جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394     
شمشیر دولبه قیمت بلیت برای قطارها

 

 

وزیر راه و شهرسازی چندی قبل اعلام کرد ورود نسل جدید قطارها به ایران هزینه‌هایی دارد که هرچند بخش قابل توجهی از آن از سوی سرمایه‌گذاران و دولت تامین می‌شود اما قطعا بخشی از آن نیز در قیمت بلیت لحاظ خواهد شد.

 

سرویس اقتصاد فردا: وزیر راه و شهرسازی چندی قبل اعلام کرد ورود نسل جدید قطارها به ایران هزینه‌هایی دارد که هرچند بخش قابل توجهی از آن از سوی سرمایه‌گذاران و دولت تامین می‌شود اما قطعا بخشی از آن نیز در قیمت بلیت لحاظ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قطارهای نسل جدید که از نظر نوع خدمات رسانی و سرعت دسترسی به شکل قابل توجهی به ناوگان هوایی نزدیک شده‌اند، از نظر هزینه‌ای نیز با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته و البته هزینه‌های موجود برای حفظ کیفیت آنها، با صنعت هواپیمایی برابری می‌کنند.

قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان و برقی سازی ریل تهران – مشهد جزئی از این طرح‌های جدید است که باید برای راه اندازی آنها در خطوط ریلی کشور برنامه‌های بلیتی جدیدی تدارک دید.

در کنار نسل جدید قطارها اما نرخ بلیت فعلی اعمال شده در قطارهای فعال و ناوگان در سیر کشور نیز با آنچه هزینه‌های واقعی را در بر می‌گیرد همچنان فاصله بسیاری دارد.

در شرایطی که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سرانجام و پس از ماه‌ها بررسی با افزایش قریب به 20 درصدی نرخ بلیت قطار موافقت کرد و البته بحث هزینه خدمات ایستگاهی نیز در بعضی از مسیر‌ها بر روی بلیت مسافران آورده شد اما هنوز شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی مجبورند نسبت به تفاوت نرخ بلیت با هزینه‌هایشان در بعضی مسیرها زیان بدهند.

مدیرعامل شرکت رجا اعلام کرده که این شرکت مجبور شده است در سال گذشته نزدیک به 70 میلیارد تومان هزینه بابت پایین‌بودن نرخ بلیت نسبت به هزینه‌های ناوگانش داشته باشد.

البته موسوی‌نژاد این را هم اضافه کرده که با توجه به شرایط بازار و نیاز ناوگان ریلی کشور برای امکان رقابت با دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی به خصوص جاده‌ها نمی‌توان انتظار داشت قیمت بلیت از آنچه تاکنون افزایش یافته بیشتر شود، زیرا احتمال کاهش اقبال مردم را به همراه خواهد داشت.

این صحبت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حتی با وجود ثابت‌ ماندن قیمت بلیت قطار در ایام نوروز امسال و تبلیغات گسترده‌ای که دولت یازدهم در طول ماه‌های گذشته به منظور آشتی‌دادن ایرانی‌ها با سفرهای ریلی داشته است، همچنان در اوج سفرهای مردمی بخش قابل توجهی از قطارها تا روز آخر ظرفیت اضافه داشته و برخلاف دیگر وسائل حمل‌ونقل عمومی امکان جابه‌جایی مسافران را حتی با خرید بلیت سفر در همان روز داشتند.

هرچند طرح تغییر جایگاه قطار در زندگی ایرانیان قطعا طرح و برنامه‌ای بلند‌مدت خواهد بود که در کنار فرهنگ‌سازی به اصلاح زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده نیز احتیاج دارد، اما قطعا در شرایط فعلی و با وجود زیان‌ده بودن برخی از شرکت‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل مسافری به دلیل پایین‌بودن نرخ بلیت نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها افزایش چشم‌گیری داشته باشند، زیرا در آن صورت قطار یکی‌دیگر از مزیت‌های نسبی خود را نیز در جریان رقابت با دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از دست می‌دهد و کار دولت برای برپاکردن پایه‌های سفر ریلی به عنوان محور حمل‌و‌نقل آینده کشور به شدت دشوار می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: