جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 ارديبهشت 1394     
با رفع تحریم ها فضای رقابت برای خودروسازان سخت تر می شود

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس گفت : بخش عمده ای از نگرانی هایی که در سال های اخیر در صنعت خودرو اتفاق افتاد نتیجه تهدید های صورت گرفته در بازارهای بین المللی در حوزه تامین قطعات و ارتباط خودروسازان بزرگ با صنایع خودرویی در ایران بود.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود : لذا به نظر می رسد نهایی شدن توافقات و شرایط پسا تحریم می تواند به افزایش مشارکت خودروسازان بزرگ و همچنین زنجیره تامین نیازهای خودروسازان داخلی کمک موثری نماید .ضمن اینکه با قرار گرفتن در شرایط پسا تحریم و افزایش مزیت های رقابتی در صنعت خودرو چه بسا اقبال نسبت به تولیدات داخلی نیز در بازارهای جهانی نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد : البته تهدیدی نیز در این راستا احساس می شود و اینکه اگر این فضا به شرایطی باز گردد که امکان مبادلات تجاری و ارتباط خودروسازان با شرکتهای خارجی و از سویی حضور در بازار بین المللی فراهم شود تبعا فضای موجود برای تولید کنندگان داخلی و رقابت  در این شرایط کمی سخت تر خواهد شد .

وی با اشاره به تاثیر توافقات بر صنعت خودرو خاطر نشان کرد : قطعا نتیجه توافقات تاثیر مثبتی را در صنعت خودرو ایران خواهد گذاشت ضمن اینکه امکان تامین منابع مورد نیاز در زنجیره تولید و دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم می نماید همچنین شرایط بوجود آمده مشوق خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران خواهد بود.

نماینده مسجد خوزستان و سلیمان در خانه ملت در ادامه به موضوع قیمت خودرو و در خواست شرکتها مبنی بر افزایش قیمت در سال جاری اشاره کرد و گفت : آنچه مسلم است نهادهای دولتی نباید نقشی در تعیین قیمت خودرو چه در جهت کاهش و یا حتی افزایش داشته باشند اصولا دخالت شورای رقابت و حتی شورای اقتصاد در موضوع قیمت گذاری خودرو اقدام نادرست و نامناسبی است بلکه باید تلاش می شود که قیمت خودرو در بازار بر اساس  میزان عرضه و تقاضا و قیمت و کیفیت تعیین شود.

جلیلی افزود : باید اجازه داد تا قیمت خودرو در بازار عرضه و تقاضا و در شرایط کاملا رقابتی با محصولات خارجی تعیین و مبنای این مساله کیفیت و قیمت رقابتی محصولات باشد البته در این شرایط باید قیمت تمام شده و حاشیه سود منطقی خودروسازان نیز حاصل شود هر چند مصرف کننده نیز حق دارد تا بر اساس میزان هزینه ای که برای خرید یک خودرو می پردازد از امکانات و قابلیت های آن در جهت رفع نیازهایش بهره ببرد.

وی تصریح کرد : البته نگرانی که در این جریان وجود دارد اتحاد خودروسازان در تعیین قیمت و تحمیل هزینه های غیر واقعی به بازار است و به نظر می رسد کاهش تعرفه واردات خودرو این احتمال را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه ابزاری برای مدیریت بازارهای داخلی است اظهار داشت : البته این اقدام باید در فضای رقابتی و مدیریت شده و به منظور تحرک بخشی به حوزه کیفیت وقیمت و پاسخ گویی مناسب به نیاز مشتریان و بازار باشد و اصلا هدف ضربه زدن و از بین بردن صنعت خودرو نیست بلکه تنظیم فضای رقابتی بازار با استفاده از ابزار تعرفه است.

وی گفت : مسلما عوامل زیادی من جمله کیفیت ، قیمت ،تنوع بخشی محصولات ، خدمات پس از فروش ،تحقیق و توسعه  و حتی بهره گیری از فن آوری های جدید در رقابت پذیری تولیدات داخلی به خصوص صنعت خودرو موثر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: