جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 ارديبهشت 1394     
بازار خودرو کشش درخواست افزایش قیمت خودروسازان را ندارد

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : افزایش قیمت خودرو جدای از هر گونه تصمیمی که شورای رقابت اتخاذ کند در شرایط کنونی منتفی است اما احتمال افزایش قیمت در بازار دور از انتظار نیست.

سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود : اینکه قیمت خودرو افزایش یابد یا نه، بستگی به دلایل منطقی دارد که خودروسازان به شورای رقابت ارائه می کنند در صورتی که دلایل منطقی باشد احتمال اینکه با این امر موافقت شود وجود دارد اما قطعا بازار کشش قیمتی برای این میزان افزایش مورد درخواست شرکتها را نه تنها ندارد بلکه هم اکنون رقم های فعلی نیز چندان در بازار مورد اقبال مشتریان نیست و این ناشی از کاهش قدرت خرید مردم دارد وارتباطی به بازار ندارد.

وی افزود : البته شورای رقابت تا دستیابی به نتیجه نهایی نباید در خصوص قیمت خودرو مباحثی را مطرح کند چرا که هر گونه اظهار نظر تاثیر مستقیمی بر بازار خودرو خواهد گذاشت.

وی همچنین با اشاره به رکود فعلی حاکم بر بازار خودرو گفت : امروز یکی از مشکلاتی که مردم در خرید خودرو با آن مواجه هستند نبود نقدینگی و مشکلات مالی است متاسفانه تسهیلاتی که در گذشته برای خرید خودرو پرداخت می گردید رقم ناچیزی بود در حالی که با افزایشی که در دو سه سال گذشته در قیمت خودرو صورت گرفته بود هیچ افزایشی در تسهیلات خرید خودرو بوجود نیامده بود.

وی با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار و افزایش وام خودرو افزود : البته رقمی که شورای پول و اعتبار برای افزایش وام  خودرو مصوب کرده جدای از موانعی که ممکن است بر مسیر ارائه آن ایجاد شود رقمی چندان مناسبی در مقایسه با قیمت تمام شده خودروها نیست.

وی افزود : به نظر می رسد که برای خودروهای موجود متناسب با قیمت آنها تفاوتی در ارائه تسهیلات و وام های آنها  قائل شوند.

وی تصریح کرد : البته تصویب این مساله و اعلام افزایش وام به بانک ها مشکلی را حل نخواهد کرد زیرا بانک ها منابعی برای اختصاص وام به متقاضیان در اختیار ندارند تبعا باید منابعی مشخص شود چرا که  باید و اجبار اتفاقی نخواهد افتاد.

نماینده بیجار در خانه ملت گفت : مسلما تا زمانی که بانک ها منبع و ردیف اعتباری برای این کار نداشته باشند مبالغ مورد نظر را پرداخت نخواهند کرد از این رو باید دولت و بانک مرکزی کمکی نمایند تا بانک ها نیز در این ارتباط مشارکتی داشته باشند.

بیاتیان تاکید کرد : البته باید شرکتهای خودروساز نیز با بانک ها وارد مذاکره شوند البته نه به صورت مباحث لیزینگی و شرایطی ، بلکه به صورتی که مردم صرفا سود وام را پرداخت کنند و خودرو را خریداری کنند.

وی افزود : به نظر می رسد مصوبه شورای پول و اعتبار  فزایش وام خرید خودرو تاثیر مثبتی در بازار فروش خودرو و خروج بازار از وضعیت رکود داشته باشد هر چند پیش بینی می شود اجرای این مصوبه صرفا موجب رونق بازار خودروهای زیر 40 میلیونی شود.

وی اظهار داشت : البته با افزایش وام خودرو ضمن اینکه شاهد تحرک بازار خودرو خواهیم بود بلکه پیش بینی می شود که رشد قیمتی نیز در بازار خودرو صورت گیرد.

وی تاکید کرد : هر چند هر گونه تغییر در قیمت خودرو منهای یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، مستلزم دستورالعمل شورای رقابت است منتهی آنچه که به نظر می رسد با افزایش وام خودرو صورت گیرد، افزایش قیمت خودرو به صورت غیر رسمی در بازار است ،البته  این  کار توسط دلالان و واسطه ها خواهد بود  تبعا سود آن نیز برای دلالان و ضرر آن نیز برای مصرف کنندگان بوده و خودروساز نیز سودی از این افزایش کسب نخواهند کرد.

وی همچنین در خصوص تاثیر ارائه وام جدید خودرو به بازار خودروهای چینی گفت : این مساله بستگی دارد که بانک ها  فاکتور خرید خودروها چینی را قبول نماید یا خیر که معتقدم باید قیدی برای اختصاص وام ها گذاشته شود چرا که  بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و الزامی که در خصوص خرید کالاهای داخلی عنوان نمودند بانک ها نیز باید ملزم به ارائه وام به خودروهای تولید داخل شوند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: