جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 فروردين 1394     
ابلاغ دستورالعمل حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،به منظور حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت و مشارکت و همیاری شهروندان در پاکیزگی محیط دستور العمل حفاظت از محیط زیست به مناطق 22 گانه ابلاغ شد.

دستور العمل حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت  به مناطق 22 کانه ابلاغ شدبه اساس این دستور العمل مناطق موظق به رعایت نکات ذیل می باشند.

1. ضروری است مناطق دارای محدوده های کوهستانی تفرجی شامل (1، 2 ، 4، 5 ، 13 و 22 ) نسبت به تکمیل و تجهیز غرف محیط زیست و مدیریت پسماند اقدام نمایند. همچنین مناطق22گانه دارای بوستانهای شهری نیز موظف به تجهیز بوستانها به کیسه های جمع آوری پسماند ها و دستورالعملهای آموزشی باشند. لذا بر اساس تعداد بازدید کنندگان در روز طبیعت ، کیسه های تجزیه پذیر جهت جمع آوری پسماند در غرف کوهستانی و بوستانهای شهری پیش بینی کرده و این کیسه ها به همراه دستورالعمل آموزشی در اختیار تک تک بازدید کنندگان قرار گیرند تا در مسیر بارگشت پس از جمع آوری پسماندها از مسیرهای کوهستانی و یا در پایان تفرج در بوستانها، به غرف و یا دفتر بوستان تحویل دهند.

2. سطلهای ویژه پسماندهای تر و خشک در کلیه مناطق تفرجی اعم از کوهستانها و بوستانها در فواصل قابل دسترسی برای شهروندان تعبیه گردد.

3. پايگاهها و مخازن ویژه جهت دريافت ماهيهاي قرمز و سبزه های شهروندان به منظور جلوگيري از رهاسازي در رودخانه‌ها، درياچه‌ها و رود دره ها، در مکانهای مناسب تعبیه و نسبت به جمع آوری و انتقال آنها به نقاط بی خطر برای گونه های گیاهی و جانوری اقدام گردد.

4. گروه نظارت، پايش و كنترل سيار به منظور به حداقل رساندن خسارت‌هاي زيست‌محيطي نظير آتش‌سوزي، رهاسازي زباله، اطمينان از اطفاء حريق ايجاد شده توسط شهروندان و جمع‌آوري زباله باقيمانده در پايان مراسم روز طبيعت توسط هر یک از مناطق 22گانه تشکیل گردد.

5. خودروهاي حمل پسماند جهت جمع‌آوري زباله‌ها و همچنين توزيع كيسه‌هاي زباله زیست‌تخریب‌پذیر بين شهروندان همچنین خودروهاي آتش‌نشاني و اورژانس در بوستانها و محل استقرار شهروندان جهت پیش‌بینی مهار آتش‌سوزی احتمالی استقرار گردد.

6.برنامه‌ريزي جهت شستشوي خيابانهاي منتهي به بوستانها و محل اسکان  شهروندان در محدوده شهري، آماده‌سازي كليه سرويس‌هاي بهداشتي و  تانكرهاي آب بهداشتي در پاركها و فضاهاي سبز و اماكن عمومي مستقر گردد.

7. ضروری است موارد ذیل با استفاده از روشهای آموزشی مناسب به شهروندان ارائه گردد:

-از رها سازی پسماندهای شهری شامل باقی مانده مواد خوراکی، ظروف یکبار مصرف و غیره در محیط اعم از کوهستانها، بوستانها و معابر شهری خودداری شده و پسماندها به صورت تفکیک شده در سطل ها و کیسه های تعبیه شده قرار گیرند. ضروری است پسماندهای تر و خشک در کیسه های در بسته در سطلهای تعبیه شده قرار گیرند تا غیر قابل دسترسی توسط جانوران باشند. (پسماندهای تر شامل باقی مانده مواد خوراکی و پسماندهای خشک شامل پسماندهای پلاستیکی ، کیسه های و ظروف یکبار مصرف، بسته بندی مواد خوراکی، شیشه ها، چوبها و پسماندهای فلزی می باشند.)

-از روشن کردن آتش در زیر درختان و فضای سبز شهری به شدت خودداری گردد و برای روشن کردن آتش از محلهای مشخص شده توسط شهرداری تهران استفاده گردد. محل اطراف آتش حداقل تا فاصله ده متري از شاخ و برگ درختان خشك و خاشاك پاكسازي گردد زیرا احتمال وقوع آتش سوزی  در اثر گرما و كوچكترين حرارت و جرقه وجود دارد .

-از رها کردن ته سیگار در طبیعت خودداری گردد. انداختن ته سیگار روشن بر روي شاخ و برگ درختان باعث آتش سوزي درختان و پوشش گیاهی خواهد شد.

-در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده شود و حتماً خاکستر آتش نیز با آب و خاک خاموش گردد.

-درصورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، تماس گرفته شود.

-از راه رفتن برروی پوشش گیاهی شامل چمن و گلهای دستکاشت و فضای سبز طبیعی، همچنین از بین بردن و چیدن گیاهان و شکستن شاخه های درختان خودداری گردد. با توجه به فصل گل‌دهی گیاهان، بهتر است محل اسکان در اماکنی انتخاب گردد که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

-از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات کوچک به خصوص در پارک های جنگلی همچنین ایجاد سر و صدای زیاد و ترساندن پرندگان جداً خودداری شود . این کار حتی میتواند منجر به ترک پرندگان از آشیانه هایشان گردد

-از بستن طناب به درختان جهت ساختن تاب که سبب آسیب جدی به درختان می شود خودداری گردد.

-از رهاسازی ماهی قرمز در انهار و دریاچه های مصنوعی همچنین سدها و دریاچه های طبیعی اطراف تهران خودداری گردد. ماهی قرمز گونه بومی ایران نیست و به همین دلیل اکوسیستمهای آبی کلانشهر تهران را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت. این کار علاوه بر انتقال بیماری های احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این گونه آب ها می شود و در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی بر آبزیان بومی منطقه وارد می آورد و حتی می تواند باعث مرگشان شود و اگر زنده بمانند هم برای گونه های بومی مضر خواهند بود. بهترین روش تحویل آنها به نزدیکترین مراکز تعبیه شده توسط شهرداری تهران جهت جمع آوری ماهی هاست.

-با توجه به بحران کمبود آب و کاهش شدید بارندگیها ،در مصرف آب شرب شهری صرفه جویی و از ریختن پسماندها در انهار که سبب آلودگی آبها و گرفتگی انهار و در نهایت آلودگی معابر خواهد شد خودداری گردد

-حاشیه های رودخانه ها و رود دره ها که در نقاط مختلف شهر مورد استفاده قرار می گیرند پاکیزه نگه داشته شود.

ضروری است نکات آموزشی فوق الذکر به صورت نصب بنر، پوستر و پلاکاردهای هشدار دهنده در معابر ورودی مناطق تفرجگاهی و بوستانها تعبیه گردد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: