جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1394     
کاهش نرخ باروری در ایران

فارس: محزون در دومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران به ارائه آخرین آمار و اطلاعات جمعیتی کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیشبرد اقناعی موضوع افزایش جمعیت است، گفت: هنوز نفراتی هستند که معتقدند جهت‌گیری نظام در زمینه افزایش جمعیت اشتباه است و بر طبل مخالفت می‌کوبند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال ادامه داد: گزارش 10 سال فعالیت ایران در کنفرانس جمعیت ارائه شده و کمیته تحولات و چالش‌های جمعیتی ایران تشکیل شد که دو مورد از نتایج آن نشان می‌دهد جامعه ایران به سرعت در مسیر انتقال به سمت سالخوردگی است و همچنین مورد دیگر نشان می‌دهد که با کاهش مستمر زادوولد به تدریج جمعیت از جوان به پیر سوق داده می‌شود.

وی با انتقاد از مصاحبه یکی از روزنامه‌های کشور در بهمن‌ماه سال گذشته با یکی از کارشناسان حوزه جمعیت گفت: این روزنامه در آن تاریخ تیتر زد «موج پیری در راه نیست، مردم را نگران نکنید» که باید گفت متأسفانه برخی از رسانه‌های ما با رسانه‌های بیگانه همراهی کرده و برخلاف سیاست‌های افزایش جمعیت حرکت می‌کنند.

محزون یادآور شد: نگرانی‌هایی که زمانی در مورد افزایش جمعیت وجود داشت به صورت خوش‌بینانه از سر دلسوزی بود اما اگر واقع‌بینانه به آن نگاه کنیم می‌بینیم که این نگرانی ناشی از تأثیر عوامل خارجی بوده است.

وی به آمار مربوط به سقط جنین کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که سالیانه 220 هزار سقط جنین در کشور صورت می‌گیرد که مطابق پیش‌بینی‌ها این عدد به 500 هزار خواهد رسید که این موضوع فراتر از یک قتل‌عامل است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال در مورد ترکیب جمعیتی کشور گفت: 23.4 درصد مردم زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.3 درصد بین 30 تا 65 سال و 5.7 درصد دارای سنی بیشتر از 65 سال هستند.

محزون با بیان اینکه سهم عمده جمعیت جوان که در معرض اشتغال، ازدواج و متقاضی مسکن که سنی میان 20 تا 34 سال دارند 32 درصد است، گفت: این مقدار جمعیت جوان یک فرصت طلایی و محدودی است که هر چند سال یک بار نصیب یک کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 534 هزار ولادت در کشور به ثبت رسیده است، گفت: این مقدار ولادت نشان می‌دهد که نسبت به سال 92 تعداد ولادت‌ها 4.3 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، این میزان رشد پیام مثبتی است که نشان می‌دهد جامعه به هشدارها واکنش‌ نشان داده و در شرایطی که سیاست‌های تشویقی جمعیت اجرایی نشده است مردم به صورت داوطلبانه و خودجوش سیاست‌های افزایش جمعیت را اجرایی کرده‌اند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال تأکید کرد: اینها در شرایطی است که برخی اشتباهات و طرح‌های مسئولین سابق نظیر طرح‌های آتیه مهر و مرخصی زایمان اعتماد را از مردم سلب کرده است.

محزون با بیان اینکه وضعیت موجود نشان می‌دهد خانواده‌ها از حالت تک فرزندی در حال عبور هستند، گفت: 14.4 درصد زوجین بدون فرزند هستند و 18.9 درصد یک فرزند دارند.

وی افزود: این در حالی است که 79 درصد متولدین قبل از سال 50 دارای سه فرزند و بیشتر بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال با مقایسه نرخ متوسط رشد سالیانه از سال 45 تا 90 گفت: سال 45 متوسط رشد سالانه 3.1 بوده در حالی که با یک شیب ملایم این عدد در سال 90 به 1.3 رسیده است. ما در کنار این کاهش رشد سالیانه روند کوچک‌ شدن خانواده‌ها را نیز شاهدیم به طوری که خانواده‌های ما از 4 نفره در سال 85 به خانواده‌های 3 نفره در زمان کنونی رسیده است.

محزون ضمن هشدار نسبت به رشد تعداد خانواده‌های تک‌نفره گفت: خانواده‌های تک نفره در سال 85 به میزان 5.2 بوده اما این مقدار در سال 90 به 7.1 رسیده است که این سؤال مطرح می‌شود آیا در جامعه تمایل به مجرد بودن به وجود آمده است؟

وی افزود:‌ مطابق آمار 3.9 میلیون نفر از جوانان تحصیل‌کرده ما هرگز ازدواج نکرده‌اند و یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در سالی که در سال 65 تعداد خانم‌های 15 تا 49 ساله ما 10 و نیم میلیون نفر بوده است و سال 90 این میزان به 22 میلیون و 300 هزار نفر رسیده اما تعداد ولادت‌های ما کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت هستیم، گفت: شیب کاهش باروری در ایران بسیار شدیدتر از میانگین کاهش باروری دنیا است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: