جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 فروردين 1394     
خبر بد تفاهم لوزان برای اسرائیل

فارس: روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به تشریح «خوبی‌ها و بدی‌‌های» تفاهم لوزان برای رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: چارچوب توافقی که پنج‌شنبه در سوئیس میان ایران و قدرت‌های جهان به نگارش در‌ آمد، یک گام تاریخی بود. بعد از حدود 13 سال مذاکره، هدف این توافق متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره طولانی است.

در این گزارش ادعا شده: اگر اهمیت این تفاهمات را در یک جمله طولانی بخواهیم خلاصه کنیم، این گونه خواهد بود: رهبران ایران در ازای دریافت دو منفعت اساسی یعنی ارتقا وضعیت اقتصادی از طریق لغو تحریم‌های بین‌المللی و تقویت موقعیت ایران در منطقه، با توقف تلاش برای دستیابی به بمب موافقت کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، از دیدگاه اسرائیل، اخبار خوب این است که پروژه هسته‌ای ایران حداقل یک دهه تحت نظارت قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، به نظر می‌رسد در طول این مدت، شانس ایران برای تولید سلاح هسته‌ای به شدت کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، اما خبر بد برای اسرائیل این است که اقتصاد ایران که به خاطر تحریم‌ها و قیمت پایین نفت آسیب دیده بود، نه تنها به سرعت بهبود می‌یابد بلکه ایران در دو مسئله‌ای که به آن نیاز داشت، از سوی قدرت‌های جهانی به رسمیت شناخته شده است. نخست اینکه اکنون این قدرت‌ها پذیرفته‌اند ایران یک کشور هسته‌ای است و دوم اینکه قبول کرده‌اند ایران نیروی است که در خاورمیانه باید بر روی آن حساب کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: