و ساخت است كه پارك آموزش ترافيك منطقه 9 به زودي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه لازم است جهت سرويس مدارس از اتوبوس‌هاي ويژه‌اي كه صرفاً به منظور جابه‌جايي دانش‌آموزان و با عنوان اتوبوس سرويس مدرسه در بسياري از شهرهای جهان مشغول به كار هستند، استفاده شود، تصريح كرد: طرح ايمن‌سازي حريم مدارس و نيز طرح ايمن‌سازي پياده‌روها در قالب دستورالعملي جامع بايد هرچه زودتر آماده شده و جهت اجرا به شهرداری های مناطق 22 گانه ابلاغ شود.

وي در پايان با تاكيد بر اين كه با نگاه آموزشي و فرهنگي به موضوع ترافيك، «خط سفيد» به عنوان نماد نظم و انضباط در شهر و ترددهاي شهري در اولویت و محوریت قرار دارد و این مهم را در برنامه ریزی های نبايد فراموش کنیم، خاطرنشان كرد: به اين منظور از مشاركت سازمان‌هاي مردم نهاد به ويژه آن‌هايي كه با محوريت كودكان فعاليت مي‌كنند، بايد استفاده كنيم و بخشي از وظايف خود را به اين سازمان‌ها واگذار نماییم.

استفاده از صندلی کودک اجباری شود

پيش از سخنان معاون شهردار تهران، دكتر شهريار افندي‌زاده مدير كل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اين كه سال گذشته 23 كودك در تصادفات تهران جان خود را از دست دادند كه دو سوم آن‌ها عابر پياده بودند، اظهار كرد: هر ماه دو كودك در تهران بر اثر تصادف جان مي‌بازند كه تأکیدی بر لزوم توجه بیشتر به ايمني كودكان ترددهای شهري است.

محمد مهدي ميرزايي معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك نيز با بيان اين كه طرح اتوبوس پياده، سال گذشته به صورت آزمايشي در منطقه 8 به اجرا در آمد، تصريح كرد: آموزش 10 هزار راننده سرويس مدرسه،‌ اجراي نمايش‌هاي آموزشي در 1700 مدرسه ابتدايي و فعاليت 13 پارك آموزش ترافيك در زمينه آموزش ايمني عبور و مرور از جمله اقدامات اين معاونت است.

همچنین ميترا والي‌زاده قائم مقام معاونت اجرايي سازمان ترافيك، لزوم استفاده از صندلي كودك را مورد تأكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: همان‌طور كه بستن كمربند ايمني الزامي است، نصب صندلي كودك نيز در خودروهاي حامل نوزادان وكودكان ضروري است و مي‌بايست آيين‌نامه‌هاي لازم به اين منظور تنظيم و با تصویب مراجع مربوطه، استفاده از آن اجباری شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: