جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 8 ارديبهشت 1394     
فلسطین عضو جدید معاهده NPT شد

فارس: در اجلاس بازنگری معاهده NPT که از روز گذشته (دوشنبه) در شهر نیویورک در حال برگزاری است، فلسطین به عنوان یک کشور و به عنوان عضو جدید معاهده مزبور پذیرفته شد.

براساس مصوبه این کنفرانس، فلسطین یکصد و نود و یکمین (۱۹۱) دولت عضو این معاهده شد.

در همین راستا نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این کنفرانس به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد رسما این خبر را اعلام و از عضویت فلسطین به عنوان 191 دولت عضو معاهده مزبور استقبال کرد.

براساس این گزارش، یکی از اولین مصوبات اولین روز کنفرانس بازنگری این معاهده، تصویب عضویت فلسطین به عنوان یک کشور و عضو جدید معاهده NPT بود.

کنفرانس بازنگری معاهده NPT (عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) هر ٥ سال یکبار برگزار می‌شود. هفته اول این کنفرانس به مباحث عمومی اختصاص دارد و گروه‌های جغرافیایی و کشورها به اعلام مواضع خود درباره سه رکن اصلی معاهده یعنی خلع سلاح هسته‌ای، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز می‌پردازند.پس از آن سه کمیته اصلی کنفرانس که هر کدام به یکی از این سه موضوع اختصاص دارد، به مباحث جزیی‌تر و عملکرد معاهده در ۵ سال قبل و از کنفرانس ۲۰۱۰ می‌پردازند.

لازم به ذکر است کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود در قبال این معاهده عمل نکرده‌اند و از ٣٣ اقدام مصوب کنفرانس قبلی، ٢٢ اقدام اصلا اجرا نشده و بقیه هم خیلی ضعیف اجرا شده‌اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: