جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 فروردين 1394     
چشم امید اوباما به «پلوسی»

فارس: پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی به تحلیل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداخت و نوشت که توافق هسته‌ای کاخ سفید با ایران به قابل‌ اعتمادترین همپیمان رئیس‌جمهور آمریکا، یعنی همان «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا دارد.

بر اساس این گزارش، پلوسی هم‌اکنون با یک تصمیم بزرگ درباره لایحه‌ای روبرو است که به کنگره اجازه می‌دهد که بر هرگونه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نظارت کند.

بنا بر گزارش پایگاه هیل، طرح سناتور «بارب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا که اوباما متعهد شده آن را وتو می‌کند ظاهراً حمایت کافی را در سنا به دست آورده است و در چند قدمی غلبه بر حق وتو اوباما قرار رفته است اما پلوسی و شمار زیادی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که چارچوب تفاهم سیاسی هفته گذشته لوزان را یک پیشرفت واقعی در جهت یک توافق تاریخی دانستند، ظاهراً آمادگی دارند که راه فراری را برای کاخ سفید به وجود آورند.

هیل ادامه می‌دهد، این فضای تنفس، به مذاکره‌کنندگان زمان می‌دهد تا قبل از مهلت 30 ژوئن، جزئیات نهایی توافق هسته‌ای را بدون مداخله کنگره تنظیم کنند و در صورت عدم حمایت دموکرات‌ها معلوم نیست که جمهوری‌خواهان بتوانند دو سوم اکثریت آراء لازم برای غلبه بر حق وتو اوباما را به دست آورد.

برخی دموکرات‌ها از پیش چنین لایحه‌ای را مورد حمایت قرار دادند و عدم حمایت از این لایحه ممکن است برای اعضای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 مشکل ایجاد کند.

هیل با اشاره به این موارد اینگونه نوشت که هم‌اکنون پلوسی که رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به حساب می‌آید، می‌تواند نقش مهمی را در ترغیب دموکرات‌ها به حمایت از کاخ سفید و عدم حمایت از لایحه کورکر ایفا کند.

دفتر پلوسی هنوز اظهارنظری درباره این گزارش منتشر نکرده است.

طبق این گزارش، وقتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی در کنگره آمریکا سخنرانی انتقادی درباره توافق هسته ای با ایران ایراد کرد، دموکرات‌های حامی اسرائیل به وجد آمدند اما بیش از 50 نماینده دموکرات کنگره این سخنرانی را بایکوت کردند. پلوسی در این سخنرانی حاضر شد اما بعد از آن، سخنرانی نتانیاهو را بعنوان «توهینی به جامعه اطلاعاتی آمریکا» محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، پلوسی موضع آشکاری درباره لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران بیان نکرده است اما واکنش وی به چارچوب تفاهم هسته‌ای به شدت نشان می‌دهد که او قصد دارد به دولت آمریکا فرصت دهد تا جزئیات توافق را نهایی کند.

پلوسی محدودیت‌های جدیدی را بر ظرفیت غنی‌سازی ایران قرار داده شده است و همچنین نظام بازرسی از تأسیسات هسته‌ای را مورد تقدیر قرار داد و گفت که این اقدامات یک برنامه محکم و طولانی برای متوقف کردن ایران از ساخت بمب به وجود می‌آورد.

وی همچنین از کنگره خواست تا اجازه دهند که دیپلماسی کار خود را انجام دهد و طرفین مذاکره کننده هسته‌ای به مذاکرات خود برای رسیدن به توافق هسته‌ای ادامه دهند.

لایحه مذکور به حمایت «باب کورکر» به کنگره 60 روز مهلت می‌دهد تا درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران بحث کنند و سپس درباره این توافق رأی‌گیری کنند.

کمیته روابط خارجی سنا قرار است، سه‌شنبه هفته آینده این لایحه را به رأی‌ بگذارند و کورکر روز یکشنبه هفته جاری در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد که آراء کافی برای غلبه بر حق وتو اوباما را در اختیار دارد.

رهبران جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هنوز لایحه مشابهی معرفی نکرده‌اند اما پنل روابط خارجی این مجلس احتمالاً جلسه استماعی را در ماه جاری میلادی درباره این موضوع برگزار می‌کنند.

«جان بینر» رئیس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر جمهوری‌خواهان ارشد این مجلس به شدت از تفاهم هسته ای لوزان انتقاد کرده‌اند و مدعی هستند که امتیازات زیادی به ایران اعطا شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: