جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 اسفند 1393     
بازتاب جهانی رونمایی از «سومار»

مهر: رونمایی اخیر از موشک کروز زمینی «سومار»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی به ویژه رسانه های صهیونیستی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار» که روز گذشته با حضور سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار سرتیپ امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صورت گرفت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

راشاتودی: برد موشک‌های سپاه به اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا می‌رسد

شبکه خبری «راشاتودی» در گزارشی با اشاره به قابلیت‌های این موشک، نوشته است که رونمایی از سومار «موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت» ایران قرار دارد، شد.

پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی نوشته است، رونمایی از این موشک «رسانه‌های اسرائیلی را برانگیخت»، که گزارش کردند تهران برای اولین بار به طور علنی از چنین سلاحی رونمایی کرد.

راشاتودی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود است، در سال‌های اخیر به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است».

این شبکه با اشاره به برخی از موارد آزمایش‌های تسلیحاتی ایران از جمله مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی، نوشته است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، زرادخانه پیشرفته‌ای از موشک در اختیار دارد که برد آن‌ها به اسرائیل و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه می‌رسد».

در ادامه این گزارش آمده است: «آنطور که نیروی هوایی ایران ماه گذشته اعلام کرد، تهران همچنین قصد دارد میزان تولید پهپادهای خود را نیز افزایش دهد».

هاآرتص: «سومار» شبیه کروز ۲۵۰۰ کیلومتری روسی است/ شناسایی کروزها دشوار است

در ادامه واکنش‌ها به رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار»، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» این موشک را با کروز مدل «خا -۵۵» روسیه مقایسه کرده و نوشته است، در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

در ابتدای این گزارش، هاآرتص رونمایی از این موشک را «غیرمعمول» خوانده و نوشته است که سومار «بسیار شبیه» خا -۵۵ با برد ۲۵۰۰ کیلومتر است.

این گزارش می‌افزاید: «این امر، ایرانی‌ها را قادر می‌کند تا اهدافی نه فقط در خاورمیانه، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهند. پیش از این هم گزارش‌هایی از تلاش ایرانی‌ها برای ساخت موشک‌های کروز منتشر شده بود، اما این اولین بار است که آن‌ها به طور علنی از چنین سلاحی رونمایی می‌کنند.»

هاآرتص در ادامه ادعا کرده است که تهران در سال ۲۰۰۱ تعدادی کروز «خا -۵۵» از اوکراین خریداری کرده و از آن زمان قصد مهندسی معکوس آن را داشته است.

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده است: «موشکی که در تهران از آن رونمایی شد، از لحاظ ظاهری مشابه خا -۵۵ است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک‌ها از روی بمب‌افکن شلیک می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند.»

یک مقام صهیونیست: رونمایی از موشک «سومار» بسیار غافلگیرکننده بود

«تال اینبار» رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا، با بیان اینکه زمان رونمایی از این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است، به هاآرتص گفته است که این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.

وی همچنین گفت: «ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های شهاب است. برای آن‌ها معقول است که همزمان موشک‌های کروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی کردن موشک‌های کروز ساده‌تر است. آن‌ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افکن و حتی کشتی‌های تجاری تغییر کاربری داده‌شده، شلیک کرد.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند؛ همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند، اما از آنجا که اندازه آن‌ها نسبتا کوچک است و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن‌ها دشوار است.»

ریانووستی: تهران در تولید تجهیزات نظامی خودکفا شده است

خبرگزاری ریانووستی روسیه هم با انتشار خبر پرده‌برداری از این موشک، به دستاوردهای نظامی سال‌های اخیر ایران اشاره کرده و نوشته است، تهران اکنون در تولید تجهیزات دفاعی مورد نیاز خودکفا شده است.

این خبرگزاری روسی در این رابطه نوشته است: «جمهوری اسلامی روز یکشنبه از نمونه‌ای کاملا بومی از موشک‌های کروز برد بلند را رونمایی کرد».

نووستی با اشاره به قابلیت‌های اعلام شده برای موشک سومار افزوده است: «در سال‌های اخیر، ایران دستاوردهای بزرگی در حوزه دفاعی داشته و در تولید تجهیزات و سامانه‌های نظامی مورد نیاز، به خودکفایی رسیده است».

به گزارش مهر، دیروز با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه، مراسم رونمایی و تحویل موشک های کروز زمینی «سومار» و تحویل انبوه موشک‌های بالستیک دوربرد زمین به زمین «قدر» و «قیام» به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.

دهقان در این مراسم در جمع خبرنگاران، با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح و ارائه نسل جدیدی از سلاح های پیشرفته گفت: سامانه موشکی کروز برد بلند زمینی سومار به همت متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: طراحی و ساخت این سلاح که از فناوری های پیچیده و نوین در حوزه‌های ناوبری، پیش رانش و سازه برخوردار است، گامی بلند در ارتقای توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود».


 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: