جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 8 فروردين 1394     
بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم

از میانه دی ماه، دیگر نمی‌توان از بازارهای قدیمی تهران گذر کرد چه برسد به این بخواهی از آن بازدید کنی، تهران است و دو بازار مهم و بزرگ؛ بازار مرکزی و تجریش که آبستن بسیاری از اتفاقات بوده‌اند و حالا محلی زیبا و پرماجرا برای بازدیدهای نوروزی که پیشنهاد می‌شود حتما در ایام نوروز از این اماکن دیدن کنید.

 

 بازار تهران، بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران و ساخت اولیه آن به دوره صفوی نسبت داده می‌شود. در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران ناصرالدین‌شاه است. این بازار شامل بخش‌های اصلی بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، تیمچه فرش فروشان، حمام چال، چهارسوی کوچک و بنکداری پارچه است. معماری بخش‌های قدیم بازار در کنار معماری جدید بخش‌های تازه ساخت، بر جذابیت‌های این بازار افزوده است.

 

بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام، مسجدجامع و امامزاده زید در راسته بازار، امامزاده اسماعیل در بازار سید اسماعیل، امامزاده سید نصرالدین بالاتر از میدان اعدام، امامزاده چهل تنان و غیره از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود. در شرایط فعلی نیز این بازار به دلیل تنوع بالای کالاها، مورد توجه مردم قرار دارد. اما می‌توان از قدیمی‌ترین محله تهران یعنی سنگلج، قدیمی‌ترین سالن تئاتر تهران، پارک شهر، کاخ گلستان، مدرسه علمیه مروی و مدرسه «دارالفنون» نیز نام برد.

 

بازار سرپوشیده تهران آنقدر تو در تو است که پیدا کردن راسته اصناف مختلف به تنهایی به اکتشاف یک شهر زیر زمینی می‌ماند. این بازار با آن همه شاخ و برگ گیج کننده تا خیابان مولوی ادامه پیدا می‌کند. فقط یادتان باشد زمان بازدیدتان را به گونه‌ای هماهنگ کنید تا بتوانید از غذای رستوران‌های تاریخی و معروف این منطقه استفاده کنید؛ چرا که بازار است و فلافل و کباب‌های مختلفش....

 

 

بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت

 

تجریش است و بازار و امامزاده صالحش(ع)؛ بازار تجریش که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح (ع) و کوچه‌های اطراف آن راه دارد، از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است‌. اگر چه ساخت پاساژی به سبک جدید در کنار آن شکل کاملا سنتی بازار را تحت تاثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند. بازار قدیمی تجریش، به صورت سرپوشیده و متصل کننده دو محله سرپل و تجریش است‌ که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌.

 

در بازار تجریش که از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه و تره ‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیبا است‌. البته این میدان در اصل مکان تکیه تجریش است که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران به شمار می‌رود و تعزیه‌های معروفی دارد که بعد از دهه دوم محرم به اجاره در اختیار بازار میوه و تره بار قرار می‌گیرد.

 

بازار تجریش همچون دیگر بازارهای سنتی، مسجد و حسینیه دارد‌ و توصیه می‌شود از این مکان‌ها دیدن کنید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: