جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 29 فروردين 1394     
احداث ۱۰ پارک آموزش ترافیک در ۱۰ سال

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،نخستین جلسه دورنگاه در سال ۹۴ با حضور رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و به میزبانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

شهرام گیل‌آبادی در سخنانی در این جلسه، از ارتباط انسانی و تبدیل آن به یک نظام جامع به منظور حرکت به سمت و سوی هدفی واحد و والا به عنوان یک اولویت مهم نام برد و گفت: امروز مسائل و مشکلات ناشی از نبود مدیریت واحد شهری در تهران به نقطه‌ای رسیده که اگر نظام جامع مدیریت شهری وجود نداشته باشد، اداره این کلان‌شهر با دشواری‌ها و سختی‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی لزوم توجه به جریان افکار عمومی در فضای اجتماع و گفتمان غالب در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: مدیریتی موفق است که با‌ پیش‌افکنی اخبار و اعلام آن به مردم، ‌بتواند از نا‌به سامانی‌های احتمالی در اتفاقات حوزه مدیریتی خود پیشگیری نماید. 

۲۰ دستگاه در مدیریت شهر تهران تأثیرگذارند

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ دستگاه در مدیریت شهر تهران تأثیرگذارند، اظهار کرد: نیازی نیست که مردم را در مسائل و مشکلاتی که عموماً ناشی از بی‌تدبیری‌های مدیریتی بوده و در بلاتکلیفی و عدم مدیریت‌پذیری امور ریشه دارد، درگیر نماییم. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه داستان آسیب‌های اجتماعی در تهران، قصه پر غصه‌ای است، تصریح کرد: مدیریت شهری به جای سازمان‌هایی که مسئولیت رسیدگی به این آسیب‌ها را بر عهده دارند، وارد میدان شده و با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات لازم از جمله راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها، در صدد بر آمده تا حداقل نسبت به نجات جان آسیب‌دیدگان اجتماعی از سرمای زمستان اقدام نماید. 

وی با تأکید بر اینکه همه ما در برابر استیصال آدم‌های این شهر از جمله آسیب‌دیدگان اجتماعی مسئول هستیم، ‌ اضافه کرد: مسئولان باید حواسشان به مردم باشد و رسیدگی به مسائل و مشکلات شهروندان، ‌ وظیفه انسانی و اسلامی تک تک ماست و اگر به این وظیفه خود عمل نکنیم، علاوه بر اینکه در پیشگاه پروردگار مسئول هستیم، در برابر وجدان خویش نیز مسئولیم. 

پروژه‌های شهری باید مجهز به نشانگر باشند

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه پروژه‌های شهری باید مجهز به نشانگر باشند و همین نشانه‌گذاری، نشان دهنده ارزش‌گذاری و احترام به مردم است، اظهار کرد: تمام ما مکلف هستیم تکلیف خود را درست انجام دهیم و برای نمونه، اگر فرود شبانه هواپیمایی در فرودگاه شهر، حتی برای لحظه‌ای آرامش شهروندی را بر هم بزند، همه در مقابل آن مسئول هستیم.

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه باید به جزییات توجه داشته باشیم و فراموش نکنیم که فرق بین کار خوب و کار بد نه در کلیات که در جزییات است، تصریح کرد: به قول استاد سمندریان، نمایش خوب، کاری است که اگر از سالن خارج شدیم، ذهن و فکر ما ساعت‌ها و روز‌ها و درگیرش باشد و نمایش بد، کاری است که بلافاصله پس از خروج از سالن، از یادمان رفته و فراموشش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قصد قربت، اهمیت قائل شدن برای خود و تکریم دیگران، سه ویژگی بارز و برجسته هر انسانی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: اگر به این باور برسیم که هر جایی که کار می‌کنیم، مهم‌ترین جای دنیا و هر کاری که انجام می‌دهیم، مهم‌ترین کار دنیاست، در مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته شده، موفق خواهیم بود و از انجام آن مسئولیت، لذت خواهیم برد. 

سبک زندگیمان تغییر کرده است

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه چرخش مدیریتی و تغییر مدیران و ورود افراد تازه به سیستم، امری بدیهی است که باعث جاری شدن هوای تازه در سیستم و احیای آن می‌شود، اظهار کرد: ارزیابی سیستم و تصمیم به تغییر مدیران و تحول مدیریتی، حق طبیعی هر مدیر ارشدی است و این تغییرات که بر اساس اولویت‌های مدیریتی و چینش مدیریت ارشد صورت می‌گیرد، نباید تبدیل به موج‌های عجیب و غریب شود. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه تخریب افراد پس از تغییر آن‌ها امری ناپسند است، تصریح کرد: بر اساس ضرب‌المثل قدیمی آسیاب به نوبت، روزی نیز نوبت ما فرا خواهد ‌رسید و هر بدگویی که در مورد دیگران انجام داده‌ایم، زمانی به خود ما باز می‌گردد. 

وی با تأکید بر اینکه امروزه سبک زندگی، معماری و شهرسازی و حتی فرهنگ و هنرمان، روش و منش مردممان را تغییر داده، ‌ اضافه کرد: در جامعه امروز بر خلاف گذشته دور هم نمی‌نشینیم و گپ نمی‌زنیم و حتی پهن کردن سفره و نشستن دور آن نیز دارد از خانه‌هایمان رخت می‌بندد و ملاک‌های زندگی اجتماعی و حتی خانوادگیمان نسبت به گذشته دستخوش تغییر شده است. 

دوره پنهان‌کاری اخبار گذشته است

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه نباید رفتار وکردار و نیز خلقیات و روحیات ما تحت تأثیر سبک زندگی ماشینی قرار گیرد و چنین سبکی در شئونات زندگی ما رسوخ پیدا کند، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم در همه حال خدا با ماست، مشروط بر اینکه درست زندگی کنیم. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه در عصر ارتباطات که هر گوشی موبایل به یک وسیله ارتباطی و هر شهروند به یک خبرنگار تبدیل شده، نمی‌توان اخبار را از افکار عمومی پنهان کرد، تصریح کرد: باید با مقوله خبر به درستی برخورد کنیم و فراموش نکنیم چه بخواهیم و چه نخواهیم، اخبار دیر یا زود منتشر می‌شوند و از این رو با این مقوله باید برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم. 

 وی با تأکید بر اینکه در عالم سوژه‌ها، اولین روایت بسیار مؤثر است و معمولاً مهم‌ترین روایت، نخستین روایت است، اضافه کرد: خبر، نیاز به سرعت و دقت دارد و اگر ما روایت خود از زاویه مورد نظر خویش از خبر را با دقت و به سرعت بازگو نکنیم و بخواهیم اصل خبر را پنهان کنیم، دیگران روایات خود را از آن خبر می‌سازند که ممکن است با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد. 

در وین هر ۹ ماه یک کیلومتر مترو می‌سازند در تهران هر ۱۵ روز

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه گزارشی موفق است که توصیف آن در ذهن مخاطب شکل گرفته و ماندگار شود، اظهار کرد: در حوزه ارتباطات، سکوت خبری یک آسیب بزرگ است و سازمان‌هایی که در زمینه خبر پنهان‌کاری می‌کنند، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سازمان‌هایی دارند که نسبت به تولید و انتشار دقیق و سریع اخبار خود اقدام می‌نمایند. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه عملیات ساخت متروی تهران به سرعت به پیش می‌رود و زحمات بسیار زیادی به این منظورکشیده می‌شود، تصریح کرد: در وین پایتخت اتریش یک کیلومتر مترو در طول ۹ ماه ساخته می‌شود، در صورتی که در پایتخت کشورمان هر ۱۵ روز، یک کیلومتر مترو ساخته می‌شود و به عبارتی در مدت ۹ ماه، ۲۰ کیلومتر مترو در تهران به بهره-برداری می‌رسد. 

وی با تأکید بر اینکه با پیش‌افکنی در خبر و بسترسازی و زمینه‌چینی مورد نظر، بهتر و راحت‌تر می‌توانیم کار کنیم، اضافه کرد: تمام طرح‌های مدیریت شهری در حوزه ارتباطات با استحکام انجام خواهد شد و اردیبهشت ماه به عنوان یک ماه کاملاً ارتباطی است که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم به منظور اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع در این ارتباط به عمل آمده است. 

کاشت ۸ میلیون گل لاله با ۱۸ طیف رنگی در اردیبهشت

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای نمایش زیبایی‌های تهران از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنیم، اظهار کرد: تهران در اردیبهشت با کاشت ۸ میلیون شاخه گل لاله در ۱۸ طیف رنگی به شهر لاله‌های رنگارنگ تبدیل می‌شود. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه اکسپوهای بین‌المللی همچون اکسپوی میلان، فرصت بسیار خوبی برای نشان دادن توانایی‌ها و زیبایی‌های کشورمان به دنیاست، تصریح کرد: مسئولان مربوطه به این منظور می‌توانند از توانمندی‌های مدیریت شهری تهران و سایرکلان‌شهرهای کشور در جهت تأمین منافع ملی به خوبی استفاده کنند. 

وی با تأکید بر اینکه آمد و شدهای بین‌المللی و حضور مسئولان خارجی در تهران باعث تغییر تصویر جمهوری اسلامی ایران در ذهن میهمانانی می‌شود که از پایتخت کشورمان دیدن می‌کنند، اضافه کرد: زیبایی‌های تهران برای مسئولان خارجی اعجاب‌آور است و آن‌ها پس از دیدن این شهر دچار شگفتی می‌شوند و نمی‌توانند تصویر غیر واقعی که در کشورمان برای آن‌ها ساخته‌اند را با تصویر واقعی که در پایتخت کشورمان از نزدیک مشاهده می‌کنند، ‌ مقایسه کرده و این تصاویر را با یکدیگر تطبیق دهند. 

جعبه شیرینی‌‌تر، خشک است یا‌تر؟! 

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به لزوم انجام اقدامات وسیع رسانه‌ای به منظور معرفی چهره حقیقی از کشورمان، اظهار کرد: مدیریت شهری آمادگی دارد تا این اتفاق رقم بخورد و در ایام نوروز نیز سعی کردیم تا سیمای تهران امروز را در قالب ارائه زیبایی‌های این ‌شهر و نمایش خدمات مدیریت شهری با استفاده از فضای رسانه‌ای و شبکه‌های صدا و سیما به تصویر بکشیم. 

دکتر گیل‌آبادی با بیان اینکه در برنامه‌های تلویزیونی ایام نوروز، تمرکزمان بر اطلاع‌رسانی کمپین «آسمان آبی – زمین پاک» استوار بود، چرا که بر اساس تدابیر شهردار  تهران، امسال مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری، اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی شده در قالب این کمپین است، تصریح کرد: هنگامی که کلاه قرمزی در نوروز ۹۴ از مجری سؤال می‌کند جعبه شیرینی‌تر، خشک است یا‌تر؟! پاسخ این پرسش حتی برای چند ثانیه، نه تنها فکر کودکان که ذهن بزرگسالان را نیز درگیر می‌کند. 

وی در پایان با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ قبلی، بهار امسال فصل آموزشی– تبلیغی کمپین «آسمان آبی – زمین پاک» است و به این منظور از ظرفیت تمام مراکز آموزشی استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان این است که تا اول مهر ماه و قبل از آغاز سال جدید تحصیلی، تغییر رفتار شهروندان در دو حوزه «خط سفید» و حرکت بین خطوط و نیز «تفکیک زباله» و جداسازی زباله‌تر و خشک در شهر دیده شود. 

قطعه گمشده پازل ترافیک پایتخت

پیش از اظهارات رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک طی سخنانی با طرح این سوأل که قطعه گمشده پازل ترافیک پایتخت چیست؟ گفت: امروز مهم‌ترین مشکل تهران، ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن است و دنیای امروز به منظور برخورد با این مشکل، حمل و نقل انسان محور را در دستور کار قرار داده است. 

 

مهندس پوریا محمدیان با اشاره به اینکه نگاه علمی کار‌شناسان به ترافیک، ‌ تغییر نگرش در طرح‌های ترافیکی با جهت‌گیری در مسیر ارتقاء از شهر خودرو محور به شهر انسان محور است، ‌ افزود: در شهرهای امروز، ‌ برنامه‌ریزی شهری بر سه رکن توسعه حمل و نقل عمومی، ‌ توسعه دوچرخه‌سواری و توسعه پیاده‌روی در شهر‌ها استوار شده است. 

وی با بیان اینکه توسعه سیستم‌های هوشمند و کنترل مکانیزه ترافیک به منظور مدیریت کارآمد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تأکید کرد: مدیریت تقاضای سفر و اعمال محدودیت در برخی از محدوده‌های شهری و مدیریت پارکینگ از دیگر مواردی است که به این منظور می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.  

راهبردهای حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح این سوأل که راهبردهای مدیریت شهری برای حرکت به سمت شهر انسان محور چیست؟ گفت: در سال‌های اخیر اقدامات متعدد و برنامه‌های متنوعی برای دست‌یآبی به حمل و نقل انسان محور از سوی شهرداری تهران اجرا شده است. 

مهندس محمدیان احداث ۸ و نیم کیلومتر پیاده‌راه، ۲۵۶ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و ۱۷۰ کیلومتر خط اتوبوس تندرو (بی‌آرتی) را از جمله این اقدامات بر شمرد و افزود: توسعه خطوط مترو به ۱۵۲ کیلومتر و افزایش ایستگاه‌های مترو به ۹۱ ایستگاه و همچنین ایجاد و توسعه سیستم‌های نظارت تصویری از دیگر فعالیت‌هایی است که به این منظور به مورد اجرا در آمده است. 

وی مدیریت ترافیک را دارای چهار ضلع اصلی شامل آموزش و فرهنگ‌سازی، مهندسی و اجرا، اعمال قوانین و مقررات و ارزیابی و نظارت دانست و تأکید کرد: پیآمد ضعف در ساحت فرهنگ ترافیک باعث این شده که جهانگردان خارجی که به کشورمان سفر می‌کنند، رفتارهای ترافیکی مردم ما را زیر سوال ببرند. 

احداث ۱۰ پارک آموزش ترافیک در ۱۰ سال

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در خصوص برنامه‌هایی که به منظور جبران این ضعف در نظر گرفته شده، گفت: تمرکزمان بر گروه‌های هدف است و به این منظور، علاوه بر آموزش رانندگان امروز، آموزش کودکان و نوجوانان به عنوان رانندگان فردا را مورد توجه قرار داده‌ و نسبت به احداث ۱۰ پارک آموزش ترافیک در مدت ۱۰ سال اخیر اقدام کرده‌ایم. 

مهندس محمدیان اجرای طرح‌هایی مانند همیار ترافیک و پلیس مدرسه، اجرای نمایش‌های آموزشی با مضامین ترافیکی در مدارس و تألیف و ترجمه کتب و نشریات تخصصی را از جمله اقدامات به عمل آمده به منظور آموزش موضوعات ترافیکی بر شمرد و افزود: علاوه بر این، برگزاری جشنواره‌های تخصصی و مشارکت در جشنواره‌های فرهنگی را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. 

وی با اعلام اینکه مدیریت شهری از سال گذشته اجرای کمپین «آسمان آبی – زمین پاک» را در دستور کار قرار داده است، تأکید کرد: در این کمپین، طرح «خط سفید» را به عنوان نماد نظم و انضباط و زبان هدایت به منظور فرهنگ‌سازی در حوزه رفتارهای ترافیکی و اصلاح و بهبود این رفتار‌ها نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. 

تبدیل موضوع اصلاح رفتارهای ترافیکی به مطالبه عمومی

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در خصوص چهار مرحله طرح نمادسازی «خط سفید» گفت: اصلاح و یکپارچه‌سازی ضوابط، اصلاح و بهسازی وضعیت علائم افقی و عمودی در معابر، ‌افزایش آگاهی‌های عمومی و تقویت نظارت و برخورد با متخلفان، مراحل چهار گانه این طرح را شامل می‌شوند. 

مهندس محمدیان از بهبود ۳۵ درصدی توجه شهروندان به علائم افقی و خط‌کشی‌ها پس از اصلاح وضعیت معابر به عنوان یکی آثار اجرای طرح «خط سفید» خبر داد و افزود: علاوه بر این، تولید و پخش برنامه‌ها و تیزرهای آموزشی از صدا و سیما و سینما‌ها، تهیه  و‌ توزیع بروشورهای آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت رانندگان تاکسی از جمله فعالیت‌هایی است که انجام داده‌ایم. 

وی در پایان در خصوص نقش روابط عمومی‌ها در این مسیر، با تأکید بر لزوم ایجاد شبکه رسانه‌ای حساس به فرهنگ ترافیک، خاطرنشان کرد: موضوع اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی در جامعه و تغییر رفتارهای غلط از سوی اقلیتی از رانندگان، باید به مطالبه‌ای عمومی از سوی اکثریت جامعه تبدیل شود و روابط عمومی‌ها به این منظور از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: