جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 اسفند 1393     
مستندهای نوروزی در تلویزیون

ایسنا: «پرورش بچه»، «چنگال‌های آمازون»، «زندگی زیر ستارگان شمالی» ، «راز جنگل پرباران» ، «چیزی بیشتر از یک بازی»، «نفت و فریبکاری» ،«می خواهید فرزندتان چگونه شود»، « از تولد تا پرواز»، «زندگی تازه»، «اعماق آب‌های جزیره سیز»، «چهره ای از حیات وحش»، «اعماق آبهای جزیره سیز»، «هلیگان : اسرار باغ های گمشده»، «دوستی‌های غیر معمول حیوانات»، «پرنده یا ماهی» عنوان مستندهایی است که نوروز 94 از این شبکه روی آنتن خواهند رفت.

«پرورش بچه» درباره‌ عجایب حس مادری و فرزندی حیوانات و روش‌های اعجاب‌انگیز پرورش نوزاد حیوانات در یک قسمت 25 دقیقه ای تولید شده، این مستند به سراغ حیواناتی می‌رود که غریزه مادری را به گونه جالبی در ذات خود بروز می‌دهند؛ مثل عنکبوت که بدن خود را در اختیار فرزندانش قرار می‌دهد تا از آن تغذیه کنند و خود می‌میرد.

«چنگال‌های آمازون» در سال 2006 با موضوع حیات وحش تولید شده و به معرفی حیوانی عجیب به نام آرمادیلو که نوعی مورچه خوار است و در آمازون زندگی می‌کند، می‌پردازد.

«زندگی زیر ستارگان شمالی» یک مستند خانوادگی است که سال 2008 توسط کشور فرانسه تولید شده، این مستند درباره زن و مرد جوانی است که برای انجام تحقیقات علمی به قطب رفته‌اند. آنها در یک قایق کوچک با تمام امکانات زندگی می‌کنند. حین این سفر فرزندی برای آنها به دنیا می‌آید.

«راز جنگل پرباران» محصول کشور استرالیاست، در خلاصه این مستند آمده: جنگل های استوایی تنها شش درصد سطح زمین را پوشانده است اما با این وجود تقریبا نیمی از حیوانات و گیاهان جهان را در برگرفته است. این منطقه که جزیره ی بارو کلورادوی پاناماست با تنوع بالا در زمینه پستانداران ، پرندگان و حشرات تقریبا در هیج جای دیگر دنیا رقیب ندارد و دنیای کامل و کوچی از طبیعت است.

مستند «چیزی بیشتر از یک بازی» زندگی یک بسکتبالیست به نام لبورن جیمز و هم تیمی های او در دوران دبیرستان را دنبال می کند.

مستند «نفت و فریبکاری» نیز به نقش نفت و تاثیر آن بر جوانب مختلف زندگی امروزی می پردازد. این مستند با مرور وقایع 11 سپتامبر نقش امریکا برای رسیدن به نفت و کسب رضایت لابی یهودی را بررسی می کند.

«می خواهید فرزندتان چگونه شود» درباره دیوید بدیل پدر دو کودک است، او به دلیل شیوه های غلط آموزشی و فشارهای والدین از مدرسه بیزار بوده و قصد دارد نشان دهد که سیستم های آموزشی چه تاثیری بر کودکان دارند.

مستند « از تولد تا پرواز» قصه پرواز است و تلاش انسان برای دستیابی به این آرزوی دیرینه و تکامل فرآیند پرواز را با نگاهی دقیق و علمی بررسی می کند تا چشم اندازی جالب از این دستاورد بشری از اولین تحرکات و اختراعات تا پیشرفته ترین ماشین های پرنده امروزی ارائه دهد.

مستند «زندگی تازه» محصول کشور هلند است و به وابستگی نوزادان حیوانات به مادرانشان می پردازد.

مستند «اعماق آبهای جزیره سیز» در یک قسمت 75 دقیقه ای جزیره ای در نزدیکی سواحل صخره ای گالیسیا در شمال اسپانیا را به تصویر می کشد که گنج هایی در آن پنهان است.

«چهره ای از حیات وحش» نام مستندی است که در آن ماجرای زندگی جانوران ساکن فرانسه به نمایش در می آید، مستند «حیات وحش در شهر» نیز در 52 دقیقه به تاثیر متقابل حیوانات و انسانها بر زندگی یکدیگر در شهر لندن پرداخته است.

مستند «هلیگان : اسرار باغ های گمشده» نیز به اسرار باغ های گمشده هلیگان می پردازد باغی 400 ساله که در قلب انگلستان واقع و به خاطر مجسمه های غول پیکری که در آن وجود دارد بسیار عجیب و رمزآلود است.

«دوستی های غیر معمول حیوانات» نام مستندی است که به دوستی های غیرمعمول حیوانات می پردازد. این حیوانات در دوستی‌هایشان به چیزی اهمیت نمی دهند و برخلاف منطق عمل می کنند و تحولی در برداشت ما از عشق و محبت به وجود می آورند.

مستند تلویزیونی «پرنده یا ماهی» نیز خصوصیات پنگوئن‌ها و ویژگی های رفتاری آنها در گروه را مورد توجه قرار می دهد.

***

شبکه چهار (علم و فرهنگ) در تعطیلات نوروز 94 مستندهایی با موضوعات طبیعت‌گرا، تاریخی، ورزشی، علمی و فناوری، اجتماعی، هنری، سیاسی افشاگرانه و ... را در قالب برنامه «مستند 4» هر روز ساعت 18 روی آنتن می‌برد.

برنامه مستند 4 مستندهایی نظیر ماناکامانا، مردی پشت پوستر، پسر اینترنت، استقامت، یک عذر خواهی به فیل ها، آلمان از بالا، کودک برای پول، روی دیگر قلب سفید، پرنده‌ها راه می‌روند، نورهای شمال، پنجره روح، اکنون بال ها روی صحنه جهانی، طرحی برای صلح و اتاق انتظار را پخش می کند.

«ماناکامانا» محصول سال 2009 و به کارگردانی Stephanie Spray, Pacho Velez است. مستند ماکاناما برنده‌ی یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنواست. مستندی که دپارتمان قوم شناسی دانشگاه هاروارد آن را تهیه کرده است. دوربین مستند ساز در اتاقک تله کابین تپه ی ماکاناما در نپال وصل می شود و مخاطب در یک مشاهده ی مستقیم و بدون واسطه شاهد رفتار ها و عکس العمل های مسافرانی است که سوار بر این تله کابین به ماکاناما می روند.

«مردی پشت پوستر» به کارگردانیErik Sharkey محصول سال 2013 است. درو استروزان یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین طراحان پوستر فیلم‌های سینمایی است. این مستند پرتره به بررسی سیر زندگی و فعالیت هنری این طراج مشهور می‌پردازد. کارگردان این مستند ضمن مصاحبه با شخص استروزان تلاش می‌کند با گفتگو با کارگردان‌های مطرحی چون: جورج لوکاس، اسپیلبرگ، فرانک دارابونت و گیرمو دل تورو ابعاد گسترده‌ای از هنر وی را تبیین و بررسی کند.

مستند «پسر اینترنت» را Brian Knappenberger در سال 2014 کارگردانی کرده است. آرون سوارتز را به عنوان یکی از نوابغ دنیای وب می‌شناسند. جوانِ تحصیل‌کرده‌ای که یکی از چهره‌های تاثیرگذار در پیشرفت و گسترش وب بود. او هم‌چنین یکی از مخالفین قوانین دست و پاگیر کپی‌رایت و سوپا و مدافع استفاده‌ی خلاقانه و آزادانه از دانش بود. در راه هدفش میلیون‌ها کتاب مرجع علوم مختلف را به صورت غیر‌قانونی در اینترنت منتشر ساخت و همین باعث شد تا به ۳۵ سال حبس محکوم شود. وی در نهایت به دلیل فشار‌های دستگاه قضایی آمریکا خودکشی کرد.

«استقامت» این مستند در سال 2000 به کارگردانی George Butler تولید شد. ارنست شکلتون و گروه اکتشافی‌اش اولین گروهی بودند که در سال‌های ابتدایی قرن بیستم برای اولین پا به قطب جنوب نهادند. در این مستند تحسین شده با استفاده از عکس‌های آرشیوی و گفتگو با افراد مطلع این واقعه‌ی تاریخی تصویر می شود.

«یک عذر خواهی به فیل ها» Amy Schatz در سال 2013 کارگردانی این مستندحیات وحش را بر عهده گرفت. مستندی با موضوع حقوق حیوانات و افرادی که زندگی‌شان را وقف خدمت به حیوانات کرده‌اند. این مستند ماجرای تاسف برانگیز فیل‌های سیرک را بازگو می‌کند که پس از بازنشستگی نیازمند مراقبت جدی هستند و افرادی در پی یافتن جا و مکانی برای آن‌ها هستند.

«آلمان از بالا» به کارگردانی Petra Höfer در سال 2012 با ژانری طبیعت گرا تولید شد. سفری شگفت‌انگیز به مناظر طبیعی و شهری، حیات وحش و گذر فصل‌ها در کشور آلمان. «آلمان از بالا» مستندی چشم‌نواز به کارگردانی پترا هوفر و فردی روکنهاوس است. این مستند تصویرگر حیات دست نخورده‌ی کوه‌های آلپ تا لنگرگیری کشتی‌های غول‌پیکر در بندر هامبورگ، از امپراطوری آلمان تا برلینِ پایتخت است.«آلمان از بالا»، راهنمایی جامع یا همه‌ی آن‌چه که می‌خواهید از کشور آلمان بدانید.

«کودک برای پول» مستندی درباره‌ی یک رسوایی عظیم در سیستم قضایی ایالت پنسیلوانیای آمریکا. قاضی ویژه‌ی جرایم کودکان با دریافت رشوه از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بزهکار آن‌ها را به حبس‌های طولانی محکوم می‌کرده است. حالا مستند‌ساز به سراغ خانواده‌ها و قربانی‌ها رفته و به واکاوی این ماجرای تلخ می‌پردازد.

در سال 2013 Omar Mullick, Bassam Tariq مستند «روی دیگر قلب سفید» را در ژانری اجتماعی – خانوادگی کارگردانی کرد. تیم فوتبال فاینورد روتردام در کنار دو تیم آژاکس آمستردام و آیندهوون سه قطب فوتبال کشور هلند را تشکیل می دهند. در این مستند در طول یک فصل همراه می شویم با طرفداران پر و پا قرص تیم فاینورد. هوادارانی که زندگی شان با تیم محبوبشان و فوتبال پیوند خورده است.

«پرنده ها راه می روند»: Omar Mullick, Bassam Tariq کارگردان، این اثر را در سال 2013 تولید کرد. این مستند که داستانی تاثیر گذار از یک کودک فراری در کراچی پاکستان که در نهایت به آغوش خانواده اش باز می گردد را تصویر می کند، در جشنواره زوریخ به عنوان بهترین مستند برگزیده شد. پرنده ها راه می روند، در کنار روایت ازندگی این کودک به فعالیت های شناخته شده ترین مددکار اجتماعی پاکستان، عبدالستار ایدی می پردازد. شخصی که شبکه ای گسترده از آمبولانس ها و مراکز درمانی برای کمک به نیازمندان و بی پناهان را سامان داده است.

«نورهای شمال»: در سال 2008 Sergey Loznitsa این مستند را در حوزه قوم شناسی کارگردانی کرده است. سرگی لوزنیتسا یکی از نام‌های تازه مطرح شده در سینمای معاصر است. این مستند از جمله تجربیات موفق او در مستند‌سازی است. این مستند وریته‌ای از فعالیت یک کارخانه فولاد و خاک رس در منطقه‌ی اورال روسیه را به تصویر می کشد.

«پنجره روح» در این مستند تحسین شده ی برزیلی کارگردان به سراغ 19 فردی می رود که دارای اختلاف بینایی هستند. آن ها در مستند پنجره روح به این سوال پاسخ می دهند: که حس بینایی شان چه درکی از دنیا و اطرافیانشان برای آنها می سازد؟ این نوزده نفر از افراد مشهور دنیا مثل: خوزه ساراماگو و ویم وندرس هستند.

«اکنون بال ها روی صحنه جهانی»: سم مندز کارگردان شهیر سینما و کوین اسپیسی بازیگر مطرح قصد دارند تا تئاتر با شکوهی از نمایشنامه‌ی ریچارد سوم اثر ویلیام شکسپیر را به روی صحنه ببرند. این تئاتر در نهایت در سه قاره و در بسیاری از کشور‌های جهان به اجرا گذاشته شد. این مستند ماجرای شکل‌گیری و روند آماده‌سازی و به صحنه رفتن این اجرا‌ها است.

«طرحی برای صلح»: این مستند داستانی بازگو نشده در ورای تاریخ را روایت می کند. تلاش های گروه ها و افراد برای پایان دادن به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و آزاد شدن نلسون ماندلا از زندان به نتیجه رسید.

«اتاق انتظار»: یکی از معضلات دیرینه‌ی آمریکا بحث کیفیت بخش بهداشت و درمان و تعداد زیاد بیمه نشدگان در این کشور است. در این مستند که در یکی از بیمارستان‌های اوکلند ساخته شده است چالش، رنج و درگیری بیماران بدون بیمه را در سیستم درمانی آمریکا به تماشا می‌نشینیم. بیمارانی که از قشر ضعیف جامعه با کم‌ترین میزان حمایت از سوی سیستم بهداشت و درمان دولتی روبرو هستند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: