جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 فروردين 1394     
نمای ساختمان هوشمند می‌شود/عکس

ایسنا: پنجره‌های مسطح و شیشه‌ای ساختمان‌های اداری ممکن است نمایی خوشایند را به کارمندان ارائه دهند، اما از لحاظ انرژی کارآمد نیستند. نور خورشید که از میان این پنجره‌ها می‌گذرد، دمای دفتر کار را افزایش داده و نیاز به سیستم تهویه هوا را مطرح می‌کند.

دانشمندان Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik فرانهوفر با همکاری مدرسه هنرهای Weissensee در برلین، نمای مسدودکننده نوری برای چنین پنجره‌هایی ارائه داده‌اند که فقط زمانی که در معرض نور شدید قرار می‌گیرند، شروع به فعالیت کرده و با نور خورشید نیرودهی می‌شوند.


 

این نما از آرایه‌ای از اجزای گل‌مانند دورانی ساخته شده و هر یک از این اجزا، حاوی دیسکی از پارچه است که سیم‌هایی از جنس آلیاژ تیتانیوم-نیکل در سراسر آن تعبیه شده‌اند.

این آلیاژ، ماده‌ای حافظه‌مانند است و این بدین معناست که در دماهای خنک‌تری که این ماده خمیده می‌شود - هنگامی که گرما داده می‌شود - به طور موقت به شکل اصلی خود باز می‌گردد.

در نمای هوشمند جدید، این حرارت از نور مستقیم خورشید ناشی می‌شود و زمانی که حرارت، سیم‌ها را داغ می‌کند، سیم‌ها به شکلی باز می‌گردند که موجب بسته‌شدن دیسک پارچه‌ای شده و بنابراین مانع از عبور نور می‌شوند.

زمانی که آفتاب غروب می‌کند یا هوا ابری است، این سیم‌ها به شکل اولیه خود باز می‌گردند، دیسک‌های پارچه‌ای باز می‌شوند و این موضوع موجب شفاف‌شدن دوباره نما می‌شود.

به گفته تیم تحقیقاتی فرانهوفر، نمای ابداعی را می‌توان برای پنجره‌های کنونی، در سطح شیشه یا بین شیشه‌ها (در پنجره‌های شیشه‌ای دوجداره) مورد استفاده قرار داد.

اجزای مسدودکننده نور این نما را می‌توان در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخت، در حالی که نمای کامل را می‌توان طوری ساخت که در صورت نیاز، از آن برای پوشش‌دادن بخش خاصی از پنجره استفاده کرد.

محققان در حال بررسی امکان استفاده از این نما برای ذخیره‌سازی انرژی حرارتی در طول روز و آزادکردن آن در طول شب هستند. آن‌ها همچنین به دنبال تولید نیروی برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر آن هستند.

نمونه اولیه این فناوری از 13 تا 17 آوریل (24 تا 28 فروردین) در نمایشگاه تجاری صنعتی Messe در هانوفر آلمان به نمایش در خواهد آمد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: