جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 ارديبهشت 1394     
برنامه های ستاد معاینه فنی در سال 94 اعلام شد

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تا 15 فروردین ماه 27 هزار و 176 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند گفت : 78 درصد خودروهای مراجعه کننده در مرحله اول و  22 درصد باقی مانده در مراجعات بعدی پس از رفع ایراد موفق به اخذ معاینه فنی شدند.

مهندس ولی الله آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز اظهار داشت : میزان مراجعات افراد به مراکز معاینه فنی در تعطیلات نوروز در مقایسه با سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد : در این ایام براساس آمار 27 درصد از خودروهای مردودی از تست آلایندگی ، 18 درصد از آزمون همراستایی چرخها ، 5 درصد از آزمون کمک فنر ، 11 درصد از آزمون ترمز و 39 درصد از کنترل عیوب ظاهری دارای نقص بوده اند که پس از رفع ایراد در مراجعات بعدی موفق به اخذ معاینه فنی شده اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در خصوص نظارت پلیس و کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی خاطرنشان کرد : بدون تردید تشدید کنترل معاینه فنی خودروهای مشمول در جاده ها توسط پلیس محترم راهور و احساس مسئولیت شهروندان در اخذ معاینه فنی قبل از سفرهای نوروزی در کاهش تصادفات نقش بسزائی داشته و موجب  کاهش 12 درصدی تصادفات جاده ای در نوروز امسال گردیده است.

آذروش با اشاره به برنامه های سال 94 ستاد مرکز معاینه فنی خاطرنشان کرد : برنامه های ستاد در سال 94  شامل دو بخش است. بخش اول آن مربوط به وظایف سازمانی ستاد نظیر نظارت است. در حال حاضر بهره برداری از  تعدادی از مراکز متعلق به شهرداری تهران توسط بخش خصوصی انجام می شود و تعدادی از آنها 100 درصد با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی گردیده است که در مجموع نظارت بر این مراکز ، تدوین دستورالعمل ها، آموزش و ارزیابی پرسنل شاغل در این مراکز بر عهده ستاد است. بحث نظارت ، کیفی سازی و ارتقاء سیستم های نظارتی با رویکرد مکانیزه کردن فرایندها از موارد بسیار مهمی است که این مجموعه اهتمام ویژه ای نسبت به جاری کردن آن در مراکز دارد.

وی افزود  : همچنین بحث دیگری که بسیار حائز اهمیت است کیفی سازی ارائه خدمات است که یک بخش مهمی از آن مربوط به بروزرسانی و نگهداشت صحیح تجهیزات مراکز معاینه فنی است. 

وی در خصوص کیفی سازی ارائه خدمات تصریح کرد: با توجه به اینکه کلیه آزمونهای معاینه فنی با استفاده از تجهیزات تمام مکانیزه کنترل می گردد بدیهی است نگهداشت ، تعمیر و نگهداری و کالیبراسیون این تجهیزات از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری می تواند تأثیر مهمی در کیفیت ارائه خدمات به شهروندان داشته باشد. در همین راستا بودجه تخصیص یافته شهرداری به این مجموعه در سال 94 مربوط به نگهداشت و به روزرسانی تجهیزات مراکز است.

وی با اشاره به برنامه های دیگر ستاد معاینه فنی اظهار داشت :همچنین برگزاری جلسات با ستادهای معاینه فنی کلانشهرهای کشور که به صورت دوره ای هر 6 ماه یک بار در یکی از 13 کلانشهر برگزار می گردد که به عنوان دبیر ستادهای معاینه فنی کلانشهرهای کشور مکلف به پیگیری تصمیمات و مصوبات جلسات و در صورت نیاز تعامل با دیگر سازمانها و بخشهای مرتبط جهت مرتفع شدن مشکلات دیگر کلانشهرها هستم تا همچون سنوات گذشته در سال آینده این روند کاری ادامه خواهد داشت.

آذروش با اشاره به قسمت دوم برنامه های این ستاد گفت: بخش دوم برنامه ها و پروژه ها در راستای اجرا و تحقق برنامه های بالادستی شامل برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران 93 تا 97 و آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو انجام می گردد. بر اساس بند ب ماده 3 بخش اول برنامه 5 ساله دوم ، توسعه مراکز با همکاری بخش خصوصی یکی از تکالیف ستاد معاینه فنی است که با توجه به این مسأله که در حال حاضر 70 درصد از ظرفیت مراکز خالی است و از لحاظ اقتصادی برای بخش خصوصی توجیهی جهت سرمایه گذاری در این بخش وجود ندارد توسعه مراکز  منطقی و امکان پذیر نیست.

وی افزود : در آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو تکالیف مشخصی برای ستاد های معاینه فنی لحاظ گردیده که بر اساس آن آیین نامه وزارت کشور موظف است در مدت 6 ماه نسبت به تهیه ساختار ستادهای معاینه فنی شهرداری ها و نحوه فعالیت آنها اقدام نماید و قطعاً پس از اعلام این ساختار ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از رعایت این ابلاغیه مستثنی نبوده و بایستی از لحاظ تشکیلاتی و ساختاری خود را با ابلاغیه منطبق سازد.

 

مدیر ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت : از دیگر موارد مهمی که در این آیین نامه فوق ذکر شده الزام کلیه مراکز معاینه فنی در سطح کشور به استفاده از نرم افزار سامانه ملی یکپارچه است که در حال حاضر این سامانه در دست طراحی و طی دوره آزمایشی بوده و این ستاد با توجه به تجربه و دانش تخصصی خوب در این زمینه تمام تلاش خود را جهت همکاری با وزارت کشور جهت تسریع در طراحی این سامانه انجام خواهد داد .

آذروش در خصوص الزام مراکز معاینه فنی به نرم افزار سامانه ملی یکپارچه اظهار داشت:  بایستی به این مساله اشاره شود الزام مراکز مکانیزه معاینه فنی به استفاده از این سامانه، جهت تجمیع اطلاعات خودروهای دارای معاینه فنی و اتصال آن به دیتا بانک پلیس است که در نهایت پلیس به صورت مکانیزه و نرم افزاری نسبت به اعمال جریمه در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام نماید و دغدغه پلیس در خصوص عدم وحدت رویه در مراکز و یا صدور معاینه فنی بدون حضور خودرو و یا در انجام معاینه فنی برطرف شود.

وی با اشاره به موارد دیگری که در سال94 پیگیری خواهد شد خاطرنشان کرد  : از ابتدای سال 90 در یکی از بندهای قانون جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی مدت معافیت معاینه فنی از 2 سال به 5 سال تغییر یافت . در سال جدید نیز  با توجه به اثرات سوء این تصمیم سازی در افزایش آلودگی هوا ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به عنوان نماینده کلانشهرهای کشور در کنار دیگر سازمانهای مسئول تمام تلاش خود را جهت متقاعد کردن نماینده های محترم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون که یک مطالبه عمومی می باشد به کار خواهد بست.

وی گفت : در حال حاضر تعاملات بسیار خوبی با پلیس در جهت فرهنگ سازی و ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات معاینه فنی انجام گردیده که قطعاً این کار در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: