جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1393     
راهبردهای کلان سازمان حفاظت محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت

 به گزارش شهرداری نیوز، درست از پسماندها از مصادیق اقتصاد مقاومتی است مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماندها و استفاده مجدد از بازیافت مواد از مصادیق اقتصاد مقاومتی در حفاظت محیط زیست برشمرد .

حسن پسندیده افزود: اقتصاد مقاومتی با منابع محیط زیست ارتباط مستقیم دارد و حفاظت محیط زیست، مولفه ای مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

*تولید سالانه 48000 تن پسماند و زباله شهری، روستایی و بیش از 8000 تن پسماند صنعتی

وی گفت:  روزانه حدود 48000 تن پسماند و زباله شهری و روستایی، بیش از 8000 تن پسماند صنعتی ، و حدود 170 میلیون تن پسماند عادی کشاورزی (سالانه) در کشور تولید می شود که در حال حاضر بازیافت پسماندهای عادی در کشور کمتر از 20 درصد می باشد.

وی گفت: با توجه به روند پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور، هم اکنون بخش اعظمی از پسماندهای عادی قابلیت تفکیک یا بازیافت و استفاده مجدد در چرخه اقتصاد و تولید کشور را دارند.

به گفته مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، فقط در بخش پسماندهای عادی شهری و روستایی اگر تفکیک زباله ها به صورت صحیح و کامل انجام شود با توجه به آنالیز این پسماندها که حدود 70% آن مواد آلی، 7/8 درصد آن کاغذ، 7/4 درصد آن پلاستیک،1/4 درصد آن شیشه و 7/2 درصد آن فلز و مابقی آن سایر مواد می باشد ، از 48000 تن پسماند عادی شهری و روستایی و توان 600/33 تن در روز کود کمپوست مرغوب، 4176 تن در روز کاغذ، 2256 تن در روز پلاستیک، 1968 تن در روز شیشه، 1296 تن در روز فلز جهت بازیافت بدست می آید که این ارزشمند از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار قابل توجه و حائز اهمیت می باشد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماندها و استفاده مجدد از بازیافت مواد از مصادیق اقتصاد مقاومتی در حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: با تفکیک پسماندها و بازیافت آن، ضمن کاهش آلودگی‌های محیط زیست و جلوگیری از تهی سازی منابع طبیعی و منابع خام کشور، اشتغال زایی هم فراهم شده و کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد بدون توجه به ظرفیت های زیستی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک و انرژی قادر به مقاوم کردن اقتصاد و دستیابی به توسعه پایدار نخواهیم بود.

*راهبردهای کلان سازمان حفاظت محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت

پسندیده در بیان راهبردهای کلان سازمان حفاظت محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت ایجاد هم افزایی در دستگاههای اجرایی از طریق تدوین و تصویب طرح جامع مدیریت پسماند کشور، تدوین قوانین و ضوابط و ابزارهای تشویقی برای تحقق بازیافت پاک، هدایت دستگاههای اجرایی در اجرای ابعاد زیست محیطی اقتصاد مقاومتی، تعیین چرخه مدیریت پسماند و هدایت و حمایت از سرمایه گذاری (بخش خصوصی) در مدیریت اجرایی پسماندها برای ارایه خدمات به تولید کنندگان پسماند در امور بازیافت را ضروری دانست و نقش سازمان حفاظت محیط زیست  را در جهت حمایت، هدایت و نظارت صحیح موثر دانست.

وی خاطر نشان کرد: در بخش بازیافت باید از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در حمایت از صنعت بازیافت کشور، تقویت برنامه اطلاع رسانی و آموزشی توسط رسانه ها، اعمال سیاستهای تشویقی و معافیت های مالیاتی، ترویج و ارتقاء دانش فرهنگ زیست محیطی در مرحله تفکیک از میدا و معرفی فناوریهای نوین به نحو مطلوبی اقدام شود

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: