جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 اسفند 1393     
لزوم توجه به طراحی خودروی سبز توسط خودروسازان

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : مجموعه اقدامات دولت یازدهم در طول یک سال و نیم گذشته و تلاش در جهت خروج خودروهای فرسوده موجب گردید که امسال نسبت به سال گذشته 50 روز بیشتر هوای سالم را تهران داشته باشیم.

معصومه ابتکار در مراسم ثبت رکورد خروج بیش از 300 هزار خودروی فرسوده افزود :  در سال گذشته 160 روز هوای ناسالم داشتیم که امسال با افزایش 50 روز به تعداد روزهای هوای پاک  ، تعداد روزهای ناسالم به حدود 110 روز رسید.

وی خروج خودروهای فرسوده را مهمترین اقدام دولت در کاهش آلایندگی هوای کلان شهرها اعلام کرد و افزود :  البته این اقدام دولت گام اولیه در این زمینه است و همچنان مشکلات زیادی در این ارتباط پیش رو است.

وی افزود : براساس آمار هم اکنون بین 30 تا 35 میلیون نفر متاثر از آلودگی هوا دچار انواع بیماری‌ها و تحمل هزینه‌های درمان شده اند علاوه بر اینکه  آلودگی هوا تبعات و هزینه‌هایی را در حوزه های  اقتصادی به کشور وارد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا باید از وزارت نفت تشکر کرد ،افزود : به دلیل ارائه بنزین یورو4 و کاهش گوگرد در گازوئیل باید از وزارت نفت تشکر کرد همچنین باید از وزارت نیرو به دلیل کاهش استفاده از مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها قدر دانی شود.

بیش از 30 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه هم اکنون  بیش از 30 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است اظهار داشت : امید است در سال آینده توجه ویژه‌ای به خروج خودروهای فرسوده عمومی بشود، و این مساله باهمکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها محقق شود.

ابتکار در ادامه به لزوم توجه به خروج موتورسیکلت های کاربراتوری پرداخت و گفت : باید به خروج  موتورسیکلت‌های فرسوده که گاهی 5 برابر یک خودرو آلودگی در شهرها ایجاد می‌کنند، توجه ویژه ای شود و به سمت واردات و تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری، برقی و هیبریدی حرکت های بیشتری صورت گیرد .

وی همچنین به اجرای طرح اجباری فیلتر دیزل بر روی خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت : با وجود اینکه کامیون‌ها عمدتا در شب در سطح شهرها تردد دارند اما آثار بسیار زیادی بر محیط زیست می‌گذارند که باید در این بخش سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت گیرد.

وی در ادامه به اهمیت معاینه فنی خودروها اشاره کرد و اظهار داشت :  امید است با همکاری پلیس راهور، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست وشهرداری تهران  شاهد اجرای هرچه سریع‌تر طرح یکپارچه‌سازی معاینه فنی در کشور بوده و نتیجه بهتری در خصوص کاهش آلاندگی و مصرف سوخت حاصل شود.

وی همچنین بر لزوم توجه به مساله بازیافت را در تولیدات خودروسازان پرداخت و گفت : هم اکنون توجه به طراحی خودروی سبز یک الزام برای تولیدکنندگان در دنیا محسوب می شود این مساله نه تنها برای خودروها بلکه برای کلیه کالاهایی که تولیدی باید رعایت شود تا نحوه بازیافت و بازیابی قطعات ارزشمند کالا مشخص باشد به همین منظور با طراحی سبز این امکان برای تولیدکنندگان فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به اجرای استاندارد یورو4 در تولیدات شرکتهای خودروساز اشاره رکد و افزود : هم اکنون کلیه تولیدات خودروسازان بر اساس استاندارد یورو4 است و فرایند بازرسی و کنترل و همچنین تطابق تولید توسط سازمان حفاظت محیط زیست به در ستی  پی گیری و اجرایی می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: