جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 6 اسفند 1393     
تشریح مزاج‌ افراد خشمگین

تسنیم: یوسف اصغری کارشناس عالی سطح حوزه و دانشگاه اظهار داشت: طب سنتی قائل به این است که تمام افراد اشیاء, حالات, رفتارها, پندارها و افکار مزاج دارند.

به گفته وی مثلاً خشم بدن را گرم می‎کند و حرارت را به سمت بیرون می‎راند، فشار خون بالا می‎رود زیرا مزاج خشم گرم و خشک است؛ لذت, فرح و نگرانی نیز گرم و تر است و بدن را گرم می‎کند؛ ترس نیز سرد و تر است مثلاً کسی که می‎ترسد, چهره‎اش سفید می‎شود و حرارت به سمت داخل میل پیدا می‎کند.

این کارشناس سطح عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: غم, اندوه و افسردگی نیز سرد و خشک است. خجالت و همه اعراض نفسانی ورزش روح محسوب می‌شود، چون که اعراض نفسانی جزو حرکت سکون محسوب می‎شود، زیرا در طب سنتی حرکت سکون بدنی و حرکت نفسانی داریم.

اصغری افزود: اگر شخصی اعراض نفسانی شامل غم, خجالت, ترس, خشم و ... نداشته باشد به طور مثال عصبانی نشود، مزاج بدنش به سمت سردی و تری میل می‎کند و باید یک ورزش نفسانی برایش در نظر گرفت، انسان همیشه در حالتی است که روح دارد, ورزش می‎کند و این مستقیم در بحث تربیت نفس اثر می‎گذارد و می‌تواند در حالات مختلف کنترل نفس را داشته باشد.

وی اضافه کرد: فردی که گرم است, عصبانیت و پرخاشگری در او بیشتر است، در روایات آمده اگر شخصی که گرم است، درصورتیکه عصبانیت و پرخاشگری را ترک کند, اجرش بیشتر است تا اینکه فردی که سرد و تر است و این مسائل اجر و پاداش اخروی هم دارند.

این کارشناس سطح عالی حوزه و دانشگاه بیان داشت: اسلام مکتبی که به مسائل روحی و روانی بییشتر توجه دارد و به روح بیشتر از جسم اهمیت داده است، اعراض نفسانی یا همان مسائل روانی اثرشان خیلی بیشتر است و اهمیت بالایی دارند، انسان بیشتر باید به آنها توجه کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: