جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 19 ارديبهشت 1394     
لزوم اصلاح نحوه تعامل فضای تولید با قوانین پولی و بانکی در کشور

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : یکی از مراکز بسیار مهمی که باید نوع تعامل آن با فضای تولید اصلاح شده و تغییراتی در آن صورت گیرد قوانین پولی و بانکی و رفتار بانک ها با تولید کنندگان است که قطعا در قیمت تولید تاثیر خواهد گذاشت.

سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : امروز یکی از مشکلات اصلی کشور در فضای اقتصادی و تولید سودی است که بانک ها به سپرده ها اختصاص می دهند که متاسفانه بیشتر از سودی است که در فضای تولید حاصل می شود به همین منظور بیشتر مردم راغب هستند تا پول هایشان را در بانک ها سپرده گذاری نموده و در چرخه تولید وارد نکنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش سود سپرده های بانکی اتفاق مبارکی  برای بخش تولید است ، تصریح کرد : در صورتی که رقم سود سپرده ها منطقی شود مسلما بسیاری از سرمایه های سرگردان به سمت فضای تولید سرازیر خواهند شد هر چند نگرانی هایی نیز در این زمینه وجود دارد که بخشی از سرمایه ها به سمت بازار مصرف و بخش های دیگر برود که باید برای این موضوع نیز فکری شود و به نوعی فضا مدیریت شود.

وی گفت : به هر میزان دولت سود تسهیلات و سود سپرده های بانکی را کاهش دهد قطعا به نفع فضای تولید خواهد بود.

وی اظهار داشت :  البته رقمی که برای سود سپرده ها در نظر گرفته شده باید به نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده نزدیک شود هر چند دولت گام اول را در این راستا برداشته و  فضا را سنجیده تا یکباره بازار و فضا دچار شوکی نشود که اثرات منفی هم داشته باشد.

وی تاکید کرد : دولت باید با شیب ملایم نسبت به کاهش سود سپرده ها اقدام کند امید است در آینده از روند کاهشی که سود بانکی حاصل می شود بخش تولید منتفع شود.

نماینده بیجار در خانه ملت خاطر نشان کرد : البته اینکه تسهیلات به سمت تولید حرکت کند به نوع مدیریت دولت و بانک مرکزی بر بانک ها باز می گردد ، در همین راستا هفته گذشته دولت طرحی را در مجلس مورد بررسی قرار داد در خصوص روند فضای تولید و بانک ها که البته مد نظر نمایندگان این است که باید در این حوزه اقدامات جدی تری صورت گیرد.

بیاتیان با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت بانک ها ، گفت : همان گونه که مقام معظم رهبری اعلام کردند بانک ها قوانین و نوع ارتباطاتشان با فضای تولید و تولید کنندگان خیلی مناسب نیست و تعامل بانک ها با صنعت  تعامل سازنده ای نیست به طوری که به نظر می رسد که  بانک ها به نوعی صاحب خانه صنعت و تولید شده اند و آنچنان که باید بانکداری اسلامی رعایت نمی شود.

وی تاکید کرد : باید نقدینگی و تسهیلات بانک ها به سمت فضای تولید برود و تولید به عنوان استخوان بندی اصلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد در صورتی که می خواهیم اقتصاد مقاومتی محقق شود باید مباحث مربوط به تولید جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت : یکی از مراکز بسیار مهمی که باید نوع تعامل آن با فضای تولید اصلاح شود و تغییراتی در آن صورت گیرد قوانین پولی و بانکی و رفتار بانک هاست که قطعا در قیمت تولید تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت : دولت اگر بنا دارد به شرکتهای خودروساز کمکی نماید تنها از طریق بانک ها و ارانه تسهیلات کم بهره این امکان فراهم می شود.

وی افزود : دولت باید به عنوان متولی اصلی اجرایی در کشور و بخشی که  بانک مرکزی و بانک ها به عنوان زیر مجموعه آن محسوب می شوند در بخش تولید جراحی انجام شود و این جراحی هیچ متخصصی غیر از دولت را نیاز ندارد البته امید است که در این بخش عافیت طلبی سیاسی صورت نگیرد و آنچه که به نفع فضای تولید است دنبال شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: