جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1393     
افت 6 برابری ارزش وام مسکن طی 10 سال

ایسنا: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: وام 30 میلیون تومانی خرید مسکن تنها پنج درصد از قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ را تشکیل می‌دهد درحالیکه وام مسکن 10 سال پیش 30 درصد ارزش یک واحد مسکونی بود.

حسام عقبایی اظهار کرد: افزایش میزان وام مسکن در سال 83 معادل 30 درصد ارزش یک ملک را تامین می‌کرد اما وام فعلی مسکن تنها پنج درصد از قیمت تمام شده یک واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: به طور کلی افزایش تسهیلات بانکی در شهرهای بزرگ و کوچک تاثیرگذار بوده است چراکه با این میزان افزایش، بار روانی به بازار وارد شد که خود از عوامل رونق در بازار بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که نکته اجرایی و عملیاتی این است که این میزان افزایش تسهیلات بانکی در شهرهای بزرگ کافی نیست، تصریح کرد: البته مبلغ فعلی باز هم بهتر از وضعیت قبل است اما باید به سمت و سوی بهتری پیش رود تا بتوانیم به وضعیت ایده‌آل نزدیک شویم.

عقبایی خاطر نشان کرد: افزایش میزان تسهیلات بانکی در شهرهای کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ باعث افزایش حجم معاملات شد؛ به طوری که این میزان وام در این شهرها بین 30 تا 50 درصد ارزش یک واحد مسکونی را تامین می‌کند.

وی با بیان این‌که افزایش میزان تسهیلات بانکی می‌تواند به رونق بازار کمک کند، گفت: به نظر وزیر راه و شهرسازی وام مسکن باید 50 درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی را تامین کند و تنها بدین ترتیب می‌توان امید به بهبود اوضاع داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه افزایش میزان تسهیلات بانکی تورم‌زاست، اضافه کرد:‌ اینگونه نیست چون اگر این مبالغ در اختیار اقشار نیازمند جامعه قرار گیرد می‌تواند به آنها کمک کند.

او خاطر نشان کرد: در صورتی که بانک‌ها به دنبال کمک به بخش مسکن هستند باید با توجه به موقعیت‌های قانونی که وجود دارد به سمتی بروند که تسهیلات را به تولید اختصاص دهند.

عقبایی در پایان درباره نقش بانک‌ها در بازار مسکن اظهار کرد: زمانی که بانک‌ها به فروشندگان مسکن و ملک مراجعه می‌کنند، فروشندگان املاک را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این مساله خود باعث گرانی املاک می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: