جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 13 ارديبهشت 1393     
تلاش خودروسازان مطرح چین برای حضور فعال در خاورمیانه

 به گزارش شهرداری نیوز، چینی ها ،با بهره گیری از فرصت بحران اقتصاد جهانی، خودروسازان اروپایی را غافلگیر کردند.

چشم بادامی های آسیایی که با کپی کردن پلتفرم خودروهای اروپایی و امریکایی وارد صنعت خودرو شده بودند اینک صاحب تکنولوژی های پیشرفته ای هستند که آن را مدیون مدیریت بحران و استفاده از فرصت های جهانی اند و آن طور که مدیران خودروساز این کشور می گویند توانسته اند دانش طراحی پلتفرم و تکنولوژی پیشرفته صنعت خودرو را از شرکت هایی همچون ساب سوئد خریداری کرده و محصولاتی تولید کنند که چشم ها را در آخرین نمایشگاه خودرو جهان به خود خیره کند.

در نمایشگاه خودرو پکن 2014 که بیشتر به صحنه غافلگیری خودروسازان اروپا، آمریکا، کره و ژاپن تبدیل شده بود، بدون شک در رده جذاب ترین نمایشگاههای خودرو جهان قرار گرفته و نگاه تمام ناظران جهانی صنعت خودرو را به خود معطوف کرد.

این رویداد از آن جهت در بین نمایشگاههای خودرو تراز اول جهان به شمار می آید که بیش از دو هزار تولید کننده از کشورهای مختلف جهان را به پکن کشانده و در مجموع یکهزار و 134 دستگاه خودرو در آن به نمایش گذاشته شد که از این میان می توان به معرفی 118خودرو جدید در 86 کنفرانس خبری اشاره کرد که برای نخستین بار در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته و از این تعداد 79 مدل، پیشرانه های دوستدار محیط زیست داشتند.

در حالی که خودروسازانی از کشورهای آلمان، فرانسه، امریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند، اما نکته جالب توجه آن بود که  برندهای چینی و برندهای مشترک این کشور و دیگر شرکت های خارجی در این نمایشگاه تمام تلاش خود را بر معرفی مدل های اس یو وی و خودرو سبز جدید متمرکز کرده اند که نشان دهنده رویکرد بازار جهانی خودروی چین در آینده است.

در این میان کشور چین، هم بزرگترین بازار خودرو جهان است و هم بیشترین نرخ افزایش تولید و فروش را به خود اختصاص داده است و در عین حال پیش بینی می شود فروش خودروسازان چینی در سال  2014 حدود 11 درصد افزایش یابد که در این صورت باید فروش 23.4 میلیون دستگاه خودرو را در سال جاری میلادی برای خودروسازان این کشور پیش بینی کرد.

حضور قدرتمند برندهای چینی یکی از نکات قابل ملاحظه این نمایشگاه است و تولید کنندگان چینی از جمله بایک موتور، گریت وال، دی اف ام، اف ای دبلیو، سایک موتور و  بی وای دی همگی با جدیدترین تولیدات خود در این نمایشگاه حضور یافتند.

به نظر می رسد خودروسازان چینی در سالهای اخیر ابتکار عمل در رهبری بازارهای نوظهور خودرو جهان از جمله خاورمیانه را نیز به دست خواهند گرفت. چه بسا در این دوره از نمایشگاه هر کدام از آنها به سهم خود تلاش کرده بودند تا نمایندگانی از  کشورهای این منطقه را به تماشای این رویداد بزرگ جهانی دعوت کنند.

در این نمایشگاه سهم مدعوین ایرانی به مراتب بیشتر از دیگر کشورها بود و در عین حال بازار مذاکرات و چانه زنی ها در خصوص نحوه همکاری با خودروسازان چینی داغ تر از سال های قبل بود. حال آنکه برخی از خودروسازان خوش فکر چین معتقد بودند که حضور در بازار خاورمیانه با محوریت ایران نیازمند تغییر تاکتیک و برنامه ریزی بلند مدت خواهد بود.

ایران پایگاه تولید و صادرات بایک موتور در خاورمیانه

در حالی که خودروسازان بزرگ چین، حضور در بازار کشورهای خاورمیانه را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود مطرح می کنند، هلدینگ بایک موتور متشکل از پنج شرکت قدرتمند چینی چند گام جلوتر از دیگر رقبای هموطن خود حرکت کرده و نگاه تمام رسانه های جهان را نیز به خود معطوف کرده است.

 هلدینگ بایک موتور یکی از شرکت های بزرگ خودروساز چین است که در یک سال گذشته همکاری قابل توجهی با ایران داشته وبه گفته مدیران این هلدینگ ، آماده انتقال تکنولوژی ساخت خودروهای پیشرفته خود به کشورمان است.

مدیران «بایک موتور » علاوه بر همکاری نزدیک با شرکت مرسدس بنز آلمان، و بمنظور ارتقاء توان طراحی و مهندسی خود ، شرکت ساب سوئد را نیز خریداری کرده اند تا با قدرت هرچه بیشتر تولید محصولات خود را به خارج از مرزهای چین انتقال دهند.

مائو، رئیس هیات مدیره شرکت بایک موتور در حاشیه برگزاری نمایشگاه ، میزان تولیدات این شرکت در سال 2013 را 2 میلیون و 160 هزار دستگاه ، کل فروش را 97443. میلیارد دلار و سود خالص این گروه را .7326 میلیارد دلاراعلام کرد وگفت: برنامه تولید امسال 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو است  ضمن اینکه سال گذشته تمام بخش های هلدینگ 80 هزار دستگاه خودرو به کشورهای مختلف جهان صادر کرد که قرار است امسال این رقم به 100 هزار دستگاه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در سال 2013 در میان 20 شرکت خودروساز چین رتبه نخست را در بخش فروش محصول به دست آورده است ، برنامه بلند مدت این گروه برای بازار ایران و خاورمیانه  را تولید گسترده انواع خودروهای سواری و تجاری با محوریت کارخانه خودروسازی دیار خودرو اعلام کرد و درخصوص برنامه انتقال تکنولوژی به صنعت خودروی کشورمان گفت: ما هم اکنون با راه اندازی و استفاده از خط تولید در ایران و با همکاری شرکت بایک اینترنشنال درنظر داریم هزینه تولید و در نهایت قیمت تمام شده محصولاتمان در ایران را کاهش دهیم. به اعتقاد ما تکنولوژی ، محصولات و سرمایه گذاری بایک موتور در کنار امکانات تولیدی مناسب و شبکه فروش قوی ایران می تواند برای هر دو کشور یک همکاری برد _ برد رقم زند.

رئیس هیات مدیره شرکت بایک موتور با اشاره به اینکه این شرکت از بحران تجارت جهانی در اروپا استفاده کرد و صاحب تکنولوژی شرکت سوئدی ساب شد ، افزود: محصولات شرکت بایک موتور بیشتر بر پایه 3 پلتفرم کامل ، 3 سیستم قوای محرکه و 2 نوع موتور پیشرفته شرکت ساب است که نتیجه آن خودرویD50  صادراتی به ایران است ، خودروی E150  نیز که در بازار ایران نسبتا مورد توجه واقع شده حاصل همکاری ما با شرکت دایملر بنز است.

وی با اشاره به نقش شرکت دیارخودرو به عنوان نماینده بایک در ایران ، تصریح کرد: در آینده ما باید یک نظام خدمات پس از فروش قوی در ایران داشته باشیم که در این رابطه باید نظر شرکت دیارخودرو را برای توسعه همکاری ها جلب کنیم و امیدواریم به زودی دیارخودرو به عنوان تولیدکننده محصولات بایک در کل خاورمیانه عمل کند.

مائو همچنین با اشاره به وضعیت قدرت خرید مشتریان ایرانی ، گفت: ما به این موضوع واقفیم و درنظر داریم درآینده امکاناتی را فراهم کنیم تا با ارائه تسهیلات مناسب بتوانیم محصولاتمان را از طریق وام و یا به صورت لیزینگ در بازار ایران عرضه کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: