جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 اسفند 1393     
کیفیت پیاده روها از کمیت بزرگراه ها مهم تر است

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی شهری شهرداری نیوز،شهردار اسبق بوگوتا پايتخت كلمبيا كه قبلاً به دعوت معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از پايتخت كشورمان نيز ديدار كرده،‌ در آخرين اظهارات خود بر حرکت به سمت شهر انسان محور با محوریت حمل و نقل انسان محور، تأکید نمود.

انريك پنه لوسا گفت: حتي بچه‌هاي ده دوازده ساله نيز مي‌دانند پر بازده‌ترين مسير براي استفاده از فضاي كمياب سطح شهر، ايجاد خطوط ويژه اتوبوسراني و پر ثمرترين وسيله، اتوبوس است.

وي با اشاره به اين كه ممكن است خطوط ويژه اتوبوسراني چندان جالب و استفاده از اتوبوس چندان جذاب نباشد، اظهار كرد:  اما تنها راه ممكن براي آوردن حمل و نقل جمعي به تمام نقاط كلان‌شهرهاي در حال توسعه، اتوبوس است كه از ظرفيت عالي برخوردار هستند.

پنه لوسا با بيان اين كه نه تنها بايد براي اتوبوس‌ها فضا اختصاص دهيم، بلكه جهت مردم نيز بايد فضا تخصيص دهيم، تصريح كرد: شهرها محل سكونت انسان‌ها هستند و ما انسان‌ها بايد راه برويم، همان‌طور كه ماهي بايد شنا كند و پرنده بايد پرواز كند، در صورتي كه تضاد عظيمي بين پياده‌ها و سواره‌ها در كلان‌شهرهاي در حال توسعه وجود دارد.

وي با اشاره به اين كه در بسياري از كلان‌شهرهاي در حال توسعه، تصويري از يك دموكراسي ناكارآمد وجود دارد، اظهار كرد:  در اين شهرها افرادي كه براي رسيدن به مقصد پیاده می-روند، شهروندان درجه سه هستند، در صورتي كه افرادي كه با خودرو به اين طرف و آن طرف مي‌روند، شهروندان درجه يك هستند.

پنه لوسا با بيان اين كه آن‌چه بين شهرهاي پيشرفته و عقب مانده تفاوت ايجاد مي‌كند، كميت بزرگراه‌ها نيست، بلكه كيفيت پياده‌روهاست، تصريح كرد: به جاي ساختن روگذر و زيرگذر براي عبور و مرور سريع‌تر خودروها، بايد براي رفت و آمد ايمن‌تر و راحت تر شهروندان، پياده‌روهاي با كيفيت ساخته شود.

وي با اشاره به اين كه گرفتن فضاي عبور و مرور و پارك خودروها به نفع پياده‌روها و رفت و آمد پياده‌ها مبارزه‌اي سخت است، ‌اظهار كرد: شهر بايد به نوعي ساخته شود و فضاهاي شهري بايد به نوعي ايجاد شوند كه كرامت انسان‌ها در آن مستتر و منعكس شود.

پنه لوسا با بيان اين كه علاوه بر اين، بايد نسبت به ايجاد فضا براي آمد و شد محافظت شده دوچرخه نيز به عنوان يكي از مؤلفه‌هاي شهري كه براي كرامت انسان‌ها احترام قائل است مبارزه شود، تصريح كرد: در چنين شهري، آن‌هايي كه راه مي‌روند يا دوچرخه‌سواري مي‌كنند، به اندازه آن‌هایی كه خودرو دارند، مهم هستند.

وي با اشاره به اين كه موضوع مهم اين است كه چطور فضاي ارزشمند شهر را بين پياده‌ها، دوچرخه‌سوارها، حمل و نقل عمومي و خودروها تقسيم كنيم، اظهار كرد: در اين تقسيم‌بندي نبايد فراموش كنيم كه قانون اساسي هيچ كشوري نگفته كه معابر شهر فقط حق قانوني سواره‌هاست.

پنه لوسا با بيان كه راه‌هاي محافظت شده دوچرخه يك حق است، همان‌طور كه پياده‌روهای ايمن و راحت يك حق است، تصريح كرد: همان‌طور كه دارندگان وسايل نقليه حق رفت و آمد ايمن را دارند، ساير شهروندان نيز از چنين حقي برخوردار هستند.

شهردار اسبق پايتخت كلمبيا در پايان با تأكيد بر اين كه خطوط ويژه اتوبوسراني و مسيرهاي ويژه دوچرخه از نشانه‌هاي قدرتمند دموكراسي در شهرها هستند، خاطرنشان كرد: شهروندي كه با يك دوچرخه 30 دلاري در شهر حركت مي‌كند، به اندازه شهروندي كه با يك خودروي 3 هزار دلاري در شهر تردد مي‌كند، مهم است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: