جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 اسفند 1393     
‌روغن بکر بخوریم‌

ایسنا: مرضیه رئیسی، با اشاره به اینکه کلدپرس به معنای فشار سرد است و این نام به دلیل روش استخراج این روغن‌ها نامگذاری شده است، اظهار کرد: از آنجایی که این روغن‌ها به صورت دست نخورده تولید می‌شوند به آن‌ها روغن بکر نیز گفته می‌شود.

وی افزود: مزیت اصلی روغن‌های کلدپرس نسبت به سایر روغن‌ها، تولید آن‌ها بدون حرارت و عدم استفاده از تصویه شیمیایی در تولید آن‌ها است.

این کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه حرارت باعث می‌شود میزان روغنی که از دانه‌های روغنی گرفته می‌شود، بیشتر و فرآیند روغن‌گیری راحت‌تر شود، تصریح کرد: برخلاف روغن‌های شیمیایی که با حرارت تولید می‌شود، روغن‌های کلدپرس از طریق فشار مکانیکی بدون اعمال حرارت و در دمای محیط استخراج می‌شود.

رئیسی گفت: به علت عدم استفاده از حرارت در تولید روغن‌های کلدپرس، ویتامین‌ها، اکسیدان‌ها و مواد مؤثر موجود در دانه‌های طبیعی از بین نمی‌رود و همان روغنی که در بافت‌ این دانه‌ها وجود دارد، استخراج می‌شود.

وی تصریح کرد: روغن‌های خوراکی موجود در بازار مراحل تصویه شیمیایی مانند بوگیری، رنگ بری و .... را گذرانده‌اند و در هر مرحله با افزودن ماده‌ شیمیایی به آن‌ها و سپس خنثی کردن ماده‌ اضافه شده فاقد بو، شفاف و بازار پسند‌تر می‌شود، اما ارزش غذایی زیادی ندارند.

این کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه روغن‌های کلدپرس رنگ کدرتر و بوی خاص خودشان را دارند، اما به دلیل نداشتن مرحله بوگیری و رنگ بری و عدم وجود ماده‌ شیمیایی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند، افزود: روغن‌های کلدپرس کاملا طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیایی است و مشخصه طبیعی خود را به دلیل دخالت نداشتن تصفیه شیمیایی از دست نداده، به این علت دارای طعم فوق العاده، رنگ و بوی مخصوص به خود است.

رئیسی با اشاره به اینکه روغن‌های شیمیایی به علت گذراندن مراحل مختلف تصفیه و تولید در حرارت بالا سرطان‌زا هستند، اما روغن‌های کلدپرس فاقد هرگونه مواد مضر و سرشار از مواد مفید هستند، گفت: از آنجایی که روغن‌های کلدپرس سرد فرآوری می‌شود به مصرف‌کننده نیز پیشنهاد می‌شود سرد مصرف شده و برای سرخ کردن استفاده نشود.

وی با اشاره به اثرات متفاوت روغن‌ دانه‌های طبیعی افزود: روغن هسته انگور برای افراد دیابتی، روغن کتان برای افرادی که رژیم دارند، روغن خارمریم برای افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند و برای پخت و پز معمولی نیز روغن کنجد کلدپرس از لحاظ اقتصادی و ارزش غذایی توصیه می‌شود.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: