جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 فروردين 1394     
گوشت بوفالو بامجوز دولت وارد شد

 

مهر: مهدی خلج با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانجات تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود، اظهارداشت: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشد، در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار براساس ارزیابی‌ها و نیاز سنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.

وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی اظهارداشت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا، نروژ و برزیل قرار دارد، بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست.

وی تصریح کرد: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است. این انگل در دام‌های کشور خودمان نیز دیده می شد و براساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: این اظهارات غیر تخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری هاست.

خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و علاوه بر نظارت‌های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می شود.

وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآوردهای گوشتی حرارت دیده مصرف می شود، ضمن اینکه واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه ای ۳۰ ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.

خلج اظهارداشت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه ای کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می شود و در کشتارگاهها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاه‌ها توزیع و عرضه می شود.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور امانت دار موازین سلامت و بهداشت در سطح ملی و بین المللی است، بنابراین فرآورده هایی که وارد و یا صادر می شود با تایید این سازمان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سال گذشته سال عطف توجه این سازمان به برخورد منطقی و سختگیرانه برای اعمال موازین بهداشتی برای واردات مواد خوراکی و همچنین اعمال موازین سختگیرانه برای صادرات محصولات بوده است.

خلج افزود:‌ باور ما این است که اگر بخواهیم بخش صادرات غیر نفتی رونق گیرد باید به گونه ای عمل کنیم که بازارهای جهانی به کالای ما اعتماد کنند و سلامت مصرف کنندگان را تامین کنیم.

وی گفت: در ۹ ماه ابتدای سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بیش از ۲۲ هزار مورد مجوز بهداشتی برای صادرات کالاها و محصولات خام دامی صادر کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: