جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 اسفند 1393     
دقت ویژه رهبری به زمین‌های متعلق به شهر و محیط زیست شهری

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران به تازگی نیز صفحه رسمی اینستاگرام از قول محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشت: در پی فرمان مقام معظم رهبری، من به مردم شهر تهران قول می دهم که می توانند در سیزده فروردین سال آینده، در قریب به هزار هکتار فضای سبز دایر در محدوده اتوبان شهید بابایی که سازمان ها و نهاد ها آن ها را در اختیار گرفته اند، حضور داشته باشند و روز طبیعت را در زیر سایه سار این درختان برگزار کنند.

«ما از مردم خواهش می‌کنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته می‌شود و در زبان‌ها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند در این ایّام - که ایّام درختکاری و فصل درختکاری است - هرچه می‌توانند [کاشت درخت را] افزایش بدهند.» ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

 «سنت درختکاری، خیلی سنت خوبی است. کار ما که درخت می‌کاریم، یک کار نمادین است. ما یک درخت می‌کاریم، معنایش این است که جوان‌ها که چندین برابرِ نیروی یک آدم پا به سن گذاشته‌ای مثل ما در آن‌ها وجود دارد و نشاط بیشتری دارند، تعداد بیشتری درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیلهٔ حیات.» ۱۳۸۸/۱۲/۱۸

این‌ها تنها اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت به فضای سبز و در ختکاری است که نشان از توجه ویژه ایشان به محیط زیست شهری دارد. محیط زیستی که احیای آن برای کلان شهری مانند تهران که در دود و دم و آلودگی‌های مختلف احاطه شده، بسیار مهم به نظر می‌رسد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر حفظ پارک‌های ملی اطراف تهران مانند چیتگر، سرخه حصار، خجیر و تلو به عنوان تنفسگاههای تهران تاکید کرده‌اند و پیرو تاکید مقام معظم رهبری برای حفظ باغات، بر اساس آمار رسیده، تاکنون ۶۰۰ هکتار باغ در شهر تهران شناسایی شده و لایحه‌ای تحت عنوان ساماندهی و تملک باغات و اراضی مشجر شهر تهران تهیه و آماده و به شورای اسلامی شهر تهران ارئه شده است.

اهمیت پارک‌ها، باغات و منابع طبیعی تهران برای رهبری آنقدر زیاد است که ایشان، شخصا کلنگ احداث بوستان ولایت، بزرگ‌ترین پارک جنوب تهران را زمین زدند.

مقام معظم رهبری در مراسم کلنگ زنی بوستان ولایت ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ فرمودند: «طرحهاى فضاى سبزِ اینجا - حالا آقاى شهردار محترم گفتند، قبلاً هم من گزارشش را دیدم - نزدیک سیصد هکتار زمین است؛ این خیلى مهم است. ایشان می‌گویند می‌خواهیم دویست و بیست هکتارش را فضاى سبز درست کنیم. شما باید مواظب آن بقیه باشید. هشتاد هکتار زمین وسط شهر، چیز کمى نیست. اینجا زمینهائى است که متر مترش محاسبه دارد. شما اینجا هشتاد هکتار زمین دارید؛ مراقب باشید که چه اتفاقى بناست براى این زمین‌ها بیفتد. شما‌ها بحمداللَّه خودتان پاکید، اهل هیچگونه استفاده‌ى سوء نیستید؛ اما اینجور نیست که تمام محیط زندگى، خالى از آدمهاى سوءاستفاده‌جو باشد. مراقب باشید طرحهائى که می‌خواهید اینجا اجرا کنید، از بیرون محیطِ شما‌ها برایش طراحى نشده باشد؛ با بعضى از توجیه‌هاى گوناگون، توجیه‌هاى اقتصادى، تأسیس مرکز تجارى. همین طور بقیه‌ى جا‌ها. حالا اینجا بزرگ‌ترین است، اینجا مهم‌ترین است، اما تهران باز هم مراکز دیگر دارد؛ مراکزى که می‌توان در آن‌ها فضاى سبز درست کرد، می‌توان فضاى تنفسى براى تهران درست کردمی‌توان فضاى تنفسى براى تهران درست کرد، می‌توان ریه‌هاى تهران را تقویت کرد. حقیقتاً ریه‌هاى تهران ضعیف است. تهران شهر بزرگى است و جمعیت زیادى دارد. با همه‌ى زحمتهائى که شما کشیدید، فضاى سبز در این شهر، خیلى کمتر از آن مقدارى است که باید باشد»

ایشان لازمه زندگی شیرین را وجود محیط زیستی سالم در کنار پیشرفت‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و شهرسازی دانستند و خاطرنشان کردند: «منابع طبیعی، از ثروت‌های ملی است که مربوط به ملت‌ها و نسل‌های مختلف در طول تاریخ است؛ بنابراین باید درخصوص حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها اهتمام جدی‌تری شود

پل طبیعت، بوستان‌های حضرت ابراهیم (آب و آتش) و بوستان طالقانی نیز از جمله پروژه‌هایی است که با توجه به بیانات و راهکارهای مقام معظم رهبری کلید خوردند تا جایی که شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از پل طبیعت که با حضور جمع گسترده‌ای از مردم پایتخت و مدیران شهری در ۲۲ مرداد ماه امسال برگزار شد، از تدابیر رهبر معظم انقلاب در اختصاص پهنه ۵۶۰هکتاری اراضی عباس‌آباد تشکر و قدردانی کرد و نوید بهره‌برداری از ۲پروژه بزرگ تالار بزرگ شهر و سرای قرآن در دوران مدیریتش در شهر تهران را داد.

به تازگی نیز صفحه رسمی اینستاگرام از قول محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشت: در پی فرمان مقام معظم رهبری، من به مردم شهر تهران قول می دهم که می توانند در سیزده فروردین سال آینده، در قریب به هزار هکتار فضای سبز دایر در محدوده اتوبان شهید بابایی که سازمان ها و نهاد ها آن ها را در اختیار گرفته اند، حضور داشته باشند و روز طبیعت را در زیر سایه سار این درختان برگزار کنند.

همچنین در این صفحه به نقل از مقام معظم رهبری آماده است، رهبر انقلاب در جمع فعالان محیط زیست فرمودند: زمین مورد مناقشه بین دو نهاد در شمال شرق تهران، متعلق به مردم است و شهرداری تهران نسبت به ایجاد یک گردشگاه طبیعی در این زمین اقدام کند تا بار دیگر اهمیت طبعیت در منظر کلام رهبری نمایان شود و محیط زیست تهران مهمتر از هر مناقشه ای باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: