جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 30 ارديبهشت 1394     
شانزدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری‌های کلان‌شهرهای پایان یافت

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها شهرداری نیوز،شانزدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور با حضور معاونان و مدیران برنامه‌ریزی و توسعه شهری ۱۵ کلان‌شهر کشور در هتل پارس مشهد آغاز و با تصویب۴۰ مصوبه خاتمه یافت.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران گفت: مصوبات این گردهمایی می‌تواند گره گشای مشکلات زیادی از کلان شهر‌ها باشد منوط به آنکه عزم جدی و همدلی و همزبانی در تحقق آن‌ها سر لوحه کار قرار گیرد.

امانی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد مصوبات دوره‌های پیشین این گردهمایی اجرایی شده‌اند افزود: اما برخی از مصوبه‌ها مستلزم همکاری و هماهنگی سایر نهاد‌ها و قوا می‌باشد به عنوان نمونه «برنامه جامع مدیریت شهری و برنامه ششم توسعه» از مصوباتی هستند که برای اجرا نیازمند همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت است. 

وی با اشاره به حضور معاونان و مدیران برنامه ریزی و توسعه شهرداری های کلانشهرهای تهران، مشهد، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، قم، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان، اراک، همدان و اصفهان در این گردهمایی گفت: در هر گردهمایی در ابتدا به بررسی میزان تحقق مصوبات کمیته‌های مختلف پرداخته می‌شود و امیدواریم در گردهمایی بعدی بسیاری از مصوبات گردهمایی شانزدهم جنبه اجرایی پیدا کند.

معاون شهردار تهران اظهار داشت: اینگونه نشست‌ها به دلیل تشریک مساعی همه مدیران و تبادل تجارب و‌ایده‌ ها توانسته بهترین محمل طرح موضوعات مدیریت شهری با حوزه‌های تخصصی بوده و مطمئن‌ترین پل ارتباطی میان شهرداری های کشور باشد. از سوی دیگر منشاء خدمات و توافقات و دستاورد‌های موثری نیز برای احقاق حقوق شهروندان و شهرداری‌ها بوده به گونه‌ای که همکاری با دولت در تدوین فصل مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار، تدوین ضوابط ساختار تشکیلاتی در شهرداری‌ها، آشناسازی مدیریت‌های برنامه و بودجه با شیوه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و راه اندازی پایگاه اطلاعاتی مدیریت شهری و اقدام به اصلاح پیش نویس قانون یکپارچه مدیریت شهری از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این گردهمایی است.

وی با اشاره به شکل گیری پنج کمیته تخصصی «آمار و تحلیل اطلاعات»، «برنامه، بودجه و ارزیابی عملکرد»، «پژوهش و توسعه»، «تشکیلات، آموزش و بهبود روش‌ها»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» با حضور مدیران این معاونت‌های عضو و کمیسیون معاونان برنامه‌ریزی و توسعه در این همایش افزود: اقتصاد مقاومتی، چالش‌ها و رویکردهای نظام آمار و تحلیل اطلاعات، بررسی و تحلیل آمار مقایسه‌ای کلانشهر‌ها، دستور العمل طراحی و استقرار نظام پایش از جمله محور‌های مورد بحث در گردهمایی شانزدهم بود.

امانی به تشــریح عملکــرد تهران نســبت بــه عملیــات محولــه بــر اســاس آخریــن گردهمایــی کمیســیون معاونیــن برنامــه ریــزی و توســعه کلانشــهرهای کشــور پرداخــت و گفــت: در راســتای تعامــل و همــکاری میـان کلانشــهر‌ها بــه منظــور انتقــال تجربیــات و توانمنــد ســازی شــهر‌ها، هــر اقدامــی کــه به عنــوان یــک تجربــه مدیریتــی در شــهرداری تهــران انجــام شــده اســت در قالــب مصوبــات کمیســیون برنامــه ریــزی و کمیتــه هــای زیــر مجموعــه بــا انجــام کار کارشناســی دقیــق در اختیــار ســایر کلانشــهر‌ها قــرار گرفته است.

وی افــزود: در ایــن راســتا تهــران بــا مجموعــه نظامــات مدیریتــی خــود مــواردی از قبیــل نظــام ارزیابــی عملکــرد بودجــه ریــزی عملیاتــی- تهیــه و تدویــن برنامــه پنج ساله دوم شــهرداری و لایحــه مدیریــت یکپارچــه کلانشــهر‌ها را پیگیــری کــرده اســت. همچنیــن ایــن کلانشــهر در تدویــن برنامــه ششــم کشــور و پیگیــری مطالبــات مدیریــت شــهری از دولــت و ســایر اقدامــات در حــوزه و حقوقــی مشــارکت داشــته اســت.

شایان ذکر است گردهمایی سه روزه معاونان برنامه ریزی و توسعه شهری کلان شهر‌های کشور روز پنج شنبه با قرائت بیانیه ۹ ماده‌ای به کار خود پایان داد.

در ابتدای این بیانه با تبریک فرارسیدن مبعث گرامی پیامبر اسلام، عنوان شده است: امروز به وضوح مشاهده می‌کنیم که قلب تمامی آزادگان جهان از آنچه در عراق، سوریه و یمن توسط گروه‌های تکفیری که وقیحانه نام مقدس دین صلح و مهربانی را به جبین سیاه خود نقش کرده‌اند به درد آمده است، لذا قاطعانه آمادگی خود را به منظور دفع شر این عناصر منحوس اعلام کرده و کمک‌رسانی به شهرهای آسیب دیده را وظیفه دینی، شرعی و انسانی خویش می‌دانیم. 

 

در ادامه این بیانه آمده است: حضور قریب به بیش از ۳۵ درصد از جمعیت کشور در ۱۵ کلانشهر کشور و ارایه مستقیم خدمت که مهم‌ترین وظیفه این شهرهاست موجب گردیده، نقش این دولت‌های محلی بیش از پیش پر اهمیت جلوه نماید. 

در این بیانیه اظهار شده است: کلانشهرهایی که امروز به دلیل وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر، به عنوان قوی‌ترین نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مورد تاکید قرار گرفته‌اند، با انبوهی از مسائل که همانند شبکه‌ای در هم تنیده آنرا احاطه نموده از قبیل حاشیه نشینی، محیط زیست، بافت‌های ناکارآمد و مسئله دار، معضلات فرهنگی و اجتماعی، آلودگی هوا، ترافیک، عدم یکپارچگی در مدیریت شهری و.... روبرو هستند، مسائلی که بی‌شک معلول اتخاذ تصمیمات نا‌آگاهانه، ناهماهنگ و مقطعی در عرصه شهر‌ها بوده، و امروزه در ردیف جدی‌ترین مطالبات شهروندان است. 

در این بیانه تصریح شده است: شهرداری‌ها به واسطه تعدد، تنوع و حجم بالای خدمات خود به عنوان بزرگ‌ترین نهاد تصمیم گیر در عرصه مدیریت شهری نام گرفته و ارتباط مستقیم و مستمر آن‌ها با مردم، موجب گردیده ساماندهی مسائل فوق در زمره مطالبات مردم از این نهاد قرار گیرد و امروزه شهرداری‌ها را از یک سازمان صرفا خدماتی به یک سازمان اجتماعی و دانش محور، مبدل نماید. 

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است: با این توصیف معاونت‌های برنامه‌ریزی و توسعه کلان شهرهای کشور، به سبب فرابخشی نگری از یکسو و دستیابی به آمار دقیق، پژوهش کاربردی، برنامه‌ اثربخش، بودجه ریزی شفاف و نظارتی موثر، توانسته‌اند بهترین حلقه واصل میان موضوعات مدیریت شهری با حوزه‌های تخصصی بوده و مطمئن-‌ترین پل ارتباطی میان شهرداری‌‌ها باشند. 

این بیانه عنوان می‌کند: از این رو ما به عنوان معاونان و مدیران برنامه ریزی و توسعه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور، کمر همت بسته، تا مسائل دارای اولویت را شناسایی و حل نمایم. لذا تنظیم شبکه مسائل شهری، اولویت بندی مسائل بر حسب فوریت و اهمیت، و نهایتا شناسایی شهرهای توانمند برای راهبری حل این موضوعات از تدابیر اجرایی ما بوده است. 

در انتهای بیانیه تصریح شده است: در این سال که با بیان رهبر فرزانه انقلاب به سال همدلی و همزبانی، دولت و ملت مزین شده فصل الخطابیست تا در تقویت نهاد مدیریت شهری در طرح‌ها و لوایحی که در قوای مجریه و مقننه در دست بررسی و نیازمند همراهی و تعامل مشترک بوده ‌‌‌نهایت تلاش و همدلی صورت پذیرد که در این راه وظیفه معاونت‌های برنامه ریزی بیش از سایر حوزه‌های تخصصی مشهود است.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: