جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 آبان 1399     
وضعیت اصولگرایان در غیاب ریش سفید‌ها

 روزنامه همدلی: کرسی ریاست پاستور ۱۴۰۰،‌‌ دستورکار اول و اصلی جریانات سیاسی در فاصله باقیمانده تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. اصول‌گرایان با تکیه بر پیروزی حداکثری در انتخابات مجلس امید زیادی به فتح این کرسی دارند، هر چند اصلاح‌طلبان هنوز در بیم و امید آمدن یا نیامدن هستند.

آرایش سیاسی گروه‌های مختلف کم‌کم برای انتخابات آماده‌ می‌شود، اما بیشتر از همه آن‌هایی که‌ نمی‌آیند برجسته‌ می‌شود. آرایش‌های سلبی که یکی بعد از دیگری اعلام‌ می‌کنند‌ نمی‌خواهند در انتخابات سال آینده نقشی داشته باشند.
 
دیروز هم در این راستا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک نهاد روحانی که در بسیاری از رویدادهای سیاسی نقش مهمی تاکنون ایفا‌ می‌کرده است،‌ موضع خود را اعلام کرده و گفته تمایلی برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد. این‌ می‌تواند به موضوع وحدت در بین اصول‌گرایان آسیب جدی وارد کند. اصول‌گرایان در انتخابات قبلی هم به سختی‌ می‌توانستند بر سر یک کاندیدای واحد تصمیم‌گیری کنند. حالا با نبود ریش‌سفیدان این جریان در موضوع انتخابات احتمالا با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.
 
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آینده،‌ چگونگی محوریت تحرکات چپ و راست سیاسی تا انتخابات ۱۴۰۰ و به میدان آمدن تشکیلات و نهادهای موثر آنها، با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شده است و این ‌مسئله که آیا شیوخ اصول‌گرا و ‌اصلاح‌طلب که همواره میدان‌دار تحرکات بوده‌‌اند، قرار است باز هم در صحنه حضور داشته باشند، به سوالی مهم در این زمینه تبدیل شده است.
 
تحرکات مجمع روحانیون طی روزهای اخیر حکایت از آن دارد که ریش‌سفیدان ‌اصلاح‌طلب قرار است از انزوا بیرون بیایند‌‌ و در روند تصمیم‌گیری‌ها حضوری فعال داشته باشند. در سوی دیگر اما در میان شیوخ اصول‌گرا، نگاه یکسانی به انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد. اگرچه جامعه روحانیت از مدت‌ها قبل فعالیت‌هایش برای نقش‌آفرینی در ۱۴۰۰ را کلید زده است، اما به نظر‌ می‌رسد بال دیگر جامعتین یعنی جامعه مدرسین، تصمیمی برای نقش‌آفرینی در این انتخابات ندارد.
به گزارش خبرآنلاین، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تصمیم قطعی تشکل سیاسی متبوع خود بر عدم دخالت در انتخابات سال ۱۴۰۰ خبر داد. آیت‌الله مرتضی مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با نقش جامعتین در هدایت اصول‌گرایان در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت:«جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنا ندارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دخالت کند.»
 
او همچنین تأکید کرد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمام تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهد بست، اما در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهد داشت. مقتدایی درباره تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز نیز بیان داشت:«به نظر می‌رسد که جامعه روحانیت مبارز فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام خواهد داد. اما بنده از سطح و نوع این فعالیت‌ها اطلاعی ندارم.»
 
آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پاسخ به این سوال خبر آنلاین که آیا جامعه مدرسین، تصمیمی بر تعیین مصادیق انتخاباتی در انتخابات پیش رو دارد، پاسخ داد:«بنده به این دلیل که در جلسات جامعه مدرسین شرکت نمی‌کنم، اطلاعی از برنامه‌های آتی این مجموعه برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ندارم و بهتر است که مردم در امر انتخابات بیشتر نظرات مطرح شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز را دنبال می‌کنند.»
 
مسعودی خمینی همچنین در تحلیل شرایط فعلی جریانات سیاسی و احتمالات مطرح شده، گفت:« از هم اکنون این امکان وجود ندارد که درباره انتخابات پیش‌رو تحلیلی دقیق ارائه داد.
باید منتظر ماند و دید که آرایش سیاسی انتخابات پیش رو به نحوی شکل می‌گیرد. به نظر نمی‌رسد با وضعیت فعلی این امکان وجود داشته باشد که اصلاح‌طلبان بر روی یک گزینه انتخاباتی متحد شوند. البته امیدوار هستم که این جناح سیاسی در نهایت با وحدت نظر وارد عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ شود.»
 
او درباره فعال شدن روحانیون ‌اصلاح‌طلب و جلسات مجمع روحانیون مبارز نیز اشاره کرد که مجمع روحانیون مبارز در جایگاهی قرار ندارد که جامعه و حتی اصلاح‌طلبان را گرد هم بیاورد و این تشکل سیاسی همانند سایر احزاب ‌اصلاح‌طلب فقط فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره زمزمه‌های لیدری موسوی خوئینی‌ها در بین اصلاح‌طلبان خاصه تا انتخابات ۱۴۰۰ گفت:‌«به نظر نمی‌رسد که آقای موسوی خوئینی‌ها در این جایگاه در بین اصلاح‌طلبان مطرح شوند.» او تاکید کرد که آقای خاتمی همچنان با یک سری از محدودیت‌ها برای انجام فعالیت‌های خود ‌‌روبه‌رو است، اما این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو از نظر مشورتی ایشان بهره بگیرند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان یک نامزد انتخاباتی خانم را در سال ۱۴۰۰ متصور بود بیان کرد:«ورود بانوان در عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ ایرادی ندارد، اما به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند جایگاه ریاست جمهوری را در رقابت با مردان تصاحب کنند.»
 
این در حالی است که مجمع روحانیون مبارز نیز در جلسه مجازی اخیر خود که هفته گذشته برگزار شد، دستور اصلی جلسه را موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو قرار داده بود. در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین آقای خاتمی برگزار شد، حراست از اصل اساسی انتخابات و نقش مردم به عنوان نماد جمهوریت نظام و از بین بردن موانع انتخابات واقعی و آزاد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در این جلسه با یادآوری و توجه ویژه به این نکته که بحران کرونا در جهان به‌ویژه در ایران و مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی و معیشتی جامعه به‌ویژه اقشار گسترده آسیب‌پذیر مجال پرداختن به هر موضوعی را تنگ کرده است، ولی یادآوری شد که انتخابات موضوعی است که اگر رها شود سر رشته امور را از دست همه خارج خواهد ساخت. براین‌‌ اساس‌‌ مجمع کمیته‌‌‌ای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخاباتی مردمی و آزاد را بررسی کنند و برنامه‌‌‌ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرائط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.
 
از سوی دیگر در حالی که گمانه‌زنی‌های در خصوص حضور یا عدم حضور مقتدر جریان ‌اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود دارد، محمد سلامتی فعال سیاسی ‌اصلاح‌طلب در این خصوص یادآور شد که جریان اصلاحات با یک گزینه صددرصد اصلاح‌طلب وارد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد. او تاکید کرد که در انتخابات گذشته ضرورت‌هایی ایجاب می‌کرد که اصلاح‌طلبان از کاندیدایی غیر‌اصلاح‌طلب نیز حمایت کنند اما در شرایط کنونی آن ضرورت‌ها، فلسفه وجودی خود را از دست داده است.
 
سلامتی اشاره کرد که حمایت اصلاح‌طلبان از برخی اصول‌گرایان ضررهای خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت. او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان تنها به دلیل ‌‌‌این‌که تندروها در مجلس و دولت حضور نداشته باشند تصمیم گرفته‌اند از برخی اصول‌گرایان حمایت کنند. این تصمیم در آن مقطع زمانی، تصمیم صحیحی بود. این در حالی است که شرایط امروز تغییر کرده‌ و دیگر نیاز نیست اصلاح‌طلبان از فردی غیر از گفتمان خود حمایت کنند.
 
البته شرایط به شکلی نبوده که اصلاح‌طلبان از حمایت از اصول‌گرایان معتدل به صورت مطلق ضرر کرده باشند؛ بلکه سود اندکی نصیب آنها شده است. نکته اینجاست که این ‌مسئله برای جامعه قابل هضم نیست. به همین دلیل نیز باید تحلیل‌های لازم در این زمینه به افکار عمومی ارائه شود. در انتخابات آینده اصلاح‌طلبان با گزینه اصلاح‌طلب حضور پیدا خواهند کرد. اگر موفقیت حاصل شد که بحثی وجود ندارد. با این وجود اگر این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد عذر اصلاح‌طلبان در مقابل مردم موجه خواهد بود.»



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: