جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 22 فروردين 1394     
خطر نشستن‌های طولانی مدت

ایسنا: دکتر سیمین وحیدی منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه بی‌اختیاری ادراری موقت در اثر یک عفونت ادراری ساده اتفاق می‌افتد که نیاز به درمان دارد، گفت: بی‌اختیاری ادراری دائمی به علت اختلالات عملکردی یا ساختاری در لگن رخ می‌دهد.

وی در خصوص علل اصلی بی‌اختیاری ادراری گفت: عفونت ادراری، اختلال کارکرد مثانه، داروهای تاثیرگذار بر روی عضلات مثانه و افتادگی مثانه که منجر به تغییر زاویه مثانه و مجاری ادراری می‌شود؛ از علل بی‌اختیاری ادراری است.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه پس از عمل‌های جراحی و جراحی لگن نیز ممکن است بی‌اختیاری ادراری رخ دهد، گفت: نگه داشتن طولانی مدت ادرار، وزن بالای جنین در هنگام حاملگی، چاقی، سرفه طولانی مدت و مزمن، نشستن طولانی مدت و ضعف عضلات ناشی از نشستن طولانی مدت از عواملی هستند که خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادراری را افزایش می‌دهد.

وحیدی افزود: بیماری MS و افزایش سن با تاثیرگذاری در کارکرد عضلات مثانه می‌توانند منجر به بی‌اختیاری ادراری در فرد شوند.

وی با تاکید بر اینکه بی‌اختیاری ادراری در زنان بیشتر از مردان است، بیان کرد: اگر بی‌اختیاری ادراری به علت عفونت باشد به درمان آنتی بیوتیکی و اگر به علت افتادگی‌های شدید و تغییر شدید زاویه مثانه و مجاری ادراری باشد، به جراحی نیاز دارد اما در موارد بسیار شدید که حجم مثانه کاهش پیدا می‌کند با تزریق بوتاکس داخل مثانه یا جراحی داخلی روی عضلات مثانه می‌توان مشکل را برطرف کرد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری در خصوص راه‌های پیشگیری از بی‌اختیاری ادراری تصریح کرد: افراد باید در روز حداقل 15 دقیقه ورزش کرده، یبوست خود را برطرف کنند و در صورت اضافه وزن، کاهش وزن داشته باشند. در زمان بارداری نیز نباید افزایش وزن بیشتر از 12 کیلو داشته باشند و ادرار خود را نگه دارند، زیرا مثانه آنها تنبل و منجر به بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

وحیدی شیوع بی‌اختیاری ادراری را در زنان بالای 40 سال بیشتر دانست و گفت: مشکلات کارکردی مثانه و مجرای ادراری گاهی اوقات منجر به عدم توانایی تخلیه مثانه می‌شود که با گذر زمان فشار داخلی مثانه زیاد و ادرار به مثانه بازمی‌گردد و در نتیجه باعث ناراحتی‌های کلیوی در فرد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عفونت‌های ادراری مزمن که ممکن است علامت آنها تنها بی‌اختیاری ادراری باشد، می‌توانند در طولانی مدت منجر به تخریب مزمن کلیه شوند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: