جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 اسفند 1393     
گلستانی در گلستان به روایت تصاویر

فارس: اهل سنت ایران حدود 12 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، شافعیان در غرب و جنوب و حنفیان در شمال و شرق حضور دارند که بیشتر در استان گلستان، سیستان و بلوچستان و کردستان، هرمزگان و بوشهر مستقر هستند. اهل سنت ایران که محب اهل بیت(ع) هستند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمایندگانی در سطوح بالای مدیریتی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها دارند.

بر اساس قوانین مدنی کشور هر یک از اقلیت‌های مذهبی در امور شخصی مانند نکاح، طلاق و غیره طبق فقه خود عمل می‌کنند، در حال حاضر نیست علمای اهل تسنن در مناطق شرقی و غربی کشور به امر قضاوت طبق فقه خود می‌پردازند که مورد پذیرش قانونی حکومت اسلامی هست، برخی از قضات رسمی کشور که به استخدام قوه قضاییه درآمده‌ان نیز از برادران اهل سنت هستند و حتی منعی نیست که در مناطق شیع‌نشین قاضی سنی مذهب طبق قوانین جاری مملکتی به امر قضاوت بپردازد.

اهل سنت در ایران مردمانی اسلام‌خواه و عدالت‌خواه بوده و همواره در دوران ستم‌شاهی مورد ظلم و بی‌عدالتی دستگاه حاکم قرار می‌گرفتند، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان درصدد بودند چنین القا کنند که انقلاب اسلامی، انقلاب شیعی است و توقع عدم همراهی اهل سنت با انقلاب را داشتند اما بنیانگذار جمهوری اسلامی با اعتقاد قلبی و درک درست توطئه دشمن، در پاسخ خبرنگاری که پرسید آیا انقلاب شما انقلاب شیعی است، فرمودند: انقلاب ما اسلامی است.

یکی از صحنه‌های روشن مشارکت اهل سنت در دفاع از ارزش‌های نظام و آرمان‌های آن، شرکت فعال در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس دوشادوش برادران شیعه خود بوده است، آن‌ها در مقابله با ضد انقلاب به خصوص در کردستان بیش از ۵۵۰۰ شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند، هم اکنون بیش از پنج‌ هزار نفر از برادران اهل سنت در سپاه پاسداران عضو هستند.

در این راستا بستر مناسب و امکانات رفاهی ایجاد شده برای طلاب اهل سنت موجب افزایش تقاضا برای تحصیل در مدارس دینی اهل سنت شده است، از جمله خدمات بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اعطای تسهیلات بانکی، وام ازدواج، سهمیه عمره، بن معیشت طلاب متاهل، تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه مدارس و ... است که هم اکنون بیش از 30 هزار نفر از طلاب اهل سنت از این حمایت‌ها بهره‌مند هستند.

همه این موارد سبب شد که عده‌ای از دانشجویان و طلاب در حرکتی خودجوش و مردمی به تشکیل اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه بین‌المللی امت واحده» مبادرت ورزند تا بتوانند با فعالیت‌های فرهنگی جلوه‌ای از همدلی، همبستگی و وحدت میان شیعیان و اهل سنت ایران به جهان مخابره کنند، هر چند که به نظر می‌رسد در واقعیت هنوز راه زیادی برای تعامل واقعی باقی نمانده است، اما برای نزدیک‌تر کردن حس صمیمیت و رفاقت میان مذاهب مختلف اسلامی تلاش بیشتری شود.

در واقع روزهای پایانی بهمن ماه و روزهای ابتدایی اسفند ماه، نوای پیوند اخوت میان شیعیان و اهل سنت در سه نقطه کشور دمیده شد و کاروان سرزمین برادری در سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و گلستان همراه با هنرمندان، نویسندگان و ورزشکاران پیام صلح و دوستی شیعیان را به برادران اهل سنت خود منتقل کردند و همدلانه‌های آنان در قاب تصویر قرار گرفت که نوید فردایی بهتر برای ایران اسلامی و حتی جهان اسلام دارد.

در استان گلستان کاروان سبز برادری با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین نواب رئیس مدرسه اسلامی هنر، امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال، مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، داوود کریمی پسر شهید عباس کریمی از فرماندهان دفاع مقدس، حجت‌الاسلام علی‌اکبر براتی مبلغ عرصه وحدت اسلامی و غلامرضا امامی مترجم و همرزم امام موسی صدر به شهرهای گرگان، بندرترکمن و گنبد سه روز حضور داشتند که در ادامه سفرنامه تصویری از این رویداد فرخنده می‌آید که برخی تصاویر توسط سیامک غفار‌پور در قاب دوربین گنجانده شده است:

-حوزه علمیه قبا و دیدار با آخوند محمد عابدی‌کر

 

-زیارت بارگاه نورانی امامزاده یحیی بن زید(ع) و غبارروبی مزار شهدای ترکمن

 





-بازدید از کارخانه نئوپان گنبد
 


-عیادت از بیماران بیمارستان پیامبر اعظم(ص)







-شرکت در نمازجمعه اهل سنت گنبد
 









-دیدار با عالم اهل سنت ترکمنی خدابردی قادری سلیمی حافظ قرآن و پدر شهید عبدالغفور حلیمی







-شعرخوانی مدح پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) با حضور شعرای شهر گنبد













-نشست با نخبگان، اساتید و دانشجویان گنبد در دانشگاه این شهر و هنرنمایی ترکمن‌ها









-دیدار با زهرا دانایی‌فر عضو تیم‌ملی والیبال نشسته کشور


 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: