جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 فروردين 1394     
وقوع کوتاه‌ترین خسوف قرن

خبرگزاری ایسنا: تعدادی از نواحی جهان امروز (شنبه) شاهد کوتاه‌ترین پدیده خسوف قرن خواهند بود.

 این پدیده نجومی سه ساعت و نیمه که از ساعت 10 به وقت گرینویچ (14:30 به وقت تهران) شنبه چهارم آوریل (15 فروردین) آغاز می‌شود، در صورت صاف‌بودن آسمان در نواحی غربی آمریکا و کانادا از ابتدا تا انتها و پیش از سپیده‌دم به وقت محلی قابل مشاهده خواهد بود.

خسوف کامل همچنین در شرق استرالیا، نیوزیلند و ژاپن نیز قابل مشاهده است، اما آفریقا و اروپا در تاریکی فرو خواهند رفت.

ناسا مدت خسوف کامل یعنی لحظه‌ای که سایه زمین به طور کامل ماه را مسدود می‌کند را پنج دقیقه اعلام کرده، با این حال، رصدخانه نیروی دریایی آمریکا با استفاده از مدل متفاوتی این بازه زمانی را 12 دقیقه اعلام کرده است. در هر دو حالت، این پدیده نجومی کوتاه‌ترین خسوف سراسر قرن بیست و یکم است.

این خسوف شامل ماه خونین، یعنی ماه با ظاهر قرمز و نارنجی خواهد بود که این امر نتیجه انتشار نور خورشید از جو زمین است. این موضوع که ماه قرمز تیره، مسی، برنزی یا رنگ دیگری به نظر برسد، به عوامل زیادی از جمله میزان خاکستر آتشفشانی موجود در جو بستگی دارد.

خسوف کامل بعدی 28 سپتامبر (ششم مهرماه) سال جاری رخ می‌دهد و در سراسر آمریکا، کانادا، غرب اروپا و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود. این خسوف کامل اندکی بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

برخلاف کسوف (خورشیدگرفتگی) که باید از چشم در مقابل آن محافظت کرد، در خسوف فقط به آسمان صاف برای مشاهده این پدیده نجومی نیاز است. استفاده از دوربین‌های شکاری یا تلسکوپ میزان دید را افزایش می‌دهد، اما وجود این ابزار ضروری نیست.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: