جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 2 خرداد 1394     
نگهداری پیوسته و متمرکز از پل‌های احداث شده با تکنولوژی بالا

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،مشاور ویژه شهردار و مجری طرح عظیم مصلای امام خمینی (ره)، سازماندهی نهادهای متخصص در زمینه تعمیر و نگهداری سازه‌های عمرانی را از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری طی سال‌های اخیر دانست.

دکتر مازیار حسینی که در حاشیه بازدید از نمایشگاه جنبی هفتمین کنفرانس بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله سخن می‌گفت، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در حال حاضر مشاوران و پیمانکارانی توانمند در حوزه طراحی و اجرای پروژه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سازه‌های عمرانی فعال شده‌اند و خدمات آن‌ها، یکی از ارکان توسعه پایدار و حفظ سرمایه‌های عمرانی در آینده به شمار می‌رود.

دکتر حسینی با بیان آنکه برای نخستین بار طی چند سال گذشته، تمام پل‌های شهر تهران به منظور ارزیابی سریع از وضعیت آسیب پذیری مورد بازدید قرار گرفته است، گفت: اگرچه مقاوم سازی پل‌های پایتخت با توجه به محدودیت منابع مالی برنامه‌ای دراز مدت محسوب می‌شود اما تلاش برای تولید نقشه‌های موردنیاز در این زمینه ادامه دارد چراکه براساس اصول مدیریت بحران، مواردی که به دلیل عدم وجود اطلاعات هرگز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند، حتی در صورت پایین بودن میزان اثرگذاری می‌توانند منجر به حوادث بزرگ و جبران ناپذیر شوند. 

وی در دستور کار قرار گرفتن برنامه تعمیر و نگهداری پل‌های جدید شهر تهران به ویژه پل‌های با فناوری بالا از بدو افتتاح و بهره برداری را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر دانست و افزود: همانند آنچه در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود، پل‌های با تکنولوژی بالا از قبیل پل جوادیه، پل بزرگراه طبقاتی صدر و مجموعه پل‌های چندسطحی تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله با بزرگراه جناح، بلافاصله پس از بهره برداری مورد نگهداری پیوسته و متمرکز قرار گرفته‌اند و در این میان حضور همیشگی واحدهای تعمیر و نگهداری پل‌ها در پل صدر، بیش از سایر پل‌ها برای شهروندان مشهود بوده است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به آنکه در اجرای پروژه‌های عظیم عمرانی شهر تهران، این فقط ریسک زلزله نبوده که مورد توجه طراحان و دست اندرکاران اجرایی قرار گرفته است، یادآور شد: علاوه بر اقلیم، تمام خطراتی که می‌توانسته یک پروژه عمرانی را تهدید کند، مدنظر قرار گرفته و به عنوان مثال در پروژه تونل نیایش که به دلیل ماهیت زیرزمینی خود فی نفسه سازه‌ای امن مقابل زلزله به شمار می‌رود، هر ۲۵۰ متر یک خروجی اضطراری پیش بینی و اجرا شده است تا حوادثی همچون بروز آتش سوزی منجر به تولید یک کانون حادثه ساز نشوند. بنابراین در تمام تونل‌های جدیدی که احداث شده، برقراری ارتباط بین تونل‌های شمالی و جنوبی به عنوان راهکاری مکمل برای ایجاد فضای امن لحاظ شده است. 

 گفتنی است هفتمین کنفرانس بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از صبح روز دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در برج میلاد تهران آغاز به کار کرده و تا پایان روز سی‌ام اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از متولیان برگزاری این رویداد معتبر علمی هستند و بر‌ترین دانشمندان مهندسی زلزله جهان برای شرکت در هفتمین دوره کنفرانس مذکور به تهران آمده‌اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: