جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 فروردين 1394     
«هادرون» روشن شد

مهر: سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است. این سازمان تحقیقات هسته ای در حاشیه شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس واقع شده است.

برخورد دهنده بزرگ سرن یا Large Hardon Collider که بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه جدا کننده ای است که تاکنون ساخته شده را همانند یک غول چراغ جادو می دانند که می تواند معماهای فیزیکی متعددی را حل کند.

چندی پیش، دکتر پاتریک فاسناخت، یکی از محققان و مشاوران سازمان تحقیقات هسته ای اروپا در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: « این برخورد دهنده که موفق به کشف بوزون هیگز شده برای مدتی خاموش شد اما دوباره و از اوایل بهار سال  ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار خواهد کرد. اکنون پس از دو سال، این شتاب دهنده با شلیک اولین پرتو پروتون با سرعتی نزدیک به سرعت نور در روز گذشته روشن شد تا بتواند به پیچیده ترین سوال پیش روی محققان یعنی حل معمای ماده تاریک بپردازد.»

این موضوع در حالی است که بنا به گزارشات اعلام شده قرار بود این شلیک ذرات یک هفته پیش آغاز شود اما به دلیل نقص فنی به تعویق افتاد تا در نهایت روز گذشته شلیک پروتون ها صورت گرفت.

محققان هدف از این برخورد که حدود دو برابر انرژی اولین برخورد در شتاب‌ دهنده سرن انرژی دارد را گشودن دریچه‌ای به «فیزیک نوین» دانسته اند. دانشمندان تاکنون به «پراکنش» ذرات پرداخته بودند اما در ماه های آتی این انرژی افزایش خواهد یافت.

پروفسور «رولف هوئر» مدیر کل سرن (سازمان تحقیقات هسته‌ ای اروپا) در این رابطه می گوید:«اینکه پس از دو سال خاموشی و تغییر و تحول، تمام آزمایشات به خوبی پیش رفته و انجام شده اند، بسیار عالی است.»

اما آنچه که اهمیت دارد و با روشن شدن این شتاب دهنده می تواند یافته جدیدی را پیش روی کارشناسان سرن قرار دهد را می توان در جزئیات متفاوتی از ماده تاریک دانست. ماده تاریک، یکی از معماهای همیشگی بشریت بوده که انتظار می رود با راه اندازی مجدد برخورددهنده هادرونی بتوان به این معما پاسخ داد. اکنون فیزیکدانان امیدوارند با رساندن ماده به حالتی که تا به حال دیده نشده، بخشی از این پرسش های بی پاسخ مانده درباره جهان هستی را جواب دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: