جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 5 ارديبهشت 1394     
آلودگی هوا، منفک از مشکلات آب و خاک نیست

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، تاثیر بازبینی فنی خودرو‌ها در کاهش آلودگی‌های محیط زیست را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: آلودگی هوا منفک از آلودگی خاک و آب نیست، به طوریکه آلاینده‌های موجود در هوا با کمترین بارش، به آب و زمین منتقل می‌شوند.

ولی آذروش بر اهمیت نقش انسان‌ها در کاهش تاثیرات مخرب زندگی شهری بر محیط زیست تاکید و عنوان کرد: براساس تحقیقات انجام شده بیش از ۷۰درصد از آلودگی‌های موجود در محیط زیست شهری، ناشی از منابع متحرک آلاینده به ویژه خودرو‌ها و موتورسکیلت‌ها هستند که با اولین بارش، از آسمان به زمین منتقل و خاک و آب را ناپاک و محیط زیست را متضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: تاثیر معاینه فنی خودرو بر کاهش آلودگی‌های هوا با مثالی ساده، قابل بررسی است. بخشی از آلودگی‌ها ناشی از فرسودگی لاستیک خودروهاست؛ چرا که در طول سال، میلیون‌ها حلقه لاستیک مستهلک شده و عمق عاج آن‌ها به طور متوسط سالیانه نیم سانت کاهش می‌یابد و همین کاهش سالیانه، سبب می‌شود که ذرات آلاینده به هوا منتقل و در نتیجه به محیط زیست آسیب برسانند.

آذروش تاثیر معاینه فنی بر حفظ محیط زیست را در دو بعد مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی کرد و افزود: در تمامی مراکز معاینه فنی، وضعیت آلایندگی خودرو‌ها براساس حدود مجاز ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی درباره تاثیر مستقیم معاینه فنی بر حفظ محیط زیست نیز گفت: یکی از مواردی که در مراکز معاینه فنی مورد کنترل کار‌شناسان فنی قرار می‌گیرد، وضعیت آلایندگی خودروهاست. خودروهایی که در این آزمون قبول می‌شوند، دارای شرایط تولید آلایندگی بر اساس ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست هستند و معاینه فنی کارکردی به طور مستقیم در این زمینه دارد.

به گفته آذروش، از دیگر آزمون‌های معاینه فنی، تست هم راستایی محورهای خودرو است که در این تست، میزان باز و بسته بودن سر چرخ‌ها توسط دستگاه‌های هوشمند، اندازه گیری می‌شود. ضعف مهمی که منجر به کشیدگی فرمان و لاستیک سایی در دراز مدت شده و موجب آلایندگی بیشتر زمین خواهد شد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، جلوگیری از استهلاک زود هنگام قطعات خودرو را از کارکردهای غیر مستقیم معاینه فنی خودرو در کاهش آلودگی‌های محیط زیست برشمرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: