جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 8 ارديبهشت 1394     
شهرداري ها با رویکرد اجتماعی فرهنگی به دنبال تفكر و انديشه نو هستند

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران با اشاره به تبدیل شدن شهرداری از حوزه خدمات شهری به یك نهاد اجتماعی گفت: از آنجا که انسان مخاطب شهرداری است، امروزه شهرداريها به دنبال تكنولوژي و استفاده از تجهيزات نيستند بلكه به دنبال تفكر و انديشه نو هستند. شهر باید در اختیار انسان ها قرار بگیرد و تسهیل زندگی و سعادت انسان در این شهر امری ضروری و حتمی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین ميثم امرودي در سي و يكمين نشست معاونان اجتماعي و فرهنگي شهرداريهاي كلانشهرها و مراكز استانها كه در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: مهمترين هدف در برگزاري اين اجلاسها استفاده از ابتكارات شهرداريها در حوزه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي، هنري، زيباسازي، مبارزه با آسيبهاي اجتماعي و ساير موضوعات مورد نياز شهروندان است.

وي ادامه داد: به دنبال مطرح شدن ايده ها و طرحهاي جديد در اين اجلاسها، كارشناسان شهرداريها براي استفاده از اين ايده ها به استانهاي مختلف سفر خواهند كرد كه اين نيز يكي از ويژگيهاي برگزاري اين گونه نشسته است. به طور نمونه بیش از 60 هزار نفر از كارشناسان و معاونان و اعضاي شوراهاي شهر کشور براي استفاده از ابتكارات شهرداري تهران به اين شهر سفر كرده و كارهاي تهران را رصد كردند.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران افزود: شهرداريها در دوره اي مسئول خدمات شهري از جمله نظافت، آبياري فضاي سبز، رفت و روب و غيره بوده است و براي اين كار نيز بهترين سيستم و تكنولوژيها و تجهيزات به كار گرفته مي شد و در حوزه عمراني نيز اقدامات بسيار خوبي در شهرها انجام مي شد كه شهرداري تهران افتخار دارد در كارهايي كه در حوزه مهندسي انجام مي دهد هم از نيروي داخلي استفاده كرده و هم اقدامات تأثيرگذاري بوده اند، از جمله اين اقدامات پل طبيعت است که به عنوان پنجمين شاهكار در دنيا به شمار مي رود. همچنین شهرداريها در يك مقطع نیز در حوزه خدماتي و پسماند، به مرحله ای از بلوغ رسيده اند.

امرودي افزود: ما بايد خود كشور را اداره كنيم و هيچ كشوري نخواهد آمد پل، جاده و كارخانه در كشورمان بسازد. در اين مقطع، شهرداريها با ورود به عرصه پل سازي، كانال سازي و راه سازي و بوستان سازي، به بلوغ ديگري در عرصه فعاليتهاي خود دست يافتند.

امرودی با ضروری دانستن توجه به فرهنگ جامعه در شهرداری ها اظهار كرد: دیگر وظایف سابق شهرداری را پیمانكار با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و در سطح وسعیتری می تواند انجام دهد و علاوه بر این شهرداری در حوزه عمران نیز سیر تكاملی خوبی را از خود نشان داده و حال وقت تقویت حوزه فرهنگ در میان مردم است.

وي ادامه داد: شهرداريها در مرحله سوم در حوزه مسائل اجتماعي نيز به خوبي ورود كردند. مسائل اجتماعي شامل آسيبهاي اجتماعي، همچون اعتياد و حاشيه نشيني است كه متأسفانه با توسعه شهرها اين آسيبها هم پيچيده تر شده است. زماني گدايي را تكدي گري مي گفتند اما اكنون تكدي گري اشكال مختلف پيدا كرده بنابراين با متغيرهاي متنوعي در حوزه اجتماعي مواجه هستيم.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران اظهار كرد: در مرحله چهارم سير بلوغ شهرداريها اين موضوع احساس شد كه رويه ها و نگرشها بايد تغيير كند. اگر تا ديروز پل مي ساختيم و يك پيوست فرهنگي اجتماعي براي آن قرار مي داديم، امروز نگرش به اين صورت است كه براي يك برنامه اجتماعي و فرهنگي بايد پيوست عمراني تعريف کرد.

 

امرودی با بیان ضرورت تعیین هدف فرهنگی گفت: شهرداری ها امكانات وسیعی را در اختیار دارند و در ابتدا باید برای استفاده از امكانات در راستای فرهنگ سازی، هدفی را تعیین و طبق آن مسیر حركت خود را مشخص كنند.

وی ادامه داد:  شهر باید در اختیار انسان ها قرار بگیرد و نه اینكه مردم در خدمت شهر باشند و تسهیل زندگی و سعادت انسان در این شهر امری ضروری و حتمی است.

 

 

 

تبدیل شدن شهرداری از حوزه خدمات شهری به یك نهاد اجتماعی

امرودی با اشاره به تبدیل شدن شهرداری از حوزه خدمات شهری به یك نهاد اجتماعی عنوان كرد: دیگر حوزه فعالیت شهرداری در نظافت شهر خلاصه نمی شود و این سازمان تبدیل به یك نهاد اجتماعی و فعالیت های متنوع شده است.

وي با بیان اینکه مسيري كه شهرداري هاي كشور در سي سال و اندي طي كرده اند، اروپا در 200 سال طي نكرده است، افزود: از آنجا که انسان مخاطب شهرداری است، امروزه شهرداريها به دنبال تكنولوژي و استفاده از تجهيزات نيستند بلكه به دنبال تفكر و انديشه نو هستند.

وي با اشاره به برگزاري اجلاس دو روزه معاونان اجتماعي و فرهنگي شهرداري كلانشهرها و مراكز استانها در اهواز گفت: اين اجلاس فرصتي است تا ابتكارات حوزه شهرداريها را با هم مرور كنيم. در اين اجلاس آيين نامه هايي نيز به تصويب مي رسد و نوعي وحدت رويه در كار شهرداريها در حوزه اجتماعي فرهنگي ايجاد مي شود.

معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران اظهار كرد: در اهواز به عنوان ميزبان اين اجلاس مظاهر و ويژگيها و همچنين آسيبهايي وجود دارد كه برگزاري اين نشست موجب مي شود هم با اين ويژگيها آشنا شويم و هم راهكارها براي رفع آسيبهاي اجتماعي ارائه شود.

امرودي افزود: در اين اجلاس، 6 كارگروه تخصصي تشكيل مي شود كه كارگروه سلامت يكي از اين كارگروهها است. درست است كه شهرداريها نسبت به سلامت جسمي مردم مسئوليتي ندارند ولي نسبت به سلامت روحي شهروندان مسئول هستند لذا در اين زمينه بايد برنامه ها، طرحها و ايدهها در كنار راهكارهاي عملي در اين كارگروه ارائه شود.

وي ادامه داد: كارگروه ورزش يكي ديگر از كارگروههاي اجلاس است که در اين كارگروه موضوعات براي توسعه ورزش همگاني، ورزش محلات، و تفريحات ورزشي ارائه مي شود و لازم است طرحهايي براي توسعه ورزشهاي ارزان و سالم نيز مطرح شود.

معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران عنوان كرد: با توجه به اين كه عامل تحول نيمي از جمعيت، خانمها هستند؛ كارگروه امور بانوان نيز در اين اجلاس تشكيل شده است. عمده امكاناتي كه در سطح شهر فراهم شده، مردانه است لذا لازم است در تجهيز فضاها، ستهاي ورزشي ويژه خانمها، احداث پارك بانوان و فراهم كردن ساير شرايط برنامه ريزي كرد.

وی ادامه داد: كارگروه آموزشهاي شهروندي نيز ديگر كارگروه اجلاس است. معتقديم هر كاري كه يك قدم ما را به خدا نزديك كند، كار فرهنگي است و اگر ما را يك قدم از خدا دور كند يك اقدام ضدفرهنگي محسوب مي شود. در كنار همه اين اقدامات بايد ببينيم كه آيا برآيند كارهاي ما تأثيرات فرهنگي را افزايش مي دهد يا خير.

امرودي گفت: امروزه وضعيت اعتياد بسيار زجرآور است؛ بنابراين كارگروه آسيبهاي اجتماعي به منظور بررسي طرحها و ايده ها در رفع اين وضعيت و همچنين برطرف كردن آسيبهاي اجتماعي در شهرها، در اجلاس معاونان اجتماعي و فرهنگي شهرداريها تشكيل شده است.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس سيد خلف موسوي شهردار ، حجت الاسلام والمسلمین سعادت نیا رئیس شورای اسلامی شهر اهواز و فرج اله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان ضمن خوشامدگویی به مهمانان، بر رسالت معاونت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها در توجه ویژه به آگاهی بخشی مردم و جلب مشارکت عموم در امور شهری تاکید نموده و بهره گیری از تجربیات موفق سایر کلانشهرها در زمینه برنامه های فرهنگی و اجتماعی را از دستاوردهای مهم این نشست ها برشمردند.

همچنین در این جلسه سند هویت ملی، طرح ملی گوهرشاد، گزارش فعالیت های خانه شهریاران جوان وگزارش اختتامیه جشنواره شهر فرهنگ مورد ارائه و بررسی قرار گرفت و مصوب گردید اولین اجلاس گروه های فعال اجتماعی جوان در حوزه مدیریت شهری به مناسبت هفته جوان برگزار شود.

در روز دوم اجلاس هم معاونین و مدیران از یادمان دفاع مقدس در شلمچه بازدید و با آرمانهای رهبر معظم انقلاب و شهیدان گرانقدر تجدید بیعت کردند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: