جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 21 ارديبهشت 1394     
"وزوز گوش" در کمین تهرانی‌ها

 

تسنیم: سعید ملایری در نشست خبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین کنگره شنوایی شناسان ایران که 29 تا 31 اردیبهشت برگزار می‌شود درباره مشکلات عارضه‌ای با عنوان وزوز گوش که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته‌ است، اظهار داشت: وزوز گوش اصطلاح اصلی آن (تینیتوس) است که امکان دارد افراد صداهایی بدون منبع خارجی در گوش و سر خود بشنوند به طوری‌که این صداها شامل صداهای ماشین تحریر، سوت زدن، خس خس و جیرجیرک را متصور شوند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای جهانی 10 تا 15 درصد بزرگسالان و حتی در برخی از کشورهای صنعتی 25 درصد بزرگسالان دچار وزوز گوش می‌شوند. البته آمار دقیقی از این مسئله در ایران نداریم ولی شواهد بالینی نشان می‌دهد که همین آمار کشورهای صنعتی نیز در ایران مصداق دارد.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به اینکه 5 درصد از آماری که عنوان شد مربوط به افرادی می‌شود که دچار وزوز گوش ناتوان کننده هستند، گفت: براین اساس توصیه می‌شود نوجوانان از صداهای موسیقی بلند و امپیتری‌های مجهز به گوش‌های داخلی استفاده نکنند. همچنین افرادی که در کارخانه جات فعالیت می‌کنند نباید در برابر اصوات صداهایی بیش از 85 دسی‌بل قرار گیرند که در این موارد ابتلا به وزوز گوش را افزایش می‌دهد.

200 دارو باعث ابتلا به وزوز گوش می‌شود

ملایری در ادامه عنوان کرد: در این راستا 200 دارو نیز می‌تواند ابتلا به وزوز گوش را ایجاد کند که از معروفترین آنها به آسپرین با استفاده طولانی مدت، آنتی بیوتیک‌ها و کرتن اشاره کرد ولی افراد میانسال و سالمند که از آسپرین استفاده می‌کنند باید حتماً در صورتی که واهمه دارند دچار وزوز گوش شوند و می‌خواهند این دارو را استفاده نکنند باید حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی نیز زمینه ساز وزوز گوش می‌شود و باید در این زمینه افزایش سن را نیز در ابتلا به وزوز گوش اضافه کرد، اظهار داشت: ولی مهمترین دلایل ابتلا به وزوز گوش در سالهای اخیر مسئله استرس ها است که شامل استرس‌های اجتماعی، خانوادگی و شغلی می‌شود و بیش از 90 درصد با وزوز گوش به پزشکتان مراجعه می‌کنند کسانی هستند که در شرایط استرس مانند فوت عزیزان یا موارد دیگر قرار گرفته‌اند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد:همه انسان‌ها وزوز گوش می‌گیرند ولی موقت است بنابراین اگر وزوز گوش بیش از 6 ماه ادامه یافت،به معنای این است که این وزوز گوش دائمی است. بنابراین باید یک وزوز گوش غیرقابل تحمل را با روش‌هایی که یک وزوز گوش قابل تحمل کاهش داد.

مراکز جامع ارزیابی و درمان وزوز گوش در ایران وجود ندارد

ملایری با بیان اینکه مراکز جامع ارزیابی و درمان وزوز گوش در کشور وجود ندارد، گفت: براین اساس انجمن شنوایی شناسی ایران این آمادگی را دارد تا مراکزی را در کشور ایجاد کند تا با گردهم آوردن تیم‌های تخصصی گوش و حلق و بینی، روانشناس، روانپزشک، مغز و اعصاب و شنوایی شناسان در زمینه درمان وزوز گوش اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه وزوز گوش در مردان بیشتر شایع است، عنوان کرد: درمان وزوز گوش دارای طیف وسیعی است ولی براساس آخرین اطلاعات سال 2014 هنوز هیچ داروی شیمیایی موثری برای درمان وزوز گوش تهیه نشده است. بنابراین بیشتر درمان وزوزش گوش مربوط به دارو نیست و داروهایی که تجویز می‌شود بیشتر داروهای ضد افسردگی است براین اساس برای کاهش وزوز گوش بیشتر از سمعک، پوشاننده استفاده می شود.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با تایید این مسئله که تهرانی‌ها بیشتر در مواجه با وزوز گوش هستند، خاطرنشان کرد‌: دو نوع روش جدید از جمله تحریک مغناطیسی و الکترونیکی هم اکنون در کشور مطرح شده است که روش تحریک مغناطیسی برای بهبود وزوز گوش آنچنان مناسب نیست و روش تحریک الکترونیکی را نیز در چهاردهمین کنگره شنوایی شناسان ایران به آن می‌پردازیم، بنابراین برای بهبود وزوز گوش که حتی افراد حاضرند عصب هشتم خود را قطع کنند و حتی ناشنوا شوند باید ورزش کرد، سبزیجات مصرف کرد و از خوردن کافئین اجتناب کرد و در نهایت از هندزفری کمتر استفاده شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: