جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 7 اسفند 1393     
بورسیه‌های‌ مقطع دکترا کاهش یافت

فارس: معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در مورد بورسیه دانشجویان دکترا گفت: ارتباط با خارج از کشور از اولویت‌های ما است اما بورسیه‌ها را در مقطع دکترا کاهش داده‌ایم زیرا معتقدیم بورس چندان حساب شده نیست.

وحید احمدی، سه‌شنبه شب در جمع پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاه یزد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تلاش وزارت علوم به ویژه در حوزه پژوهش و فناوری بر ارتقا کیفیت متمرکز است، اظهار داشت: سیاست انقباضی که برای انجمن‌ها و نشریات دانشگاه‌ها لحاظ شده نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: سال گذشته 2 میلیارد توان به 320 انجمن موجود در دانشگاه‌های کشور پرداخت کردیم که این رقم با تقسیم میان این تشکل‌ها ناچیز شد اما اگر تعداد آنها کمتر بود اما کار کیفی‌تری ارائه می‌دادند، نقش حمایتی وزارت علوم از این انجمن‌ها نیز پررنگ‌تر بود.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در مورد نشریات دانشگاه‌ها نیز عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار نشریه در دانشگاه‌های کشور فعالند که تنها 47 مورد از آنها بین‌المللی هستند که البته بیش از 20 مورد آنها مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی تصریح کرد: کار تعداد زیادی از نشریات دانشجویی بی‌کیفیت و بی‌محتواست و مشخص است که کار چندانی برای آن نمی‌شود بنابراین سیاست ما کمک به نشریاتی است که یا بین‌المللی هستند یا در مسیر بین‌المللی شدن قرار گرفته‌اند.

احمدی در مورد برخی قطب‌های پژوهشی نیز بیان کرد: متاسفانه برخی از این قطب‌ها هیچ تفاوتی با مرکز پژوهشی ندارند و تفاوت آنها بیشتر در عنوان آنهاست که در این زمینه از دانشگاه‌ها می‌خواهیم ساماندهی لازم را داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: آمایش و پایش پژوهش از اولویت‌های معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم است و معتقدیم پژوهش باید برای دانشگاه‌ها اولویت‌بندی شود و با توجه به ظرفیت‌ها یا چالش‌های منطقه، ماموریت‌های پژوهشی را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم در حالی اکنون اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: فقط در صورتی که آمایش و پایش پژوهشی صورت گیرد، از مراکز پژوهشی حمایت خواهیم کرد و با اینکه هر دانشگاهی بدون نیاز منطقه وارد پروژه‌های پژوهشی شود، مخالف هستیم.

احمدی در مورد بورسیه دانشجویان دکترا نیز خاطرنشان کرد: ارتباط با خارج از کشور از اولویت‌های ما است اما بورسیه‌ها را در مقطع دکترا کاهش داده‌ایم زیرا معتقدیم بورس چندان حساب شده نیست.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اقدام جدیدی که در حوزه میادین نفتی و دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، بیان کرد: بحث واگذاری میادین نفتی به دانشگاه‌ها از چندی پیش مطرح شده و برخی دانشگاه‌های بزرگ و مطرح در این زمینه وارد شدند که به طور قطع این دانشگاه‌ها را با سایر دانشگاه‌های کشور هماهنگ خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تحقیقات، مشاوره علمی و توسعه علمی میادین نفتی به پنج دانشگاه دولتی، دو دانشگاه آزاد و دانشگاه نفت و در مجموع 9 دانشگاه سپرده شد و این اقدام در سایر حوزه‌ها از جمله وزارت دفاع، وزارت کشاورزی و ... ادامه می‌یابد.

احمدی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی نیز تفاهم‌نامه‌ای با نهاد رهبری برای حمایت از پایان‌‌نامه‌های حوزه علوم انسانی منعقد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جلوگیری از پراکنده‌کاری در حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که بسیار بر روی آن تاکید داریم، ساماندهی پژوهش در حوزه دانشگاه‌هاست و باید از پراکنده‌کاری‌ها جلوگیری شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: