جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1394     
سرگیجه حذف!

 

اظهارات مسؤولان هر روز موجب ابهام‌های بیشتری درباره یارانه نقدی می‌شود. مشخص نیست دولت برای حذف پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران چه معیارهایی را در نظر گرفته است؛ اکنون با یک سرگیجه یارانه‌ای مواجهیم. اظهارات متناقض مسؤولان درباره حذف بخشی از مردم نشان می‌دهد ...

 
سرویس اقتصاد فردا:  اظهارات مسؤولان هر روز موجب ابهام‌های بیشتری درباره یارانه نقدی می‌شود. مشخص نیست دولت برای حذف پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران چه معیارهایی را در نظر گرفته است؛ اکنون با یک سرگیجه یارانه‌ای مواجهیم. اظهارات متناقض مسؤولان درباره حذف بخشی از مردم نشان می‌دهد مسؤولان قصد شفاف‌سازی در این باره ندارند. قطعا این حق مردم است که معیارهای دولت را در این باره دانسته و بدانند که آیا در اولویت حذف هستند یا خیر و این حذف چه ملاک‌هایی دارد. دولت در حال تکرار اشتباهات 18 ماه گذشته است و به جای شفاف‌سازی بر ابهام‌ها می‌افزاید و با این روش تقریبا همه یارانه‌بگیران با این مساله درگیر خواهند شد. از طرفی ابهام‌های یارانه‌ای موجب بلاتکلیفی شده و از سوی دیگر خود مسؤولان با ناهماهنگی شگفت‌انگیزی مواجه شده‌اند که تداوم این وضعیت هیچ گرهی را باز نخواهد کرد بلکه این کلاف را سردرگم‌تر می‌کند.

 پنهانکاری‌های یارانه‌ای دولت که نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم نخواهد داشت، وارد فاز جدیدی شده است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که اصلا دوست ندارد موضوع حذف یارانه‌ها رسانه‌ای شود و از اینکه در این باره خبری منتشر کند بسیار معذب است دیروز اعلام کرد موضوع حذف یارانه‌بگیران صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کند. این در حالی است که وزیر اقتصاد حذف یارانه نقدی را هر چند بسیار محدود تایید کرد. سخنان نوبخت از آنجا عجیب به نظر می‌رسد که در صورت قطع یارانه نقدی، به راحتی این موضوع رسانه‌ای می‌شود و معلوم نیست تکذیب آن چه فایده‌ای برای دولتمردان دارد. برخی افرادی که یارانه نقدی آنها در فروردین ماه واریز نشده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اعلام کردند این اتفاق بدون اطلاع قبلی بوده است و تکذیب نوبخت تعجب آنها را در پی داشته است. سخنگوی دولت دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با لحن تحقیرآمیز گفت: درباره حذف 5 گروهیارانه بگیر که چند رسانه این کشف جدید را خبررسانی فرمودند و البته این قصه هیچگاه به پایان نخواهد رسید، باید بگویم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را در چارچوب بودجه‌های سنواتی داریم و مجلس محترم در رسیدگی به قانون بودجه 94 خیلی با تأخیر این قانون را به ما ابلاغ کرد. هنوز دولت موفق نشده آیین‌نامه تبصره 20 را که در آن چگونگی اجرای قانون هدفمندی لحاظ خواهد شد تصویب کند.

‫این آیین‌نامه اجرایی تا تصویب شود کاملا مشخص خواهد شد که ما نسبت به سال 94 چند گروه را حذف خواهیم کرد لذا اجازه دهید این اطلاعات تکمیل شود و گمانه‌زنی صورت نگیرد‬. نوبخت با بیان اینکه مسکن مهر نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که ما خودمان را موظف می‌دانیم این مشکلات را حل کنیم، گفت: دولت هزار میلیارد تومان کمک را در راستای ایجاد شبکه‌های  برق، آب و فاضلاب این طرح تقبل کرده تا بار هزینه به متقاضیان مسکن مهر تقلیل پیدا کند. وی درباره بحث‎های مطرح شده برای حذف یارانه نان نیز خاطرنشان کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد بلکه طبق روشی که قبلا داشته عمل خواهد کرد؛ صرفا قرار شده حداکثر 20 درصد نانوایی‌ها هم آزادپز باشند تا چنین نانوایی‌هایی نسبت به تامین نیاز مصرف‌کنندگان خود اقدام کنند.

وزیر اقتصاد چه گفت؟

وزیر اقتصاد که سال گذشته از تهیه لیست 10 میلیون ثروتمند و آمادگی برای حذف یارانه آنها خبر داده سپس اظهارات خود را تکذیب کرده بود، شب دوشنبه با تایید حذف تعدادی از مردم از لیست یارانه‌بگیران عنوان کرد: کماکان تعداد قابل ملاحظه‌ای از دریافت یارانه‌های نقدی حذف نشده‌اند. درباره یارانه‌ها باید از آقای ربیعی سوال شود، زیرا مسؤولیت حذف یارانه‌های نقدی بر عهده ایشان است اما فرآیند شناسایی و حذف شروع شده و ادامه دارد. طیب‌نیا درباره تعداد افرادی که از دریافت یارانه‌های نقدی حذف شده‌اند، گفت: تعداد این افراد هنوز مشخص و قابل ذکر نیست اما می‌توان اشاره کرد کماکان تعداد قابل ملاحظه‌ای از دریافت یارانه‌های نقدی حذف نشده‌اند.

حرف چه کسی را باور کنیم؟

با وجود اینکه مسؤولان حرف‌های متناقضی را اعلام می‌کنند اما درصدی از مردم یارانه نقدی خود را در فروردین دریافت نکردند. گروهی از پزشکان و فروشندگان یارانه نقدی فروردین خود را دریافت نکردند. وزیر رفاه چند ماه پیش درباره پایش اطلاعات اقتصادی مردم گفته بود: «الان ما می‌دانیم آنهایی که ملک بالای 800 میلیون تومان دارند چه کسانی هستند یا چه کسانی 3 بار سفر خارجی رفته‌اند!» این گفته‌های وزیر رفاه بسیار شگفت‌انگیز بود، چراکه دولتی‌ها در تبلیغات گسترده از عدم سرکشی به حساب مردم خبر داده بودند و اینکه رئیس‌جمهور با این مساله مخالف هستند اما این بار به جای حساب بانکی به زندگی مردم سرکشی شده بود. علی‌اصغر جبه‌درویش یکی از فروشندگان امین‌حضور در تماس با «وطن‌امروز» گفت: «یارانه نقدی فروردین من پرداخت نشد و در تماسی که با نهاد ریاست‌جمهوری داشتم اعلام کردند چون 3 سال پیش به دوبی رفته بودید یارانه شما قطع شده‌است!» وی افزود: «یارانه خیلی‌ها قطع شده اما کسی آن را پیگیری نمی‌کند. خیلی عجیب است چون من اصلا ثروتمند نیستم و در آن 5 گروه هم قرار نداشتم. ایرادی هم ندارد اما من نمی‌دانم چرا سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب می‌کند. اگر یارانه نقدی را قطع کرده‌اید چرا تکذیب می‌کنید؟ اگر هم برنامه‌ای برای حذف ندارید چرا یارانه فروردین مرا ندادید؟»

تأییدها و تکذیب‌ها
طبق اخبار منتشرشده، یارانه نقدی گروه‌های پنجگانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و هیأت‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور از فروردین‌ ۹۴ قطع شده و این گروه، یارانه نقدی فروردین خود را دریافت نکرده‌اند. برخی پزشکان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» این موضوع را تایید و اعلام کردند یارانه آنها قطع شده است. البته یارانه همه کسانی که شامل این گروه‌ها می‌شوند قطع نشده و گویا قرار است به تدریج این اتفاق رخ دهد اما مهم‌ترین موضوعی که روز گذشته رخ داد تکذیب‌ها و تاییدهای مسؤولان بود که باز هم وضعیت یارانه نقدی را مبهم کرد. احد رستمی، سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید حذف یکسری افراد از ابتدای سال 94 از دریافت یارانه از ارائه فرمولی به دولت خبر داد. احد رستمی روز دوشنبه با اشاره به اینکه کارگروه بررسی حذف یارانه اقشار پردرآمد با محوریت وزارت رفاه، جلسات نهایی خود را برگزار می‌کند، اظهار داشت: نتیجه دقیق این نشست‌ها بزودی اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه گروه‌هایی به طور کامل حذف شده‌اند، گفت:‌ تاکنون هیچ گروهی حذف نشده است اما برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال 94 حذف شدند البته به طور کلی پیشنهاد حذف تمام اقشار پردرآمد در فرمولی معین خواهد شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: