جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 فروردين 1394     
بازار خرده فروشی برق راه افتاد

مهر: حمیدرضا باقری با اشاره به راه اندازی بازار خرده فروشی برق، گفت: شرکت‌های خرده‌فروش به طور رسمی به بورس انرژی وارد شده اند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه پیش از این، شرکت‌های توزیع نیروی برق و نیروگاه‌های خصوصی با دریافت کد عام و خاص، خریداران و فروشندگان برق بورس انرژی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: از اواخر سال گذشته شرکت‌های خرده‌فروشی برق نیز در قالب کد معاملاتی عام، به جمع خریداران و فروشندگان برق در این بورس پیوسته‌اند و امکان معامله این شرکت‌ها در سال ‌جاری فراهم شد.

مدیر نظارت بر بازار برق و بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: بر این اساس شرکت‌های خرده‌فروشی برق شرکت‌هایی بازرگانی هستند که به خرید برق از روش‌های مختلف ازجمله خرید ازطریق بورس انرژی و فروش آن به مشترکان نهایی طرف قرارداد خود اقدام می‌‌کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خرده‌فروش در صورت داشتن پروانه معتبر خرده‌‌فروشی صادره از سوی وزارت نیرو و انجام هماهنگی درباره تحویل فیزیکی قراردادهای معامله‌شده با مالک شبکه و تحت نظارت توانیر، به فعالیت در معامله‌های برق بورس انرژی مجاز هستند، اظهار داشت: پروانه خرده‌فروشی اجازه‌نامه‌ای است که از طرف وزارت نیرو به‌منظور فروش انرژی الکتریکی به مشترک در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق توزیع و انتقال، خرید و فروش برق از بورس انرژی، خرید برق از بازار عمده ‌فروشی، خرید و فروش حقوق و منافع ناشی از بهره‌برداری از ظرفیت نیروگاه و یا خرید و فروش گواهی ظرفیت صادر می‌شود.

باقری با تاکید بر اینکه خرده‌فروشان افراد حقوقی غیردولتی هستند که می‌توانند نسبت به خرید برق حداکثر تا سقف پنج میلیون کیلووات ‌ساعت در طول سال اقدام کنند، تبیین کرد: خرده‌فروشان می‌توانند برق خریداری‌شده از بورس انرژی را به مشترکان صنعتی عرضه کرده و یا دوباره در بورس به فروش برسانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آینده نیز این طرح توسعه یافته و افزون‌بر مشترکان صنعتی سایر مشترکان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: