جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 27 ارديبهشت 1393     
با طب سنتي چاقي را مهار کنيد

 

اگر ديدوبازديدهاي نوروزي و مصرف تنقلات و شيريني را مهمترين فاکتور چاقي و اضافه وزن تان مي دانيد، اين نسخه را دنبال کنيد.
اگرچه بسياري از ما با نزديک شدن نوروز برنامه ريزي هاي مختلفي داريم تا در مصرف انواع و اقسام خوراکي ها، تنقلات و آجيل زياده روي نکنيم، اما معمولاً نتيجه خوبي از اين قول و قرارها نمي گيريم. حضور در جمع خانواده و دوستان، ديدوبازديدهاي پي در پي، طبيعت گردي و سفر در هواي پاک بهاري بهترين مسئله موجب مي شود تا غالب مردان و زنان با وجود محدوديت ها و قوانيني که براي خود مي گذارند در روزهاي ميانه بهار با افزايش وزن و چاقي روبرو مي شوند. حالا که کار از کار گذشته ما براي شما توصيه هايي داريم که با اجراي آنها مي توانيد تا حدود زيادي مانع از افزايش وزن تان شويد و به تناسب اوليه بازگرديد. فراموش نکنيد که اين تکنيک ها در شرايطي به شما کمک مي کند که علاوه بر مصرف به اندازه مواد غذايي در زمان مناسب نيز سراغ خوراکي ها برويد و با ريزه خواري خداحافظي کنيد.

ساعت خواب تان را تنظيم کنيد

يکي از مهمترين فاکتورهايي که به از بين رفتن تعادل بدني و ابتلا به کندي در عملکرد دستگاه گوارش و چاقي کمک مي کند تغيير ساعت خواب است. از آنجا که بسياري از مردم در تعطيلات نوروزي به دليل شب نشيني ها و ديدارهاي دوستانه در ساعت مشخص نمي خوابند و در ساعت مشخصي هم بيدار نمي شوند و غالباً تا نزديک ظهر در تختخواب به سر مي برند، دچار اختلال در عملکرد سيستم گوارشي و هضم و جذب مواد غذايي مي شوند. در شرايطي که برنامه روزانه افراد ۱۷- ۱۶ روز دچار تغيير مي شود و فعاليت جسمي کاهش مي يابد و ساعت خواب و مصرف خوراکي ها و تنقلات افزايش مي يابد، در چنين شرايطي فرد مستعد ابتلا به اضافه وزن مي شود. براساس نکاتي که در طب سنتي به آن اشاره شده از بين رفتن تعادل و تناسب در ساعت هاي خواب و بيداري افراد، تاثير زيادي در کنترل وزن آنها دارد، بنابراين اگر تصميم گرفتيد لاغر شويد بايد با مشاوره يک متخصص طب سنتي از يک رژيم غذايي سالم پيروي و ساعت خواب تان را هم تنظيم کنيد. روزي ۷ ساعت بخوابيد، يعني ساعت ۱۱ به تختخواب برويد و صبحانه را تا قبل از ساعت ۹ ميل کنيد.

ريزه خواري را با اين تکنيک ترک کنيد

علاوه بر تغذيه، اختلالات هورموني و عوامل ژنتيک عامل ديگري نيز وجود دارد که مي تواند تاثير زيادي بر چاقي داشته باشد. افسردگي، اضطراب و برخي بيماري هاي رواني در گروه عواملي قرار مي گيرند که استعداد چاقي را در افراد بالا مي برند. حتماً تا به حال افرادي را ديده ايد که به محض آنکه فشار عصبي به آنها وارد مي شود يا خبر ناراحت کننده اي مي شنوند تمايل زيادي به خوردن پيدا مي کنند و خيلي سريع سراغ خوراکي ها مي روند. اين افراد براي کنترل هر چه بيشتر اين حالت ها در بدن شان بهتر است در هفته يک تا ۲ جلسه ماساژ دريافت کنند. ماساژ به اين افراد کمک مي کند تا راحت تر بر حالت هاي روحي خود غلبه کرده و به اين ترتيب يکي از عوامل چاقي را از خود دور کنند.

اکسيژن درماني و افزايش متابوليسم

ابتلا به اضافه وزن و چاقي مهمترين عامل کاهش تحرک و فعاليت بدني است. در شرايطي که فرد دچار ۲ تا ۳ کيلو اضافه وزن مي شود به مرور به رکود جسماني نيز تن مي دهد. ادامه اين روند يعني کاهش فعاليت جسماني و افزايش مصرف خوراکي ها و ريزه خواري موجب ابتلاي فرد به چاقي مي شود.
از ديدگاه درمانگران طب سنتي بي تحرکي افراد يکي از دلايلي است که منجر به کاهش اکسيژن رساني به سلول هاي بدن به ويژه دستگاه گوارش و معده مي شود. در حقيقت کندي جريان گردش خون در دستگاه گوارش و کاهش اکسيژن رساني به اين ارگان موجب مي شود تا متابوليسم و سوخت و ساز در بدن به کندي اتفاق بيفتد و هضم و جذب مواد غذايي با مشکل مواجه شود. در چنين شرايطي روند افزايش وزن در افراد سرعت مي گيرد و در مدت زمان کوتاهي با اضافه وزن قابل توجهي روبرو مي شود. يکي از بهترين روش هاي اکسيژن درماني جهت بهبود سوخت و ساز بدن تنفس هاي عميق به مدت ۳- ۲ دقيقه قبل از صرف وعده غذايي و بعد از آن است.

مخلوط سبزيجات بخوريد

مخلوط سبزيجات بي شک کم کالري ترين معجوني است که تا به حال در عمرتان خورده ايد. اين معجون از مخلوط چند نوع سبزي تازه و آبپز شده تهيه مي شود. براي تهيه اين معجون مي توانيد از اسفناج بخارپز، هويج، جعفري، نخودفرنگي و عدس آبپز شده استفاده کنيد. اين مواد را با هم مخلوط و با مقدار اندکي زنجبيل رنده شده تزئين کنيد. مصرف اين معجون در ميان وعده عصرانه يکي از بهترين راهکارها براي کنترل اشتها و کاهش وزن است. اين مخلوط مي تواند حجم زيادي از معده را پر کند و با تامين فيبر و ويتامين هاي مورد نياز بدن سلامت دستگاه هاي دروني بدن را تامين کند و از ابتلا به کندي عملکرد روده ها و دستگاه گوارش که يکي از شايع ترين عوارض دوران کاهش وزن و کاهش مصرف مواد غذايي است، پيشگيري کند.

چربي سوزهاي گياهي را فراموش نکنيد

يکي از شيوه هايي که به کمک آن مي توانيد به افزايش متابوليسم بدن تان کمک کنيد تا در فرصت زماني کوتاهي بتوانيد اضافه وزني را که در تعطيلات نوروز به آن مبتلا شده ايد جبران کنيد گنجاندن دمنوش ها و چاشني هاي گياهي به برنامه غذايي روزمره تان است. به گفته درمانگران شيوه هاي طبيعي درمان نوشيدن يک تا ۲ فنجان چاي سبز در ميان وعده هاي غذايي بهترين انتخاب است. چاي سبز علاوه بر تامين آنتي اکسيدان هاي مورد نياز بدن به افزايش سوخت و ساز و خونرساني بهتر به دستگاه گوارش کمک کرده و روند هضم و جذب مواد غذايي را تسهيل مي کند. در کنار اين دمنوش استفاده از گرد ليمو يا گرد ريشه گياه بابا آدم به همراه مواد غذايي يا گنجاندن ماست کم چرب که در آن يک قطعه زنجبيل رنده شده اضافه کرديد، از ديگر تکنيک هايي است که به افزايش متابوليسم و چربي سوزي بدن کمک مي کند. شما مي توانيد اين پودر را مثل سماق روي غذاي تان بريزيد و آن را ميل کنيد.

اشتهاي تان را مديريت کنيد

يکي از شيوه هايي که به کمک آن مي توانيد ميزان اشتهاي خود را کنترل کنيد گنجاندن ميل وعده هاي غذايي در طول روز است که ميزان اشتهاي شما در وعده ناهار و شام را کاهش مي دهد. يکي ديگر از شيوه هايي که مي توانيد به کمک آن اشتهاي خود را کنترل کنيد نوشيدن ليوان آبي است که يک قاشق چايخوري آبليموي تازه در آن حل شده. اين نوشيدني مي تواند ميزان قند و انرژي بدن را تا حدودي تامين کند و نياز و اشتياق بدن را به مصرف مواد غذايي و خوراکي ها در وعده هاي اصلي غذايي کاهش دهد. بهترين زمان براي مصرف اين نوشيدني که بهتر است آب آن ولرم باشد نيم ساعت قبل از مصرف وعده غذايي اصلي است. البته بايد توجه داشت که بهتر است اين نوشيدني قبل از يک وعده غذايي مانند ناهار مصرف شود، ضمن آنکه بيماران مبتلا به بيماري هاي قندي بايد مراقب باشند که در مصرف اين نوشيدني زياده روي نکنند و پيش از مصرف آن با متخصص طب سنتي مشورت کنند



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: