جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1394     
تحلیل سیاسی هفته

فردانیوز: ماه رجب را با مبعث رسول خاتم، پیامبر رحمت و هادی امت پشت سرگذاشتیم و از آن با حسرت بسیار گذشتیم، به این امید که خدا نیز از ما بگذرد و در سایه رحمتش جای دهد.

و سلام کردیم بر ماه شعبان، ماه رسول خدا و اعیادش که هر یک باب رحمت واسعه الهی است و بندگان را در سایه سار مغفرتش جای می دهد، ماه شریفی که دالان رسیدن به ماه ضیافت الهی است. از این رو پیامبر گرامی اسلام تا آخر عمر شریف شان، ماه شعبان را گرامی می داشت و در مقابل این ماه خضوع می کرد و آنرا به قیام و صیام می گذراند.

فضای خلقت در این ماه غرق در شادی و سرور است و عرشیان و فرشیان و انسان های طالب کمال که به دنبال کسب خیرات و برکات و بهره گیری از لحظات معنوی و قرب الی الله هستند، فرصت ماه شعبان را مغتنم می شمارند.

خالق بی همتا و رب غفور در این ماه، امت پیامبر اکرم(ص) را به سوی مغفرت خویش فرا می خواند و بندگان را به بهره مندی از ثواب و اعمال خیر دعوت می کند. در این ماه کمک به محرومان، رفع حوائج مستمندان و باز کردن گره از مشکلات مردم برای ارتقای عملی مومنان، بسیار سفارش شده است. مناجات شعبانیه نیز از موارد توصیه شده ایست که خلوص معنوی و نزدیکی به رب العالمین را موجب می شود.

این ماه، ایام بسیار خجسته و اعیاد شعف انگیزی نیز دارد که میلاد بهترین و برگزیده ترین مخلوقات خدا از جمله آنست. روز سوم شعبان که در آستانه آن قرار داریم، سالروز میلاد مبارک سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین علیه السلام است و طلیعه هفته آینده نیز سالروز میلاد با سعادت سمبل مقاومت و فداکاری حضرت اباالفضل العباس و هم میلاد مسعود سرور عارفان و زینت عابدان حضرت امام زین العابدین علیه السلام است. در نیمه این ماه نیز میلاد فرخنده دوازدهمین پیشوای معصوم، حضرت حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج) و گلشن دل افروز گیتی و مصلح الهی قرار دارد که جهانیان به ظهور او دلبسته و فرج او را آرزو می کنند.

در این هفته دور جدید رایزنی های هسته ای در وین آغاز شد. تیم مذاکره کننده کشورمان با ترکیب معاونان وزیر امور خارجه دیروز برای چهارمین بار طی یک ماه اخیر، دور تازه ای از مذاکرات را در وین برای نگارش پیش نویس توافق جامع برگزار کردند. در این دور از گفتگوها، معاون وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا روز جمعه نشست هایی خواهند داشت و به گفته آقای عراقچی باید حداقل دو هفته دیگر در سطح معاونان کار صورت بگیرد تا دوباره وزرای خارجه گردهم بیایند. به گفته وی سعی بر اینست که در این مذاکرات هر چقدر می شود، تفاوت ها در تنظیم متن کمتر شده، تا جایی که فقط در مواردی که احتیاج به تصمیم گیری سیاسی است، وزیران خارجه وارد صحنه شوند.

در این هفته در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد، سالروز عملیات غرورآفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، حضرت آیت الله خامنه ای در آیین دانش آموختگی دانشجو میان افسری دانشگاه امام حسین(ع) در پاسخ به زیاده خواهی های هسته ای غرب گفتند: اجازه نمی دهیم از هیچیک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود.

فرمانده معظم کل قوا با بیان این که باز در مذاکرات حرف های تازه می زنند، فرمودند: می گویند اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته ای باید داده شود. این یعنی بازجویی. من اجازه نمی دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به این جا رساندند، بیایند حرف بزنند.

ایشان تصریح کردند: مسئولان عزیز ما که در این میدان شجاعانه حرکت می کنند، بدانند تنها راه مقابله با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است. باید بتوانند پیام و عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان اظهار داشتند: بنده خبرهایی دارم که دشمنان با همراهی برخی مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس درصددند که جنگ های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. آنها بدانند اگر شیطنتی صورت گیرد واکنش ایران بسیار سخت خواهد بود.

دولت تدبیر و امید دیروز در قالب هفدهمین سفر استانی به آذربایجان شرقی رفت. این استان که به لحاظ کشاورزی، صنایع دستی و صنعت یکی از قطب های بزرگ اقتصادی کشور محسوب می شود در سالهای اخیر به لحاظ مضایق اقتصادی و کمبود سرمایه گذاری از توسعه بازمانده است. در این استان بر اثر وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور بیش از 500 کارخانه در سال های اخیر به مرز تعطیلی رسیده اند. از این رو مردم این استان انتظار دارند که در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات دولت، تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ شود.

در موضوعات خارجی، کماکان مسائل عراق و یمن، مهمترین رویدادهای خبری هفته را تشکیل می دادند.

در عراق، درحالی که آزادی شهر تکریت در اوائل اردیبهشت امیدواری های تازه ای برای قلع و قمع تروریست ها و آزادی شهر مهم موصل ایجاد کرده بود به یکباره گزارش شد که تروریست های داعش به شهر الرمادی مرکز استان الانبار هجوم آورده اند.

هجوم داعش به الرمادی، متاسفانه به اشغال این شهر، توسط داعش منجر شد و مطابق گزارش ها نیروهای مدافع که عمدتاً از ارتش عراق بودند مقاومت چندانی در برابر تهاجم داعش از خود نشان نداده اند. به عقیده عمده تحلیل گران، علت اصلی سقوط الرمادی، کنار گذاشتن نیروهای مردمی و سپردن انحصاری امور به ارتش بوده است. پس از آنکه نیروهای مردمی که غالب آن را شبه نظامیان شیعه تشکیل می دادند با همراهی ارتش، توانستند در استان صلاح الدین ضربات بسیار سنگینی به جبهه تروریست ها وارد سازند و اوج آن، آزادی شهر مهم تکریت بود، جریان هایی که از ابتدا با شیعیان خصومت داشته اند شروع به تبلیغات بر ضد این شبه نظامیان کردند، از جمله اینکه مدعی شدند نیروهای شیعه با غیرنظامیان در مناطق آزاد شده بدرفتاری می کنند، درصورتی که این ادعا دروغ بود.

هدف نیز آن بود که نگذارند در پیروزی های تکریت، کارآیی شبه نظامیان شیعه مطرح شود و تعیین کنندگی نقش آنها در مبارزه با تروریست ها برملا گردد.

متاسفانه دولت عراق نیز تحت تاثیر این القائات، که سرمنشاء آن، گروه های زیاده خواه و دولت امریکا و متحدین منطقه ای آن بودند، قرار گرفت و موجب شد تا جبهه ها از شبه نظامیان و نیروهای مردمی خالی شود و نتیجه آن شد که در الرمادی پیش آمد.

پس از حوادث تلخ الرمادی، اکنون دولت عراق متوجه توطئه مذکور و حساسیت شرایط شده و از نیروهای مردمی و شبه نظامیان شیعه برای باز پس گیری الرمادی دعوت کرده است. نکته مهم آن است که گروه های سنی نیز متوجه شده اند تروریست ها، سنی و شیعه نمی شناسند و اساساً اعتقادی به مبانی اسلام ندارند و همین واقعیت سبب شده است تا گروه های سنی برای مقابله با تروریست ها، همدوش شبه نظامیان شیعه، اعلام آمادگی کرده اند و این، اتفاق امیدوار کننده و مثبتی است.

این هفته، با اتمام مدت آتش بس پنج روزه در یمن، سعودی ها بار دیگر این کشور را آماج حملات وحشیانه قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری ها جنگنده های عربستان، به شهرهای یمن از جمله صعده که عمده جمعیت آنرا شیعیان حوثی تشکیل می دهند حمله کردند و شمار دیگری از مردم را به خاک و خون کشیدند. این درحالی است که بنابر آمار منابع ذیربط بیش از 1800 نفر در حملات جنگنده های عربستان کشته شده و حدود نیم میلیون نفر آواره شده اند.

کشتار مردم یمن توسط ارتش سعودی درحالی ادامه دارد که صدایی از سازمان های بین المللی و حقوق بشری شنیده نمی شود و مجامع جهانی مردم بی دفاع یمن را در برابر بمب های رژیم سعودی به حال خود رها کرده اند.

گزارش ها از شهرهای یمن حاکی است شرایط در مناطق جنگی بسیار وخیم است و مردم به امکانات اولیه و دارو دسترسی ندارند. با اینحال آنچه که باعث رسوایی و خشم حکام سعودی شده، این است که هیچ نشانه ای از تسلیم انقلابیون یمن مشاهده نمی شود و در واقع 50 روز حمله بی وقفه و ضدانسانی ارتش سعودی هیچ ثمری نداشته است.

طولانی شدن جنگ عربستان علیه یمن بر شرایط داخلی ریاض تاثیر گذاشته و نخستین پیامد آن بروز اختلافات داخلی میان شاهزاده ها و حکام آل سعود بوده است. به اعتقاد اکثر ناظران، تغییرات عمده ای که اخیراً در هیات حاکمه عربستان صورت گرفت از تبعات جنگ یمن و شکست اهداف ریاض در این جنگ بوده است.

مسئولان حکومت عربستان چنین وانمود می کردند که در مدت نه چندان طولانی، انقلابیون را سرکوب و مهره مورد اعتماد خود یعنی «منصور هادی» را به قدرت خواهند رساند ولی نه تنها این هدف سعودی ها محقق نشده بلکه نشانه های روشنی از گرفتاری ریاض در باتلاق یمن پدیدار شده است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: