جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 اسفند 1393     
خبراز زمان نشست بعدی با ایران

فارس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تائید کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس اواسط ماه آینده میلادی، برگزار می‌شود.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین با اشاره به دیداری که این هفته در تهران برگزار شد، خواستار تسریع روند همکاری‌های دوجانبه برای حل موضوعات باقی‌مانده شد.

در بیانیه آژانس آمده است: «پس از دیدار ماه گذشته یوکیا آمانو مدیر کل و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و دیداری که پس از آن میان مدیر کل و (عباس) عراقچی معاون وزیر خارجه انجام شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران روز 9 مارس (دوشنبه) دیداری در تهران داشتند و در آن ادامه اجرای چارچوب همکاری را مورد بحث قرار دادند.»

این بیانیه می‌افزاید: «در همین رابطه، آن‌ها اطلاعات بیشتری را در مورد دو اقدام عملی باقی‌مانده، مبادله کردند. آژانس بر لزوم تسریع روند کنونی چارچوب همکاری، تأکید کرد. آژانس و ایران بار دیگر در اواسط آوریل 2015 (اواخر فروردین)، دیدار می‌کنند.»

در همین حال، «ترو واریورانتا» معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این هفته برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بود، پس از بازگشت به وین، گفت انتظار دارد که ایران در دیدار آینده اقدامات عملی تازه‌ای ارائه دهد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «حل این مسائل، زمان می‌برد و در حال حل آن‌ها هستیم.»

آقای واریورانتا با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات هم در تهران برگزار می‌شود، گفت: «انتظار داریم که اواسط آوریل، اقدامات جدیدی به ما پیشنهاد شود.»

دیروز هم رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان گفت‌وگوهای ایران و آژانس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیرو ملاقات‌های یک ماه گذشته، توافق شد که این جلسه برگزار شود، گفت: «محور اصلی جلسه دو اقدام عملی باقیمانده بود که تبادل نظر بیشتری در این خصوص داشتیم و اطلاعات بیشتری بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

وی افزود: «توافق شد تا به همکاری‌ها ادامه دهیم و راهای شتاب این همکا‌ری‌ها نیز بررسی و قرار شد جلسه دیگری را اواخر فروردین ماه در تهران برگزار کنیم.»
ایران همزمان با مذاکرات با 1+5، گفت‌وگوهایی نیز با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. هرچند این دو مذاکره از یکدیگر جدا هستند، اما کشورهای غربی حل مسئله هسته‌ای را به پیشرفت مذاکرات با آژانس منوط کرده‌اند.

اسنادی که اخیر در دادگاهی در آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش کرده‌اند تا اسناد مجعولی را در برنامه هسته‌ای ایران، بگنجانند. همین امر شبهات جدی‌ای را در مورد ادعاهای آژانس در مورد ایران ایجاد کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: