جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 اسفند 1393     
خودروهای هیبریدی وارد چرخه حمل و نقل عمومی می شوند

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با بیان اینکه خودروهای هیبریدی باید وارد چرخه حمل و نقل عمومی شوند، گفت : 82 درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به منابع متحرک است.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که امروز (سه شنبه) در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد با بیان اینکه شهرداری تهران در راستای یک هدف بزرگ و مشخص گام برداشته است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در بُعد مادی و معنوی معطوف است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مهم‌ترین چالش موجود در شهر تهران بحث آلودگی هواست، افزود: این امر مانع رسیدن به هدف ارتقای کیفیت زندگی می‌شود و این آسیب جدی برای همگان در بعد مالی و معنوی و همچنین روحی طبیعی نیست و با یک نگرش علم‌محور، دقیق و با تاکید بر خرد جمعی باید برای مساله آلودگی هوا چاره‌اندیشی کرد.

قالیباف با بیان اینکه شعار آسمان آبی زمین پاک شعار امروز همه ما در شهر تهران است، اضافه کرد: این موضوع هدف قطعی ما است و تمام برنامه‌های شهرداری تهران و حرکت شهروندان باید به سمت تحقق این هدف مهم و تاثیر گذار باشد.

شهردار تهران تصریح کرد: در سال 84، 27 هزار کشته در تصادفات داشتیم که از سال 84 این روند سیر نزولی پیدا کرد و به 14 هزار نفر رسید و مطمئنن با رخ دادن یک اتفاق مهم توانستیم رشد بی‌رویه‌ای را که می‌توانست منجر به 60 هزار کشته تصادفات در سال 93 بشود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در دهه 70 وقتی آمار آلودگی هوا را بررسی می‌کردیم بیشترین آسیب از ناحیه گاز CO2 بود،ادامه داد: خوشبختانه امروزه در شرایط آلودگی هوا گاز CO2 در مجموع آلاینده‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

قالیباف با تاکید بر نگاهی سیستمی که در دهه اخیر بر شهرداری تهران حاکم است، گفت: نخستین گام شناخت دقیق مساله و کارشناسی آن برای افزایش کیفیت زندگی مردم است و پس از آن در بُعد اصلاح روش‌ها و فرآیندها، سیاست‌گذاری و همکاری بین بخشی، اصلاح مشکلات زیرساختی و تدارک سخت‌افزارهای موردنیاز، فرهنگسازی و اصلاح الگوهای رفتاری شهروندان مخصوصا در حوزه ترافیک گام بر می داریم.

شهردار تهران با اشاره به دو عامل آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیکی در شهر تهران تصریح کرد: ذرات معلق به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین مساله در آلودگی هوا مطرح هستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم سوخت و احتراق، خودروی دیزلی، خودرو و موتور کاربراتوری در ترکیب شیمیای ذرات معلق 2.5 میکرون بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه سالانه 700 هزار تن آلاینده در هوای تهران پراکنده می‌شود، افزود: منابع متحرک 82 درصد آلودگی و منابع ساکن 18 درصد آلودگی‌ها را تشکیل می‌دهند.

قالیباف با اشاره به هدف کیفی در افق 4 ساله آینده شهر تهران تصریح کرد: بازگرداندن آسمان آبی به تهران هدف کیفی ماست و هدف کمی کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف در 4 سال آینده است و  این تصمیم در مبنایی برای شهر تهران ،کنترل آلودگی از منشأ، تمرکز بر مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده، مشارکت حداکثری شهروندان و اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید نیسان را از رده خارج کرده و حقوق افراد شاغل در این بخش به صورت صلواتی پرداخت کنیم ،گفت: از نظر اقتصادی با توجه به مابه‌التفاوت پول بنزین برای کشور به صرفه‌تر است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد یک موتورسیکلت بیش از60 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند ،افزود: خارج کردن این قبیل از موتورها مقابله با منشأ آلودگی هوای شهر تهران است.

قالیباف با تاکید بر اینکه در شهرداری تهران 60 بودجه متمرکز بر موضوع حمل و نقل است، ادامه داد: در حوزه مترو در 9 سال گذشته با 32 ایستگاه مترو را تحویل گرفتیم و امروز حدود 100 ایستگاه داریم و 200 کیلومتر نیز حفاری و ریل‌گذاری شده است که باید حدود 220 کیلومتر بهره‌برداری کامل و 270 کیلومتر حفاری برسیم البته باید توجه داشت که احداث 130 کیلومتر مترو با شرایط سخت اقتصادی کنونی کار آسانی نیست. هم‌اکنون بیش از 600 جبهه کاری در مترو به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و امروز زیرساخت‌ها در بُعد بزرگراهی مطابق با استانداردهای بین‌الملل است، تا قبل از سال 84 کل بزرگراه‌های تهران 305 کیلومتر بود که امروزه به 540 کیلومتر افزایش یافته است.

شهردار تهران با بیان اینکه وزارت نفت در بحث بهینه کردن سوخت مخصوصا گازوئیل نسبت به گذشته گام‌های بزرگی برداشته است،تصریح کرد: در شهرداری تهران اتوبوس‌های حمل و نقل را مکلف به نصب فیلتر دوده کرده‌ایم و از سوی دیگر به سوی استفاده از فناوری‌های برقی و پاک در حمل و نقل گام برمی‌داریمو همچنین تلاش می کنیم تا تاکسی‌ها را به سمت برقی و هیبریدی شدن ببریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 6 هزار پیکان تاکسی در شهر تهران اقدام به مسافرکشی می‌کنند که تولید آلودگی آنها حدود 7 برابر ماشین‌های استاندارد است که اگر این خودروها مسافر جابه‌جا نکنند بیشتر به نفع شهر است، اضافه کرد: اقدام به اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل برای مقابله با آلودگی هوا یک تصمیم کیلویی بوده و نشان می‌دهد مدیریت و شناخت دقیقی نداریم و حتی اجرای این طرح صرفا 6 درصد در بحث کاهش آلودگی موثر است اما نظم زندگی مردم را به هم می‌ریزد.

قالیباف در پایان با بیان اینکه در دهه 70 به دلیل ضرورت ایجاد انضباطی ترافیکی در مرکز شهر ناچار بودیم تا محدودیت‌هایی را اعمال کنیم اما هم‌اکنون باید این رویکرد را تغییر دهیم ، افزود: چه اشکالی دارد که ماشینی که هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند، بتواند در منطقه طرح ترافیک و زوج و فرد حضور یابد. باید اجازه بدهیم تا ماشین‌هایی که آلودگی ایجاد نمی‌کنند وارد منطقه زوج و فرد و طرح ترافیک شوند و ماشین‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی به هیچ عنوان در شهر تردد نداشته باشند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: