جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394     
تک محصولی کردن شهرداری ها به صدور پروانه خیانتی بزرگ به آینده کشور است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با حضور در جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و عملکرد شهرداری تهران در سال گذشته، به ارائه برنامه های شهرداری پایتخت در سال جاری و همچنین پاسخ به پرسش های نمایندگان مجلس پرداخت.

محمد باقر قالیباف بعد از ظهر امروز طی سخنانی در جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از بدو ورود به شهرداری تهران سعی کردیم تا هیچ کاری را بدون بررسی و برنامه در شهرداری تهران آغاز نکنیم. به همین جهت از زمان ارائه نخستین برنامه کاری من در شهرداری تهران تا برنامه پنج ساله دوم، در مسیر بسیار روشن، مشخص و شفافی حرکت کردیم. البته ممکن است عیب و نقص هایی هم وجود داشته باشد اما در همه امورات منطقی بر کار حاکم بوده است.

وی حرکت به سمت امورات اجتماعی و فرهنگی، محله محوری، تمرکززدایی، دخیل کردن مردم در اداره شهر و شفافیت های مالی در شهرداری را اساس سیاست های شهرداری تهران خواند و گفت: مبارزه با فساد در شهرداری پایتخت یک رویکرد بوده است، البته ما ادعا نکردیم که ریشه فساد را خشک می کنیم اما اولین گام این است که فساد گسترش پیدا نکند و در مرحله دوم باید تلاش کرد تا فساد سیر نزولی پیدا کند. در ادامه و در سومین گام هم اگر موضوعی را درباره فساد در شهرداری تهران دیدم، باید به عنوان شهردار با آن برخورد کنم و در این زمینه هیچ ملاحظه کاری و رودربایستی با فردی نداشته باشم.

شهردار تهران با اشاره به سیستمی کردن مبارزه با فساد در مجموعه شهرداری تهران تاکید کرد: امروز درآمد و هزینه در مجموعه شهرداری تهران به روز است، به نحوی که از سه سال آخر دولت دهم و همچنین سال گذشته در دولت یازدهم، شهرداری تهران همیشه در بین همه نهاد های عمومی و دولتی با فاصله بسیار زیادی در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم های اداری پیشتاز بوده و یکی از بهترین مجموعه های آی.تی محور در کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به وجود بالغ بر هزار کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران عنوان کرد: تلاش های خستگی ناپذیری برای IT Base  کردن سیستم شهرداری انجام دادیم تا امروز صدور پروانه در شهر تهران کاملا به صورت سیستمی انجام شود. همچنین مبارزه با فساد هم باید به صورت سیستمی پیگیری شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهر تهران تا قبل از سال 82 و شورای شهر دوم بیش از 40 سال بود که بدون طرح و به صورت سلیقه ای اداره می شد، اظهار کرد: از شورای دوم بحث طرح جامع کلید خورد و امروز شهر تهران هم دارای طرح جامع و هم دارای طرح تفصیلی است که این را تحت وب درآورده ایم. از این رو شفافیت در شهرداری تهران در حوزه های شهری بی نظیر است.

وی با بیان اینکه تمامی افق های پیش بینی شده برای شهر تهران در سال 1404، تا پایان سال جاری محقق خواهد شد، عنوان کرد: تمامی افق های مطرح شده برای شهر تهران در سال 1404 در طرح جامع حمل و نقل و زیر ساخت های شهری را تا سال 94 تکمیل کرده و اولویت اصلی سال جاری را بر این گذاشته ایم تا هیچ پروژه نیمه تمامی در شهر نداشته باشیم. در این میان پروژه های شهری نیز از جهت کیفیت ، اجرا و هزینه قابل دفاع است. تنها پروژه باقی مانده شهر تهران ادامه اتوبان شهید صیاد شیرازی است که آن هم قبلا در دستور کار قرار نداشته و سپس به طرح اضافه شده است.

قالیباف به برخی نقل قول ها مبنی بر هزینه های پروژه پل صدر اشاره کرد و گفت: در بررسی اولیه این پروژه، 1.2 میلیارد دلار برای پروژه بزرگراه طبقاتی صدر پیش بینی شده بود که این محاسبه با احتساب هزینه های آن زمان بود، اما با این وجود ما این پروژه را مقداری پائین تر از برآورد اولیه به اتمام رساندیم. به گونه ای که هزینه پروژه صدر 1300 میلیارد تومان شده است؛ از جهت کیفیت فنی نیز این پروژه جهانی شده و به افتخار جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: ‌همچنین در بخش حمل و نقل توجه به بحث خصوصی‌سازی را در اولویت کاری خود قرار دادیم به گونه‌ای که امروز 65درصد اتوبوس‌رانی شهر تهران خصوصی‌سازی شده‌اند و تعداد کارمندان اتوبوسرانی نیز از 18 هزار کارمند به 8 هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در حوزه مترو نیز پیش از حضور من در شهرداری تهران 33 ایستگاه داشتیم اما امروز بالغ بر 90 ایستگاه مترو در شهر تهران داریم، این بدان معنی است که 33 ایستگاه مترو در 24 سال احداث شده و 57 ایستگاه مترو نیز در طول یک دهه تکمیل شده است. در ادامه نیز با برنامه ای که داریم سالانه 30 کیلومتر حفاری مترو و 20 کیلومتر بهره برداری از متروی تهران را انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای قانون بین همه ارگان‌ها و نهادهای کشور افزود: اگر در اجرای قانون بی‌اهمیت باشیم همه اقدامات ما بی‌ارزش خواهد شد. امروزه شهرداری سیاست‌هایی درحوزه درآمد پایدار برقرار کرده است که این اقدام مسیر خود را سپری می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به عدم اجرای قانون پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی، دیون دستگاه های دولتی به شهرداری تهران، سهم دولت از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه خطوط مترو و اتوبوس های شهری و سهم دولت از تعهدات نوسازی بافت های فرسوده تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید برای قانون درآمد های پایدار فکری داشته باشد چرا که تک محصولی کردن شهرداری ها در سراسر کشور تنها به حوزه صدور پروانه ساخت و ساز، خیانتی بزرگ به آینده این کشور است. هم اکنون این ظرفیت در شهرداری تهران وجود دارد که صدور پروانه های ساختمانی را متوقف کرده و شهر را اداره کرده و حتی با 2 هزار میلیارد تومان در هزینه توسعه ای نیز پیش ببریم.

قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شهرداری درزمینه نوسازی بافت فرسوده، تاکید کرد:‌ درمورد بافت فرسوده نیز اقدامات خوبی از سوی شهرداری تهران صورت گرفته است که درجهت رفع دغدغه شهروندان بوده و  تلاش های  زیادی در این مسیر صورت گرفته است؛ هم اکنون در نوسازی بافت فرسوده شهر تهران طی دو، سه سال گذشته از رکورد هفت درصد به هشت درصد رسیده ایم. این در حالی است که براساس قانون باید سالانه 10 درصد طی 10 سال نوسازی بافت فرسوده صورت بگیرد اما بعید می دانم که در دیگر شهرها این رقم را حتی به 2 درصد هم رسانده باشند. البته این موفقیت شهرداری در حالی است که در سه سال گذشته تعهدات دولت در معافیت های در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده را دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به بسته جدید نوسازی شهر تهران گفت: با اجرایی کردن این طرح در سال جاری، قول می دهیم که تا پایان سال 95 رشد بافت فرسوده در شهر تهران دو رقمی شده و به 10 درصد خواهد رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه ما در شهر تهران تراکم فروشی نداریم، تاکید کرد: اوج تراکم فروشی در دهه 70 بود که می گفتند تراکم پایه تا این حد است و از این به بعد هر چقدر پول بدهید، می توانید بسازید اما هم اکنون ما در شهر تهران یک تراکم پایه و یک تراکم مجاز داریم و اگر فردی برای هر متر میلیاردها تومان هم پول پرداخت کند، کسی حق ندارم تراکم بفروشد.

قالیباف با تاکید بر ضرورت پیاده سازی مدیریت واحد شهری گفت: انصافا وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تلاش زیادی می کند اما در این راستا تک نفره است. باید این واقعیت را پذیرفت بلایی که در دهه 70 بر سر تهران آمد، امروز در حاشیه شهر تهران اتفاق می افتد و رشد جمعیت در حاشیه تهران و آن طرف اتوبان آزادگان بی رویه است. اینکه 24 درصد جمعیت شهر تهران را در یک درصد از خاک متمرکز کرده ایم به معنی یک بحران زیست محیطی است. در این میان باید مدیریت واحد شهری را با حفظ تقسیمات کشوری اجرایی کرده و طرح یکپارچه سازی را پیاده کنیم تا بتوان شهرداری ها را کنترل کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره پروژه راه آهن منطقه 17، تاکید کرد: در این زمینه جلسه ای داشته و توافق کردیم تا فضای بالای تونل راه آهن در منطقه 17 در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد و همه آن را به فضای سبز و خدمات مورد نیاز مردم در حوزه ورزشی، خدماتی، فضای سبز، فروش اقلام عمومی و ... تبدیل کنیم؛ هم اکنون نیز طراحی این بخش انجام شده و طی 4 – 5 ماه آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی در پایان درباره ساخت مهمانسراها در کنار مراکز درمانی و بیمارستانی نیز گفت: شهرداری تهران سه سال است که با غیرت پای این کار ایستاده است به نحوی که با هماهنگی وزارت بهداشت تعدادی مهمانسرا در کنار بیمارستان ها و برای استفاده همراهان بیمارانی که از شهرستان به تهران مراجعه می کنند، احداث شده است. این در حالی است که این اقدام وظیفه ذاتی ما نبوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: