جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 اسفند 1399     
تکاپو برای نوروز ۱۴۰۰ هم بازار طلا را تکان نداد

روزنامه همشهری: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه رکود در بازار طلا می‌گوید.
 
بازار طلا را اگرچه نمی‌توان بازاری فصلی به‌حساب آورد، اما طلافروشان معمولا روی یک‌ماه پایانی سال حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. تقاضای خرید مصنوعات معمولا در روزهای پایانی سال بیشتر می‌شود و افزایش تقاضای خرید انواع سکه به‌ویژه تقاضای خرید شرکت‌ها رونق این بازار را دوچندان می‌کند. امسال اما کرونا در کنار تورم و گرانی، شرایط متفاوتی را برای بیشتر اصناف ایجاد کرده و بازار طلا نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. طلافروشان بعد از یک سال رکود، یک‌ماه پایان سال را به انتظار رونق نشستند، اما حالا در کمتر از یک هفته تا پایان سال به‌نظر می‌رسد این انتظار برآورده نشده است. ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از شرایط بازار طلای تهران در روزهای پایانی سال می‌گوید.
 
وضع بازار طلا در آستانه عید امسال چگونه است؟
 
طبیعتا در روزهای پایانی سال طلافروشان این انتظار را داشتند که با افزایش تقاضا، بازار بهتری را نسبت به طول سال داشته باشند. این توقع در بازار وجود داشت که دست‌کم بین 10تا 15درصد افزایش فروش را شاهد باشیم، اما این پیش‌بینی و انتظار به‌وقوع نپیوست و با توجه به رشد قیمت‌ها، ادامه کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی مردم کماکان شاهد رکود در بازار طلا هستیم و این رکود بیشتر هم شده است. هم‌اکنون اندک تقاضایی که در بازار طلا وجود دارد برای سکه و طلای آب شده است و خرید مصنوعات همچنان بسیار پایین است؛ درحالی‌که رونق کسب‌وکار در بازار طلا به چرخش مصنوعات است؛ نه سکه. خرید مصنوعات طلاست که به تولید، رونق می‌دهد، سفارش وارد بازار کرده و شغل ایجاد می‌کند. تولید، قلب جامعه است و درحال حاضر رکود بازار، تولید را از رونق انداخته است.
 
یک هفته باقیمانده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
 
به‌نظر نمی‌رسد در روزهای باقیمانده از سال اتفاق خاص و تغییری را در بازار طلا شاهد باشیم. مردم تنها با هدف سرمایه‌گذاری به بازار طلا می‌آیند و خرید طلای ساخته شده بسیار کم است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت بازار به هیچ عنوان شباهتی به بازار عید سال‌های قبل ندارد و در رکود کامل است. سال گذشته یک‌ماه پایانی سال با توجه به کرونا بازار تعطیل شد، اما 11‌ماه قبل از آن بازار چرخش داشت، امسال اما 12‌ماه رکود کامل را در بازار طلا شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد.
 
آیا می‌توان با توجه به افت اخیر قیمت‌ها انتظار کاهش قیمت طلا تا زیر یک میلیون تومان را داشت؟
 
پیش از این، تغییرات بهای انس در طول سال بسیار کم بود و شاید در طول 6یا 7ماه تغییراتی در حد یکی تا 2دلار در بهای انس ایجاد می‌شد، اما این روزها در بازار جهانی شاهد نوسانات زیادی هستیم. در چند روز گذشته هر انس طلا تا 1670دلار کاهش قیمت داشت، اما دیدیم که باز تا1750دلار رشد کرد؛ نوسان 100دلاری طی 2،3 روز نشان‌دهنده این است که با وجود پیشرفت‌ها در کنترل کرونا در بسیاری از کشورها، هنوز نگرانی‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی و رکود با درجات مختلف در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد که این نگرانی‌ها باعث می‌شود بازارهای جهانی غیرقابل پیش‌بینی باشند. در داخل کشور، تصمیمات بانک مرکزی در یکی، دو ماه پایانی سال به کنترل بازار منجر شد و در یک‌ماه گذشته نوسانات کمتری را در بازار طلا شاهد بودیم. رخدادهای عرصه سیاسی و اقتصادی مثل افت قیمت جهانی طلا نیز باعث شد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز کاهش داشته باشد.
 
با این حال به عقیده من بعید است که بازار طلا تغییرات قیمت آنچنانی داشته باشد و قیمت طلا دست‌کم تا پایان امسال به زیر یک‌میلیون تومان برسد. پیش‌بینی من این است که قیمت هر گرم طلای 18عیار در محدوده یک‌میلیون و 20 تا یک‌میلیون و 50هزار تومان باقی می‌ماند.
 
سکه در هفته گذشته کاهش قیمت زیادی داشت. احتمال افت سکه به کانال 9میلیونی را چقدر می‌دانید؟
 
به اعتقاد من سکه در محدوده 10میلیون و 200تا 11میلیون تومان نوسان خواهد داشت و بعید می‌دانم تا زیر 10میلیون تومان کاهش قیمت داشته باشد. با این حال، آنچه گفته می‌شود پیش‌بینی براساس شرایط موجود است و ممکن است هر اتفاقی در عرصه سیاسی و اقتصادی، وضعیت بازار را تغییر دهد. علائم و شواهد کنونی بازار، تغییرات قیمتی بیش از این برای سکه و طلا را دور از انتظار می‌کند؛ مگر اینکه سیاست‌های جدیدی را بانک مرکزی اعمال کند که ما از آن بی‌خبر باشیم.
 
مثل عرضه ارز و سکه متناسب با نیاز و تقاضای موجود. درصورت اجرای سیاست‌های تزریقی شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. امیدوارم مباحث مربوط به برجام و رفع تحریم‌ها نتیجه خوبی داشته باشد و اقتصاد ما به روال عادی بازگردد تا شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم، اما تا آن زمان قیمت‌ها به اعتقاد من در محدوده نوسان کنونی باقی می‌ماند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: