جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1394     
بن لادن به چه می اندیشید؟

العالم: از میان اسناد به دست آمده در خانه ای که بن لادن در سال 2011 در آن به قتل رسید، حدود 100 سند جدید انتخاب و توسط سازمان اطلاعات آمریکا ترجمه شد. این اسناد، اطلاعات تازه از وضع روحی رهبر القاعده و اندیشه های تاکتیکی او و دغدغه های کلی او درباره سازمان القاعده به دست می دهد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش کرد که بن لادن در یکی از این اسناد نوشته است: اولویت، باید با قتل آمریکایی ها، مبارزه با آنها و نمایندگانشان باشد.

"جف انشوکایتس" سخنگوی واحد ملی سازمان اطلاعات آمریکا، خاطر نشان کرد که باراک اوباما، شفاف سازی هرچه بیشتردرخصوص مدارک مصادره شده در پاکستان را خواستار شد و در پاسخ به این درخواست، کنگره قانونی تصویب کرد که بر اساس آن سازمان اطلاعات موظف است با بررسی این اسناد، برخی از آن ها را که امکان انتشارشان وجود دارد، علنی کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: هنوز نمی توان با استناد به منبع مستقل، ازمنبع واقعی اسناد یا نوع ترجمه آن اطمینان حاصل کرد.

انتشار این اسناد پس از آن صورت گرفت که "سیمور هرش" نویسنده و روزنامه نگار معروف آمریکایی، صحت داستانِ ارائه شده توسط آمریکا درباره قتل بن لادن را زیر سئوال برد.

"راین تراپانی" سخنگوی سیا ادعا کرد که انتشار اسناد جدید، ربطی به واکنش به تردیدهای ارائه شده توسط هرش ندارد، چرا که فرایند انتشار این اسناد، از چند ماه پیش آغاز شده بود.

بن لادن که از خطر پهپادها بر نیروهای خود آگاه بود، از اعضای القاعده خواسته بود از هرگونه برقراری ارتباط ایمیلی یا برگزاری نشست های بزرگ خودداری کنند. وی همچنین، همواره نگرانِ احتمال پنهان بودن تراشه هایی الکترونیک در لباس همسرش بود.

وی همواره توجه ویژه ای به نوسازی نیروها داشت و در تلاش بود که فرزندش حمزه را نزد خود به ابوت آباد بیاورد. به باور سازمان اطلاعات آمریکا، حمزه قرار بود جانشین بن لادن باشد.

در سال 2010، بن لادن دستوراتی درباره مذاکره در خصوص شروط مبادله دو فرانسوی ربوده شده توسط القاعده در مغرب اسلامی یا دو روزنامه نگار فرانسوی ربوده شده در افغانستان صادر کرد. وی در این دستورالعمل ها تاکید کرد که آزادی گروگان ها فقط در قبال پرداخت باج و همچنین تعهد فرانسه به خروج از افغانستان امکان پذیر است.

از سوی دیگر، بن لادن قائل به ضرورت برنامه ریزی برای حملات بزرگی مشابه حملات 11 سپتامبر 2001 بود، اما تاکید داشت که اینگونه حملات باید ضد آمریکا صورت گیرد نه ضد رژیم های خاورمیانه ای.

وی در یکی از نامه های خود نوشت: باید عملیات ضد ارتش و پلیس را در همه مناطق، به ویژه در یمن متوقف کنیم. اولویتِ ما باید کوبیدنِ آمریکا باشد تا این کشور را وادار کنیم دست از سر کشورهای خاورمیانه بردارد و مسلمانان را به حال خود رها کند.

به گفتۀ یکی از مسئولان اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، رهبر سازمان القاعده نگران بروز دودستگی در میان جنبش های جهادی بود و این دودستگی را عامل شکست این گروه ها می دانست.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: