جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394     
دانشگاههای بزرگ تهران را منتقل کنید

سایت شهر: تقریبا تمامی کسانی که در شهر تهران زندگی می کنند به تجربه دریافته اند که در فصل تابستان که دانشگاه ها و مدارس تعطیل هستند، بارترافیک در این شهر بسیار کمتر و روان تر از فصل های دیگر سال است، راهی که در فصل تابستان در مدتی کمتر از یک ساعت پیموده می شود، در فصل پاییزو به محض باز شدن مدارس و مخصوصا دانشگاهها تبدیل می شود به راهی یک ساعت و نیمه یا بیشتر!

 این مساله نشان دهنده این موضوع بسیار مهم و اساسی است که وجود دانشگاه های بسیار بزرگ در تهران و حضور دانشجوهای مختلف از سراسر کشور در این دانشگاه ها تا چه میزان می تواند بر شلوغی تهران تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال دانشگاهی مانند دانشگاه تهران با مجموعه عواملی که در تامین مواد غذایی و لوازم فرهنگی واجتماعی و رفاهی دانشجویان در حال فعالیت هستند جمعیتی چند ده هزار نفری را مشغول خود کرده که این جمعیت مجبور است برای سرویس دهی به دانشجویان در شهر تهران سکنی گزینند و زندگی کنند .

وجود دانشگاه های معتبری چون دانشگاه شهید بهشتی، امیر کبیر و صنعتی شریف در تهران باعث می شود که هر ساله بهترین و نخبه ترین جوانان ایرانی از همه شهرها و روستاها و شهرستانهای ایران برای ادامه تحصیل روانه تهران شوند. بدیهی است کسی که تحصیلات خود را در رشته های مطرح و در بهترین دانشگاههای ایران می گذراند، پس از پایان تحصیلاتش دیگر تمایلی برای بازگشت خود به شهر یا روستای خود را ندارد و ترجیح می دهد بقیه زندگی خودش را در پایتخت بگذراند. بدون تردید یکی از مهمترین دلایل رشد جمعیت تهران مهاجرت افراد نخبه به این شهر برای ادامه تحصیل بوده است.

تاکنون صحبت های بسیار زیادی در مورد انتقال پایتخت به شهرهای دیگر توسط مسئولین انجام و در این زمینه قول های بسیار زیادی داده شده است که تقریبا هیچ کدام از این آنهاعملی نشده است. به نظر می رسد راهی که مسئولین تاکنون برای حل کردن مشکل پایتخت ارائه کرده اند کاملا غیر ممکن و غیرعملی است و راهی که اکنون شهرداری تهران برای "خارج کردن مراکز ایجاد ترافیک و خروج نهادها و سازمان های غیر ضروری از پایتخت" در پیش گرفته بسیار منطقی تر و اصولی ترو اجرایی تر است.

اگر از ده سال پیش مسئولین همت می کردند و هر سال یکی از مراکز ایجاد شلوغی و ترافیک را شناسایی و آن را از تهران خارج می کردند، تاکنون مشکل شلوغی تهران به طور کامل برطرف شده بود. بدون شک یکی از مهمترین مراکزی که وجود و حضور آنها در تهران موجبات افزایش جمعیت و ایجاد ترافیک را تهران فراهم می آورد، دانشگاهها هستند که با انتقال آنها از پایتخت روند مهاجرت معکوس خواهد شد.

شهردار تهران در آخرین مصاحبه خود از موافقت آیت الله آملی لاریجانی با واگذاری زندان اوین برای تبدیل به پارک عمومی خبر داده و همچنین اعلام کرده است که بیمارستان مفید از جهت جغرافیایی اصلا در جای مناسبی قرار ندارد و لازم است به جای این بیمارستان، بیمارستانی با دو برابر ظرفیت برای کودکان احداث کرد و زمین فعلی بیمارستان فعلی را تغییر کاربری داد تا بر اساس طرح جامع و نیاز منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جزییات توافق با قوه قضائیه برای تبدیل ندامتگاه اوین به بوستان عمومی نیز گفت: این بحث را حدود ۹ ماه قبل و در اوایل سال گذشته خدمت آیت الله آملی لاریجانی منعکس کردم و ایشان نیز در آن زمان گفتند که باید بررسی های بیشتری را انجام دهند. در جلسه ای که دو هفته پیش از پایان سال گذشته با ایشان داشتم، آیت الله آملی لاریجانی خودشان گفتند که این موضوع را بررسی کرده ام و با اصل توافق با شهرداری تهران، مبنی بر اینکه ندامتگاه اوین را در اختیار شهرداری گذاشته و تبدیل به پارک عمومی کنیم موافق هستیم، اما باید کمک کنیم تا مشکلات ساختمانی و ظرفیت های قوه قضائیه را نیز تامین کنیم.

این طور که معلوم است شهرداری تهران برای تغییر کاربری ساختمانهایی که حضور آنها در شهر ضروری نیست اراده ای مصمم دارد که تغییر زندان اوین به پارک و تغییر هویت بیمارستان مفید از این جمله اقدامات است. در همین راستا لازم است که شهرداری با دقت و تامل بسیار بیشتری در مورد حضور یا عدم حضور دانشگاه های بسیار بزرگی چون دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیر کبیر و غیره در شهر تهران فکر کند و در صورت امکان این دانشگاه ها را به بیرون تهران منتقل و مکان های فعلی آنها را به پارک و فرهنگسرا و مجتمع های فرهنگی ورزشی تبدیل کند. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: