جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آذر 1399     
عقب‌گرد سنگین؛ بورس روی موج انتظار است

روزنامه همشهری: پس از هفته‌ها رشد دیروز شاخص کل بازار سهام با نزولی سنگین مواجه شد و معادل 2درصد افت کرد و به کانال یک‌میلیون و 400هزار واحد بازگشت. با این حال تحلیلگران با تکیه بر عوامل بنیادی می‌گویند نزول‌های فعلی مقطعی است. این روز‌ها تحلیلگران حرفه‌ای در انتظار انتشار گزارش عملکرد 9‌ماه شرکت‌ها هستند که پیش‌بینی می‌شود با رشد سودآوری شرکت‌ها همراه باشد.

 در مبادلات روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران 31هزارو 500واحد افت کرد. با وجود نزول شاخص در مبادلات دیروز ارزش کل معاملات در محدوده بالای 20هزار میلیارد تومان حفظ شد و جمع کل ارزش معاملات به 21هزارو 581میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد نباید منتظر تداوم روند نزولی در بازار سهام بود زیرا لازمه نزول سنگین شاخص کاهش شدید ارزش معاملات است. تحلیلگران با تکیه بر عوامل بنیادی بر این باورند که روند بازار سهام در بلندمدت صعودی خواهد بود. با این حال به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بازار سهام برای یک دوره مقطعی تحت‌تأثیر عرضه‌های اولیه قرار بگیرد.

تکیه برعوامل بنیادی

یکی از دلایل رشد بازار سهام از 20آبان‌ماه تاکنون رشد قیمت مواد خام از جمله، نفت، فلزات پایه و محصولات پتروشیمی در سطح جهان بوده است که به افزایش قیمت سهام شرکت‌های صادرات محور منجر شده است. هم‌اکنون قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهان به‌دلیل بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در حال افزایش است ضمن اینکه قیمت مس در بازار‌های جهانی به محدوده 7770دلار، قیمت روی به 2812دلار و هر انس طلا به 1821دلار رسیده است. هر بشکه نفت برنت در محدوده 50دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز به محدوده47دلار در هر بشکه رسیده است. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می‌دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز 12میلیون تومان گزارش شده است.

با چنین شرایطی برآورد میزان سود آوری شرکت‌های بورس نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس نسبت به پارسال 60درصد افزایش یافته و اغلب تحلیلگران بر این باورند که با انتشار گزارش عملکرد 9ماهه شرکت‌ها رقم سود شرکت‌ها با رشد‌های بیشتری مواجه می‌شود. هم‌اکنون جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در محدوده 190هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود این سود با افزایش بیشتری مواجه شود. با تکیه بر چنین آمارهایی کارشناسان بر این باورند که حتی اگر نزول فعلی بورس برای چند هفته دنباله دار شود اما این نزول‌ها مقطعی است و بازار سهام در یک دوره بلندمدت با رشد مواجه خواهد شد زیرا همه عوامل بنیادی نشان می‌دهد بازار سهام از بنیان‌های سودآوری بیشتری نسبت به سایر بازار‌های موازی برخوردار است.

چشم‌انداز کوتاه‌مدت

تحلیلگران تکنیکی می‌گویند: درصورت تداوم نزول شاخص در چند روز آینده، این احتمال وجود دارد که نزول برای چند هفته ادامه یابد اما در بلندمدت شاخص بورس دوباره روند صعودی‌اش را پی خواهد گرفت. تحلیلگران بنیادی هم تقریبا هم نظرند و بر این باورند که احتمالا بازار سهام ظرف هفته جاری تحت‌تأثیر عرضه‌های اولیه قرار خواهد گرفت اما در بلندمدت بنیان‌های لازم برای رشد مهیاست.

چنان‌که تحلیل یک شرکت مشاورسرمایه‌گذاری نشان می‌دهد؛ چهارشنبه این هفته 13درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس برای نخستین بار عرضه خواهد شد و با توجه به اینکه حداکثر 700سهم به قیمت 1480تومان به هر نفر تعلق خواهد گرفت، نقدینگی بیشتری برای خرید این عرضه اولیه نسبت به عرضه‌های قبلی لازم خواهد بود که این موضوع می‌تواند بر افزایش حجم عرضه‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دامن بزند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت شاخص کل بورس در چند روز آینده با رشد مواجه شود اما توجه به اینکه از هفته آینده گزارش‌های ماهانه و فصل پاییز از راه می‌رسد می‌توان انتظار داشت شرکت‌هایی که شرایط بنیادی مناسب و ظرفیت سود آوری خوبی دارند مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت، و این موضوع می‌تواند به ورود نقدینگی تازه در بورس منجر شود و زمینه عبور شاخص کل بورس تهران را از محدوده یک‌میلیون و 600هزار واحد فراهم کند.

چشم‌انداز بلندمدت

با وجود آنکه انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت روند بازار سهم نزولی باشد اما تحلیلگران با استناد بر عوامل بنیادی و میزان سود آوری شرکت‌های بورس بر این باورند که روند بازار سهام در بلندمدت به‌طور مثال تا پایان سال صعودی خواهد بود. احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل دلایل نزول بازار سهام در مبادلات دیروز گفت: بازار سهام در دوره‌ای است که پس از هردوره رشد با یک دوره نزول مواجه می‌شود اما این موضوع به سهام همه شرکت‌ها تسری پیدا نمی‌کند و بیشتر به اخبار شرکت‌ها باز بر می‌گردد. او افزود: این وضعیت موقتی است و با انتشار گزارش عملکرد آذرماه شرکت‌ها که به‌نظر گزارش‌های خوبی خواهد بود، روند شاخص بهتر خواهد شد.

سهامی که وضعیت بنیادی خوبی دارند و گزارش آذرماه و ۹‌ماه خوبی داشته باشند به آرامی با افزایش کف قیمتی مواجه خواهند شد. او تأکید کرد: موضوع تامین کسری بودجه ممکن است برای برخی شرکت‌ها حواشی ایجاد کند؛ بنابراین برخی سعی می‌کنند در خرید عجله نکنند، اما در مجموع این موضوع نمی‌تواند موجب روند نزولی بازار حتی در کوتاه‌مدت شود. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بازار با نزدیک شدن به گزارش عملکرد آذرماه و پیش‌بینی عملکرد ۹‌ماه شرکت‌ها اگر جو منفی از بیرون به آن تحمیل نشود شاهد بازگشت قیمت‌ها خواهد بود به‌نحوی که بالاتر از سقف‌های قبلی شکل خواهد گرفت.

مصطفی صفاری، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم گفت:حال بازار سرمایه خوب است و نوسان‌های کوتاه‌مدت، جای نگرانی ندارد. وقتی خبری در بازارهای رقیب نیست و نرخ بهره بانکی هم تغییر نخواهد کرد، بازار سرمایه چشم‌انداز مثبتی دارد. ضمن اینکه به‌زودی گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها منتشر خواهد شد و از آنجا که ۹ ماهه اول سال، تورمی بوده، شکی نیست که گزارش‌های خوبی از شرکت‌ها خواهیم دید و بازار سرمایه ما با انتشار این گزارش‌ها جذاب‌تر خواهد شد.

به گفته او، در روز‌های آینده سهام شرکت‌های صادرات محور با اقبال بازار مواجه خواهند شد؛ زیرا ریسک‌های سیستماتیک این شرکت‌ها کاهش پیدا کرده و این شرکت‌ها، پتانسیل تحقق سودهای مناسب‌تر را دارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: