جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 ارديبهشت 1393     
اتمام پروژه مطالعاتی دستورالعمل پایش تونل‌های شهر تهران تا پایان خرداد 93

به گزارش شهرداری نیوز، مدیر پژوهشی امور فنی، عمرانی و استانداردسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اتمام پروژه مطالعه و تدوین دستورالعمل برای انجام مطالعات، طراحی، اجرا و نگهداری پایش تونل‌های شهر تهران در زمان ساخت و دوران بهره‌برداری خبر داد.

آشتیانی گفت: در چهاردهه اخیر، با افزایش جمعیت و توسعه زیربناهای شهری، پروژه‌های بزرگ تونل سازی اعم از تونل‌های مترو، تونل‌های ماشین روی شهری، تونل‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در سراسر شهر تهران به اجرا درآمده و طرح‌های بزرگی نیز در دست اجرا و برنامه‌ریزی هستند. در این راستا، اجرای تونل در اعماق کم شهری، به ناچار نشست سطح خیابان، ساختمان‌ها و تاسیسات زیرزمینی مجاور را به همراه دارد که به منظور حفظ سطوح عملکردی سازه‌ها، نشست‌ها باید در حدود مقادیر مجاز قرار داشته باشند.

وی ادامه داد: در مواردی همچون برخورد پیش‌بینی نشده به توده‌های خاک دستی یا بسیار سست، حفره‌های مصنوعی و یا طبیعی ناشناخته، هجوم ناگهانی آب یا فاضلاب و عدم رعایت الزامات اجرایی تونل، این نشست‌ها از حدود متعارف فراتر رفته و ممکن است آسیب‌های جدی به ساختمان‌ها و تاسیسات نزدیک وارد نمایند. در صورتیکه این ناهنجاری‌ها باعث فروریختن فضای حفاری شده تونل شوند، ممکن است به فرونشست ناگهانی زمین منجر شده و خطرات بزرگی را متوجه عابرین و وسایل نقلیه در حال گذر نمایند؛ لذا به منظور کاهش خطرات این چنینی، پایش تونل‌ها در حین اجرا و حتی پس از بهره‌برداری از آن‌ها از جمله ابزار مورد نیاز و اجتناب ناپذیر در مدیریت ساخت و بهره برداری تونل‌های شهری می‌باشند.

آشتیانی اظهار کرد: بر اساس اهمیت پایش تونل‌ها، پروژه «مطالعه و تدوین دستورالعمل برای انجام مطالعات، طراحی، اجرا و نگهداری برای پایش تونل‌های شهر تهران در زمان ساخت و دوران بهره برداری» در دستور کار مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران قرار گرفته است.

مدیر پژوهشی امور فنی، عمرانی و استاندارد سازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هدف از اجرای این پروژه را مطالعات مربوط به پایش تونل‌های شهری و تهیه دستورالعمل آن دانست که در برگیرنده شناخت از وضعیت طراحی و مکفی بودن ضوابط و مقررات موجود و همچنین شناخت از وضعیت سلامت تونل، وضعیت پایداری و شرایط بهره برداری تونلهای موجود است.

وی خاطرنشان کرد: تدوین دستورالعمل‌های فوق به اتمام رسیده و مورد تایید کمیته‌های تخصصی قرار گرفته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که مراحل تصویب نهایی این دستور العمل تا پایان خرداد ماه 93 به اتمام برسد و پس از تصویب و طی مراحل قانونی، در حوزه فنی و عمرانی ابلاغ گردد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: